۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۳۷
مدیر عامل شرکت شماران سیستم

سازمان نظام صنفی در دوره قبلی پیرو سازمان‌های دولتی بوده است

ايتنا - اليشايي: نیاز شدید به استفاده از فناوری های روز دنیا در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله مواردی است که در بحث توسعه فضای کسب و کار حائز اهمیت است.
سازمان نظام صنفی در دوره قبلی پیرو سازمان‌های دولتی بوده است


فرهاد الیشائی مدیر عامل شرکت شماران سیستم و نامزد سومین دور انتخبات هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای در خصوص تحلیل ازوضعیت کسب وکاردرحوزه فناوری اطلاعات وبه طورخاص بحث نرم افزارچیست ودورنمای آن گفت :وضعیت کسب و کار در شرایط فعلی خاصیت دوگانه‌ای دارد که هم عوامل محدود کننده و هم عوامل توسعه دهنده در آن نقش بازی می‌کنند.

وی در خصوص عوامل محدود کننده فضای کسب و کار گفت : محدود شدن بودجه های آی تی اختصاص داده شده به سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی ومسبب منقبض شدن وضعیت کسب و کار و پروژه های بزرگی که در صنعت آتی تعریف می شود بدون آنکه به متخصصین آن ارجاع شود از کانالهای غیر رسمی به شرکتهای تازه تاسیس و از طریق رانت ارجاع می شود که سبب کسادی امور در بخش فعالین این صنعت می شود از جمله موارد محدود کننده فضای کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات به خصوص بحث نرم افزار است.

وی همچنین درباره دیگر موارد محدودیت فضای کسب و کار گفت : بسیاری از پروژه ها بدلیل امنیتی بودن و یا محرمانه بودن و یا به بهانه عدم تخصص و توان بخش خصوصی به شرکتهای نیمه دولتی واگذار می شود وتغییرات شدید در فضای کسب و کار و عدم اطمینان به آینده بطور کلی سرمایه گذاری را با مخاطره مواجه می کند که این امر درمورد فناوری اطلاعات نیز صادق است.

الیشائی در خصوص بحث توسعه دهنده فضای کسب و کار نیزگفت : نیاز شدید به استفاده از فناوری های روز دنیا در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله مواردی است که در بحث توسعه فضای کسب و کار حائز اهمیت است.

وی ضمن اشاره به تحلیل وضعیت بازار نرم افزاردرکشور در خصوص جایگاه سازمان نظام صنفی رایانه ای درسازوکارهای بازاردراین حوزه تاثیرگذارخواهدبود؟ بدیهی است که یکی از وظایف سازمان نظام صنفی رایانه ای توسعه فضای کسب و کار به نفع فعالین این صنعت است و باید در این حوزه فعالیت داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد . همانطور که در پاسخ به سوال اول عنوان شد عوامل محدود کننده بسیاری وجود دارد که وظیفه سازمان نظام صنفی رفع موانع فوق است .

وی در پاسخ به این سووال که آیابا توجه به تعاریف شما ازنظام صنفی رایانه ای این نهاد دردوره قبل توانسته است نیازهای صنف رادراین حوزه برآوردکند؟وشما چه توقعی درآینده ازاین سمت وسوها دارید؟ گفت: در نگاه کلی سازمان نظام صنفی نتوانسته به بسیاری از مشکلات فایق آید به همین دلیل انتخابات سومین دوره هیت مدیره سازمان با استقبال کاندیداهای جدیدی مواجه شده است .به نظرم می رسد که در دوره قبل دنباله رو سازمانهای دولتی بودیم . بیشتر انرژی سازمان برای ایجاد ارتباط و نشان دادن حسن نیت به سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی صرف کردیم و از بسیاری از کارهای اساسی دور ماندیم .اولین کاری که باید هیت مدیره سازمان انجام دهد تهیه چشم انداز و ماموریت سازمان است تا همه بدانند که بدنبال چه چیزی بایستی باشند و پس از آن نسبت به تنظیم استراتژیها و برنامه ها اقدام گردد این کارها نقشه راه را برای ادامه فعالیت ها روشن می کند و حسن دیگر آن هم این است که هیت مدیره های بعدی نیز خود را با این چارچوب تنظیم خواهند کرد .

قبل از بازگو کردن اهداف و برنامه ها لازم است که راجع به نگاه و باورهیت مدیره سازمان تاملی دوباره کنیم می خواهم از سه نوع مدیریت سخن بگویم مدیران سازمان می توانند یکی از نگرشهای(پارادایم های) زیر را داشته باشند :

۱- نگرش منفی و گذشته گرا : اوضاع آنقدر بد است که بایستی فعالیت را کم کرد و اصطلاحاً فتیله را پائین کشید و کم کمک از این صنف رخت بربست و رفت.

۲- نگرش خنثی و محافظه کار : اوضاع خوب نیست و فعلا بایستی در مقابل موانع بایستیم و خود را حفظ کنیم. همین که زنده ایم خدا را شکر کنیم.

۳- نگرش مثبت و تحول گرا: اوضاع را می توان درست کرد فرصتهای جدیدی بوجود آمده است همه قوای خودرا جمع کرده و بایستی برای برون رفت از وضعیت فعلی راهکارهای مختلف را بررسی کرد. هم خود را متحول کرد و هم جامعه را تحت تاثیر قرار داد.

به نظر می رسد در سازمان نظام صنفی دوره قبل با نگرش دوم مواجه بودیم البته این یک دیدگاه کلی است و ممکن است افراد و نگرشهایی از نوع اول و سوم هم در آن یافت شود اما عملکرد کلی چنین استنباطی را بوجود می آورد.

اگر در آینده نیز چنین دیدگاهی حاکم باشد بدیهی است که نه می تواند مفید حال صنف باشد و نه مشکل جامعه را حل کند اگر بخواهیم سازمان نظام صنفی را آسیب شناسی کنیم و مسائل و مشکلات عمده را به زبان آوریم می توانیم به نکات زیر اشاره کنیم :

۱- سازمان نظام صنفی دارای اقتدار کافی در جامعه و در تعامل با دولت نیست حتی این اقتدار را بر اعضای خود ندارد. (عدم پرداخت حق عضویت وجدی نگرفتن آن نزد اعضا)

۲- بیگانگی بدنه سازمان (فعالین IT)با رهبری سازمان

۳- کندی و لختی سازمان در مواجه با مسائل مختلف

۴- نبود دبیر در سالهای اخیر و ضعیف بودن دبیرخانه سازمان

۵- عدم توجه دولتمردان و نهادهای دولتی به نظرات سازمان که حداقل بخشی از آن ناشی از عملکرد سازمان است.

۶- عقیم ماندن طرحهای کمیسیونها در پیچ و خم تصویب هیئت مدیره

۷- فاصله بعید با اهداف و استراتژیها

۸- عدم استفاده از فرصت ها و ظرفیت های بلااستفاده سازمان و اعضا

۹- مبهم بودن و غیرقابل اندازه گیری بودن هدفها و استراتژیها و حتی برنامه ها

۱۰- نداشتن نقشه راه برای تحقق اهداف و برنامه ها

۱۱- بدون برنامه بودن درکمیسیونها و عدم نظارت بر آنها و بطریق اولی کارگروهها

۱۲- نبود مکانیزمهای ارزیابی عملکرد هیئت مدیره و مقایسه آن با برنامه ها و اهداف

۱۳- عدم تطابق بخشی از برنامه های کمیسیون ها با اهداف سازمان

۱۴- تداوم کار کمیسیونهای بی ثمر و بی فایده و موازی (موروثی)

۱۵- ....

به نظر می رسد می خواستیم دولتی شویم!!!!!

شاید برای توضیح هر یک از بندهای فوق و بر شمردن مثالهای متعدد نیاز به تحریر یک کتاب یا حداقل یک فصل از کتاب احساس می شود.

بیراه نیست اگر گفته شود وقتی درد را بدانی و آن را بپذیری ۵۰ در صد راه را رفته ای می ماند ۵۰ درصد بقیه ، آن نیز در اراده رهبری سازمان است تا این بالقوه را به فعل در آورد.

البته منکر آن نمی توان بود که زحمات بسیاری کشیده شده و کارهای زیادی انجام شده ولی موضوع آن است که برای کارهای انجام نشده چه برنامه ای داریم؟ آیا تمام بضاعت این صنعت همین است؟ آیا از تمام انرژیها و امکانات موجود استفاده لازم را برده ایم؟ آیا وقت آن نرسیده که به تحول فکر کنیم؟

اگر از نگرش سوم یعنی مثبت و تحول گرا به موضوع نگریسته شود مشکل را نه در بیرون سازمان بلکه در درون باید جست. آنگاه تحول امری ضروری است آن هم نه در جسم و کالبد بلکه در اندیشه و فکر. اصولا تحول امری درونی است و بایستی توسط مدیران طرح ریزی شده و گام به گام به اجرا در آید نیازی نیست توضیح داده شود که چه کارهائی بایستی کرد بلکه هر یک از مشکلات بندهای فوق ، خود راه چاره را نیز در بردارد.

ابتدا بایستی ذهن را آماده پذیرش نمود و پس از آن اراده را جزم کرد. به گزاف نیست که گفته شود در صفحه اول هر تحولی، مدیران هستند.

برای تحول، مدیران سازمان بایستی برنامه متهورانه داشته باشند. آیا به تحول باور داریم؟



وی در خصوص محورهای اساسی اهداف وبرنامه های هیت مدیره آتی سازمان نظام صنفی رایانه ای گفت : افزایش اعتبار و اقتدار سازمان در جهت شکوفایی فضای کسب و کار، پشتیبانی و توسعه تسهیلات برای اعضا سازمان و تغییر در روش و ساختار سازمان و مدیریت آن از جمله اهداف و برنامه های ما برای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای است .

وی در ادامه گفت : البته هر کدام از این محورها دارای زیر برنامه های خاص خود بوده که کلیات آن در نقشه راه پیشنهاد ۲۰ ارائه شده است .

وی درباره اینکه دربرگزاری انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای چه نکاتی باید دیده شود؟گفت : ابتدا انتظار دارم که هیت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای در برگزاری شکوهمند انتخابات اقدامات لازم را انجام دهد و سپس اطمینان های لازم را از سلامت انتخابات در اعضا بوجود آورد .
کد مطلب: 19807
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام