۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۴
روايت قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی از نمايشگاه سال 90

در الكامپ هفدهم غم همه وجودم را گرفت

ايتنا - سالاريان: ایران برای برپایی نمایشگاهی مثل جیتکس چیزی کم ندارد فقط کافی است یک نهاد مسئول توانمند زمام امور را برعهده گیرد و به موازی کاری‌ها اقدامات پراکنده خاتمه بخشد.


قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی برگزاری این دوره از نمایشگاه الکامپ را ضعیف دانست و گفت: امسال وقتی برای مراسم افتتاحیه الکامپ هفدهم از در جنوبی وارد نمایشگاه می‌شدم، مشاهده خیابان سوت و کور نمایشگاه باعث شد که غم همه وجودم را بگیرد چرا که خاطره همین خیابان را در سال گذشته در ذهن داشتم که پوشیده شده بود از بنر‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌ها و شور و انرژی دیگری که بر الکامپ شانزدهم حکمفرما بود.

به گزارش ایتنا از فناوران، سعید سالاریان نحوه تبلیغات و اطلاع‌رسانی الکامپ هفدهم را دارای ضعف عمده دانست و افزود: متاسفانه در سطح شهر و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اثر چندانی از تبلیغات و اطلاعات درباره الکامپ مشاهده نشد و این ضعفی است که به مجریان نمایشگاه بر می‌گردد و البته شرکت مجری هم قطعا دلایلی مبنی بر این کم‌کاری دارد.
وی واگذاری امور به بخش خصوصی را امری موجه دانست و اما گفت: شرکتی که این مسئولیت به آن واگذار می‌شود باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار گیرد تا نتیجه مطلوب باشد.

سپاس از مجری سال گذشته
سالاریان گفت: شایسته است که از مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که سال گذشته مسئولیت دشوار برگزاری الکامپ شانزدهم را بر عهده گرفتند و الحق هم پس از چندین سال رکود به خوبی از پس آن برآمدند بار دیگر سپاسگزاری کنیم.
وی با بیان اینکه برای شورای عالی اطلاع‌رسانی تفاوتی نمی‌کند که مجری نمایشگاه چه کسی باشد، افزود: متاسفانه مسئله اصلی که مانع شد تا ما برنامه‌ریزی درخوری برای برپایی بخش دولت الکترونیکی الکامپ داشته باشیم، زمان اندک بود؛ چرا که مجری در چند روز باقی مانده تا زمان برگزاری موضوع را با ما مطرح کرد و فرصت مدیریت مناسب برای حضور درخور، از ما گرفته شد.

معضل همیشگی
سالاریان گفت: واقعیت این است که نمایشگاه الکامپ به لحاظ مدیریت در برگزاری از معضل اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور که نبود متولی اصلی و قدرتمند است رنج می‌برد.
وی افزود: مسئله‌ای که همواره در حوزه ICT کشور وجود داشته و کماکان هم موجود است نبود نهاد متولی اصلی است که سایر سازمان‌ها در کشور موظف باشند راهبردهای آن را اجرا کنند. همین مسئله به موضوعی مثل الکامپ هم سرایت کرده است چنان که یک سال معاونت توسعه منابع انسانی رییس جمهور برای برپایی بخش دولت الکترونیکی الکامپ دست به کار می‌شود، یک سال شرکت فناوری اطلاعات، یکسال دبیرخانه شورا و سال دیگر هر مسئولی که خود احساس کند توان انجام این کار را دارد.

وی گفت: در واقع مسئولیت‌ها و وظایف مشخص نیست که اگر سازمانی یک سال این وظیفه را بر دوش گرفت ضمانتی باشد که سال بعد هم این وظیفه را بر دوش بکشد و یا در صورت اهمال مورد بازخواست قرار گیرد.
وی افزود: بر فرض هم اگر این مسئولیت تصویب شود جنبه دیگر، تبعیت سایر بخش‌ها از نهاد مسئول است و اینکه سایرین موظف شوند از راهبردهای نهاد مسئول پیروی کنند که البته چنین شرایطی هم در کشور ما فراهم نشده است.
قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی حضور دولت در نمایشگاه الکامپ را یک ضرورت دانست و گفت: قرار است در الکامپ دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر قرار گیرند تا برای اجرای پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با ایجاد تعامل دو طرف اقدام به همکاری و تبادل اطلاعات کنند.

یک نمایشگاه، اما در شان کشور
سالاریان نبود تمرکز در برپایی یک نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را ضعفی دیگر دانست که مانع از برپایی نمایشگاهی در قواره بین‌المللی و در خور شان کشور در حوزه ICT کشور شده است.
وی ادغام سه نمایشگاه الکامپ، رسانه‌های دیجیتال و تلکام را در یک نمایشگاه بی‌مانع دانست و گفت: چه مانعی دارد که این سه به نفع برپایی یک نمایشگاه ملی در هم ادغام شوند در حالی که با تجمیع بودجه هم‌افزایی هم ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تلکام و الکامپ با هم برپا می‌شد و در نمایشگاه الکامپ هم محصولات نرم‌افزاری و بازی‌های رایانه‌ای که اکنون در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال جداسازی شده، گنجانده بود و البته با استقبال هم مواجه می‌شد. در واقع حوزه محتوای دیجیتال و سخت‌افزار به یکدیگر وابسته هستند و می‌توان این دو را در کنار هم قرار داد.
سالاریان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برپایی نمایشگاهی بین‌المللی مثل جیتکس نه تنها چیزی از کشورهای منطقه کم ندارد بلکه دارای امکانات بهتر و بیشتری چه از لحاظ مقدمات برپایی و چه از لحاظ ارایه محتوای دیجیتالی نیز هست فقط کافی است یک نهاد مسئول توانمند زمام امور را برعهده گیرد و به موازی کاری‌ها اقدامات پراکنده خاتمه بخشد.
وی افزود: سالن دولت الکترونیکی در الکامپ امسال بنا به وظایف معاونت توسعه سرمایه انسانی رییس جمهوری، تحت نظارت این نهاد و توسط دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی برپا شد.
 
کد مطلب: 20482
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام