۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۶

هرآنچه که باید درباره ارزهای مجازی بدانید

ایتنا- ارز مجازی شامل هر نوع پولی که بتوان آن را از طریق اینترنت انتقال داد، می‌شود.
همه‌چیز درباره رمزارزها
 

ارز مجازی چیست؟

ارز مجازی همانطور که از نامش پیداست با ارز‌های بانکی متداول متفاوت است، مهم‌ترین تفاوت این نوع ارز با ارزهای بانکی نحوه رمز‌نگاری و ذخیره آن‌ها است.
در این مقاله با مفهوم و کاربرد ارز مجازی آشنا خواهید شد.

بر خلاف ارز‌های بانکی، ارز‌های مجازی به شکل دیتا‌های مجازی در کامپیوتر‌ها یا گجت‌های مخصوص (کیف پول‌های الکترونیک) ذخیره می‌شوند.
این ارزها توسط هیچ‌ بانک یا مؤسسه مالی یا حتی دولتی کنترل نمی‌شوند و کاملا غیرقابل ردیابی هستند. این ارزها در فضاهای تجاری P2P معامله می‌شوند، فضای P2P، وضعیتی است که دو کاربر به صورت مستقل و بدون وابستگی به هیچ مرکزیتی اقدام به داد و ستد می‌کنند.
البته انتظار می‌رود توسعه و گسترش این نوع ارز به سمتی پیش رود که کم کم این ارز‌ها هم وارد فضاهای تجاری B2B و بین مرزی شود و در معاملات کلان از آن‌ها استفاده شود.
 
ارزهای مجازی


 

بیت کوین ، مطرح‌ترین ارز مجازی

یکی از بهترین مثال‌ها در خصوص ارز‌های مجازی، بیتکوین است. بیتکوین پر کاربردترین پول دیجیتال دنیا است که در سال 2009 برای اولین بار به صورت رسمی در اختیار عموم قرار گرفت.
چیزی که بیت کوین را از ارز‌های حکومتی جدا می‌کرد، تمرکز آن بر روی سیستم ذخیره داده‌های بلاک چین (Block Chain) بود.
عرضه و رشد بیتکوین بسیار سریع و حیرت آور بود، به شکلی که از نظر بسیاری از متخصصان حوزه فناوری مالی، بیتکوین مهم‌ترین اختراع قرن 21ام خواهد بود. اما بیتکوین تنها ارز مجازی موجود نیست، در حال حاضر واحدهای در حال رشد دیگری هم وجود دارند.

در ادامه این مقاله شش ارز مجازی معتبر دیگر معرفی شدهاند.
 

اتریوم (Ethereum)

برخلاف خیلی از ارزهای مجازی دیگر که با بیتکوین وارد رقابت شده‌اند، اتریوم به جای رقابت، نقش متمم بیتکوین را ایفا می کند. در حالی که شبکه زنجیره بلوکی بیت کوین، مالکیت ارزی خودش را دنبال می کند، زنجیره بلوکی اتریوم کد برنامه‌ها را برای اپلیکیشن های کاربران خود اجرا می کند.
مردم از اتریوم برای ساختن پلتفرم‌های سفارشی سرمایه‌گذاری جمعی(اما قابل اعتماد)، سازمان‌های خودمختار آنلاین و حتی برای دارایی مجازی خودشان استفاده میکنند. به دلیل غیرمتمرکز بودن اپلیکیشن‌ها، امکان ساخت آن ها فقط روی شبکه اتریوم وجود دارد.

اگرچه ایتر، واحد پولی این شبکه برای پرداختهای روزمره ساخته نشده بود، اما از آن جا که هر چیز با ارزشی می تواند با محصول و یا سرویسی مبادله شود، بسیاری از توسعه دهندگان در ازای کمک گرفتن از یکدیگر برای ساخت اپلیکیشن‌ها، از آن استفاده می‌کنند.
با این حال، اکثر فروشگاههای اینترنتی که ارزهای مجازی را قبول میکنند، از قبول کردن ایتر اجتناب می‌کنند.
 

لایت کوین (Litecoin)


اگر بیتکوین را طلا در نظر بگیریم، لایتکوین نقره خواهد بود.
لایتکوین درست مانند همتای معروفترش کار میکند اما ارزش آن کمی پایینتر است. به خاطر نسل بلوکی لایتکوین، استخراج آن سادهتر و انتقال آن از شخصی به شخص دیگر سریع‌تر است. لایتکوین احتمالاً مطمئنترین ارز دیجیتالی برای افرادی است که به تازگی وارد دنیای مبادله دارایی آنلاین شده‌اند. کیف پول لایت‌کوین از طریق وبسایت رسمی آن قابل دانلود است و این کیف پول‌ها کاملاً در مقابل خرج شدن تصادفی و ویروس‌ها ایمن هستند. لایت‌کوین ساده¬ترین شبکه برای افرادی است که قصد انتقال مقادیر کمتر پول را دارند.
 
شناختن ارزهای مجازی

ریپل (Ripple)

در حالی که باقی ارزهای دیجیتالی از سیستم بانکی اجتناب می‌کنند، اما ریپل به بانکها اجازه می دهد پرداخت‌های سریع‌تر، کم هزینه‌تر و بسته به هر مقداری را بر اساس تقاضای جهانی انجام دهند. روشهای سنتی انتقالات بین‌المللی، بانک‌ها را مجاب به عبور از یک و گاهی چند واسطه می کنند که این مساله موجب تأخیر در انتقالات می شوند.

ریپل یک جایگزین مستقیم و سریعتر ارائه می دهد. به عنوان مثال، هنگامی که مشتری بانکی در ایالات متحده اقدام به انتقال وجهی به مشتری بانکی در چین می کند، ریپل فوراً هزینه انتقال را از هر دو بانک میپرسد و تنها در چند دقیقه انتقال را انجام میدهد. ریپل حتی دفترچه هر دو مشتری را فوراً آپدیت می کند تا بتواند موجودی حسابشان را بلافاصله پس از انجام این تراکنش مشاهده کنند.
این رمزنگاری منحصر به فرد، برای بانک‌ها امکان ارائه سرویس‌های پرداختی جدید و بهبود یافته را فراهم می‌کند و همچنین انتقالات رایج را برای کاربران در سراسر دنیا ساده میکند.
 

دش (Dash)


اگرچه دش می‌تواند برای مبادله بین کاربران استفاده شود، اما این ارز دیجیتال در اصل برای خرید ساخته شده است. دش را می توانید جایگزینی برای پی‌پَل بدانید. بسیاری از تجّار، دش را درست مانند دلار آمریکا قبول دارند، به علاوه اینکه انتقال دش بسیار سریع‌تر است. شما مجبور نیستید یک تا دو روز منتظر بمانید تا وجه واریز شده به حسابتان را ببینید. مانند هر ارز دیجیتالی دیگری، شما می توانید دش را با استفاده از ارز تنظیم شده توسط دولت خریداری کنید و آن را در کیف پول اختصاصی دش نگهداری کنید تا زمانی که آن را در یک تجارت خرج کنید.
 

زی کش (Zcash)

زیکش ارز دیجیتالی است که از نظر بسیاری به عنوان نسخه محرمانه بیتکوین شناخته می شود. زی-کش با قابلیت محافظت کامل از هویت فرستندههایش، نخستین ارز دیجیتالی شناخته شده بر پایه "دانایی صفر" است.  هر تراکنشی که در زی کش اتفاق میافتد به طور کامل رمزگذاری شده است. بنابراین کاربران میتوانند از مزایای یک رنجیره بلوکی عمومی بدون ارائه اطلاعات خصوصی بهره‌مند شوند.
 

مونرو (Monero)

مونرو هم درست مانند زیکش یک ارز دیجیتالی با تمرکز بر محافظت از هویت و حریم خصوصی کاربرانش است. این ارز به منظور تخصیص کامل کنترل کاربران بر روی پول خود طراحی شده است. با مونرو، شما بانک خودتان هستید. در مونرو شما می‌توانید تعیین کنید چه کسانی اجازه این را دارند که ببینند پول شما کجا می رود و چه کسانی این اجازه را ندارند. همچنین، بحران‌هایی که به دست بانک‌ها و دولت‌ها اتفاق می افتند، دارایی یا اطلاعات محرمانه شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند. در نهایت، مونرو مانند دیگر ارزهای دیجیتالی، یک سیستم غیر متمرکز است و توسط کاربرانش اداره میشود. تا کنون بیش از سی توسعه‌دهنده به طور مستقیم فعالیت خود را در مونرو آغاز کرده اند.

در قرن بیست و یکم، معنای دارایی دیگر به سکه و بانک و کارت اعتباری محدود نمی‌شود. کارشناسان و متخصصان زیادی بر این باورند که ارز‌های مجازی، بخش جدا نشدنی از آینده بشریت به حساب می‌روند و قطعاً در سالهای آینده شاهد نفوذ این ارز‌ها به بازارهای معتبر جهانی خواهیم بود.

سخن آخر
به طور کلی باید گفت که دنیا دستخوش تغییر و تحولات متعددی است و اغلب این تحولات در سایه اینترنت و فضای مجازی رخ می‌دهند. ظهور ارز مجازی نیز جمله این تغییرات هستند.
 
کد مطلب: 52624
نام شما
آدرس ايميل شما


سید مسعود
feedback
France
ممنون از خبر خوبتون
تیتر سایت اشتباهه "ار مجازی چیست؟"
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام