۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۵
بررسي گوشي Sony Ericsson Xperia Neo؛

از فیلمبرداری HD لذت ببرید

ایتنا - گوشي Xperia Neo از سيستم عامل اندرويد نسخه ۲.۳ با نام نان زنجفيلي (Gingerbread) بهره‌ مي‌برد.
از فیلمبرداری HD لذت ببرید

حامد قاسمي نراقي-يکي از اعضاي ديگر خانواده Xperia شرکت سوني اريکسون Xperia Neo مي‌باشد.

اين گوشي داراي قابليت‌هاي ويديويي عالي و دوربين ۸ مگاپيکسلي با قابليت فيلمبرداري HD با فرمت ۷۲۰p و سرعت ۳۰ فريم در ثانيه است.

گوشي Xperia Neo از سيستم عامل اندرويد نسخه ۲.۳ با نام نان زنجفيلي (Gingerbread) بهره‌ مي‌برد. ابعاد اين گوشي ۱۱۶ در ۵۷ در ۱۳ ميليمتر و وزن Xperia Neo، ۱۲۶ گرم است. Xperia Neo از دوربين دوم با کيفيت VGA براي برقراري ارتباطات تصويري دوسويه بهره‌ مي‌برد.

گوشي Xperia Neo براي افرادي که به دنبال يک گوشي با قدرت عکاسي و فيلمبرداري بالا همراه با سيستم عامل آندروييد هستند، بسيار مناسب است.

اين افراد مي‌توانند ضمن فيلمبرداري با کيفيت HD، فيلم‌هاي HD موجود در بازار را در صفحه‌نمایش ۳.۷ اينچي اين تلفن هوشمند تماشا نموده و لذت کافي را از تماشاي آن ببرند.
حال به بررسي جز به جز اين تلفن هوشمند مي‌پردازيم.

ابعاد و طراحي
ابعاد اين گوشي همان‌طور که ذکر شد ۱۱۶*۵۷*۱۳ mm مي‌باشد. اين گوشي با اين ابعاد به شکلي طراحي شده که در قسمت تحتاني داراي قوس و برآمدگي آرکي بسيار زيبا و مناسب است که در ميان آن دوربين ۸.۱ مگاپيکسلي به همراه يک فلاش LED تعبيه گرديده است.

در قسمت فوقاني و روي گوشي ۳ دکمه بازگشت، خانه و منو وجود دارد كه در برنامه‌ها و منو‌هاي آندروييدي اين گوشي کاربرد فرواني دارند و به راحتي کاربر کمک مي‌کنند.

در بالاي گوشي درگاه mini-HDMI، جک ۳.۵ ميليمتري هندزفري و هدفون و درگاه micro-USB طراحي شده که هر دو درگاه توسط درپوش محافظت مي‌گردند.

در سمت لبه کناري سمت راست گوشي به ترتيب دکمه روشن.خاموش (که کار قفل ‌کردن صفحه نمايش را نيز بر عهده دارد)، دکمه زياد و کم کردن صدا و دکمه شاتر يا همان گرفتن عکس تعبيه شده است.

پايين گوشي فقط داراي شيار ميکروفون گوشي است و در قسمت چپ گوشي اثري از دکمه و شيار ديده نمي‌شود.

محل کارت حافظه microSD زير درب باتري است با اين حال امکان جابجايي آن در زمان روشن بودن گوشي وجود دارد.

Neo از کارت حافظه تا ۳۲ GB پشتيباني مي‌کند و يک کارت ۸ GB نيز داخل جعبه گوشي موجود است. محفظه سيم‌کارت زير باتري ۱۵۰۰ mAh قرار گرفته است.

صفحه نمايش
Xperia Neo داراي صفحه نمايش ۳.۷ اينچي با ابعاد ۴۸۰x۸۵۴ پيکسل مي‌باشد. نوع اين صفحه نمايش LCD با وضوح FWVGA در موتور Bravia سوني اريکسون است که داراي نور پس‌زمينه LED و بازه رنگي ۱۶ ميليوني مي‌باشد. اين صفحه نمايش داراي قابليت Multi-Touch است که استفاده از مرورگر اينترنتي و برنامه‌هاي گوشي را راحت‌تر مي‌کند. ضعف ديد از زواياي مختلف و کمبود روشنايي صفحه نمايش نسبت به آندرويدي‌هاي ديگر از معايب اين صفحه نمايش است.

سيستم‌عامل و نرم‌افزار
سوني اريکسون Xperia Neo دو تغيير مهم را در سري گوشي‌هاي هوشمند آندرويد اين کمپاني ارائه مي‌دهد. Neo به نسخه ۲.۳ آندروييد (Gingerbread) مجهز است و از منوي MediaScape ر‌هايي پيدا کرده است. سوني اريکسون، منو و ترکيبات و حرکات منو را نسبت به ديگر گوشي‌هاي اين خانواده تغيير داده است.

صفحه اصلي اين گوشي داراي ۵ پنل در حالت پيش‌فرض مي‌باشد.

منوي Xperia Neo به منوي داخلي iPhone و سري Galaxy سامسونگ کمي شبيه‌تر گرديده است.

در هر پنج پنل صفحات اصلي، در پايين صفحه پنچ دکمه قرار دارد.

دکمه مولتي‌مديا براي دسترسي سريع به گالري‌ها، دکمه پيام‌ها براي دسترسي به قسمت پيام‌ها، دکمه منو، دکمه دفترچه تلفن و دکمه تماس، پنج دکمه طراحي شده در ۵ پنل صفحه اصلي گوشي‌ مي‌باشند.

در اين گوشي ديگر از چهار دکمه در چهار گوشه رايج در خانواده Xperia خبري نيست.

امکانات همچون تغيير صفحه زمنيه، اضافه و جابجا کردن widget‌ها و ديگر امور از اين قبيل شبيه ديگر گوشي‌هاي آندرويدي مي‌باشد.

نرم‌افزار‌هاي پيش‌فرض آندرويد همچون Gmail، Gtalk، Google Map و ساير برنامه‌هاي پيش‌فرض در اين گوشي قرار دارند. از ارتباط و همگام‌سازي با حساب کاربري گوگل مي‌توان به عنوان قابليت مهم اين گوشي و ديگر گوشي‌هاي آندروييد نام برد.

نرم‌افزار جديد سوني اريکسون که LiveWare نام دارد، به‌صورت از پيش نصب شده در Neo فراهم شده است و امکان تنظيم عملکرد گوشي با يک وسيله جانبي را فراهم مي‌نمايد. با وصل کردن هدست، هدفون يا يک شارژر مي‌توان يک نرم‌افزار را بطور اتوماتيک اجرا کرد.

براي مثال مي‌توان Neo را تنظيم کرد تا هر بار با وصل کردن هدفون، نرم‌افزار پخش موسيقي آن اجرا شود يا با وصل کردن شارژر به حالت فريم عکس برود.

منو و نرم‌افزار‌هاي Xperia Neo از سرعت کافي و خوبي برخوردار هستند چون از تراشه MSM۸۲۵۵ Snapdragon Qualcomm با پردازنده ۱ GHz Scorpion و Adreno ۲۰۵ GPU استفاده مي‌کند.

گوشي Xperia Neo از گالري Droid که در گوشي‌هاي آندروييدي تعبيه مي‌شود، استفاده مي‌کند. با اين گالري مي‌توان منوي تصاوير و منوي فيلم‌ها و همچنين خود تصاوير را به هر دو صورت افقي و عمودي ديد و با حرکت انگشت در صفحه که با حرکت صفحه يا عکس همراه است، از ديدن تصاوير لذت برد.

عدم وجود نرم‌افزار مروگر فايل در Xperia Neo همانند ديگر اعضاي خانواده Xperia رنج‌آور بوده و يکي از بزرگ‌ترين‌ معايب نرم‌افزاري گوشي مي‌باشد.

تايپ در متون
طبق پيش‌فرض يک صفحه کليد کامل QWERTY روي صفحه نمايش براي وارد کردن متن وجود دارد. تايپ انگليسي در اين صفحه کليد کامل QWERTY در حالت افقي کاملاً آسان و در حالت عمودي نسبتاً آسان بوده و گهگاه داراي مشکلاتي است.

تايپ فارسی در صفحه کليد کامل QWERTY گوشي Xperia Neo در حالت افقي با کمي سختي صورت مي‌گيرد ولي در حالت عمودي کاملاً سخت و رنج‌آور است.

دوربين
دروبين Xperia Neo يک دوربين ۸/۱ مگاپيکسلي با کيفيت بالاست که داراي فلاش LED نيز بوده که در محيط کم‌نور و يا بي‌نور به عکاسي و فيلمبرداري کاربر کمک ‌مي‌کند.

فيلمبرداري اين دوربين يکي از نقاط قابل توجه و برجسته گوشي است زيرا که مي‌تواند با کيفيت HD با فرمت ۷۲۰p فيلمبرداري باکيفيتي را انجام دهد. سرعت اين فيلمبرداري ۳۰fps مي‌باشد.

عکاسي اين دوربين در چهار حالت صورت مي‌گيرد. حالت‌هاي ۸ مگاپيکسلي با ابعاد تصوير ۴:۳، ۶ مگاپيکسلي با ابعاد تصوير ۱۶:۹، ۲ مگاپيکسلي با ابعاد تصوير ۴:۳ و ۲ مگاپيکسلي با ابعاد تصوير ۱۶:۹ از حالات عکاسي اين دوربين هستند.

در هنگام عکاسي در وضعيت ۶ يا ۸ مگاپيکسلي از زوم پشتيباني نمي‌گردد که از معايب عکاسي اين دوربين مي‌باشد.

ارتباطات
در بخش ارتباط موبايل، اين گوشي از چهار باند GSM/GPRS/EDGE/۳G پشتيباني مي‌نمايد.

براي ارتباط با رايانه مي‌توان از درگاه microUSB اين گوشي استفاده نمود. کابل USB نيز همراه با اين دستگاه ارائه مي‌گردد.

براي ارتباطات بدون سيم Wi-fi b/g/n و Bluetooth۲.۱ کمک بسيار شاياني به برقراري اين‌گونه ارتباطات مي‌کنند.

حافظه اصلي و جانبي
اين گوشي از حافظه اصلي (رم) ۵۱۲ مگابايتي بهره مي‌برد. حافظه جانبي ۳۲۰ مگابايتي اين دستگاه توسط درگاه کارت ‌حافظه microSD که داراي قابليت پشتيباني تا ۳۲ گيگابايت را داراست، تکميل مي‌گردد. البته يک کارت‌حافظه ۸ گيگابايتي نيز در جعبه موجود است.

ساير ويژگي‌ها
مرورگر اينترنتي اين دستگاه با پشتيباني از Adobe flash ۱۰.۲ لذت وبگردي در اين گوشي را چند برابر نموده است. همچنين استفاده از قابليت Multi-Touch مرورگر اين گوشي را به مرورگري قدرتمند تبديل نموده است.

A-GPS، شتاب‌سنج و حسگر Proximity و قابليت ارتباط DLNA از طريق واي-فاي اين گوشي از مزيت‌هاي ديگر آن مي‌باشد.

نقاط ضعف
کمبود روشنايي صفحه نسبت به آندروييدي‌‌هاي سامسونگ
تايپ فارسي سخت
عدم وجود مرورگر فايل
عدم زوم در کيفيت‌هاي ۶ و ۸ مگاپيکسلي

نقاط قوت
سيستم عامل آندروييد ۲.۳
خروجي HDMI
دوربين ۸.۱ مگاپيکسلي
فيلمبرداري HD
صفحه نمايش ۳.۷ اينچي
نمايش HD
Adobe Flash ۱۰.۲
طراحي شکيل و زيبا
درپوش درگاه‌هاي miniHDMI و microUSB
سبک بودن­­­­­
کد مطلب: 19486
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام