گزارش ایسنا از مزاحمتهای تلفنی برای مراکز اورژانسی
لطفا مزاحم نشويد!
ایتنا - مدير روابط عمومي اورژانس پايتخت گفت كه بيش از ۴۹ درصد از كل تماسهاي دريافتي مركز فوريتهاي پزشكي ۱۱۵ در سال گذشته را مزاحمان تلفني به خود اختصاص دادهاند.
از ابتداي ورود تلفن به عرصه ارتباطات، وجود مزاحمتهاي تلفني براي افراد يا سازمانها و مراكز فوريتي و امدادرساني مشكلساز بوده و اين مسئله با تعطيلي مدارس در فصل تابستان به اوج خود ميرسد و تماسهاي مزاحمان تلفني با مراكز فوريتهاي پزشكي و امدادي تشديد ميشود؛ اين مزاحمتها گذشته از آنكه به خستگي بيمورد اپراتورهاي اين مراكز و نيروهاي اعزامي آنها منجر ميشود گاها به مرگ يا زندگي افراد مربوط ميشود و يك لحظه تاخير ممكن است تبعات جبرانناپذيري به دنبال داشته باشد.
بخشي از اين موضوع به لزوم فرهنگسازي در جامعه برميگردد اما بخش ديگري از آن هم به اپراتورهاي تلفن مربوط ميشود كه بايد از طريق راهكارهاي پيشگيرانه از عواقب اين كار جلوگيري كنند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، مراكز فوريتي پزشكي و امدادي همچون ۱۱۰، ۱۲۵ و ۱۱۵در معرض بيشترين آسيب از مزاحمتهاي تلفني هستند كه بعضا بدون توجه به اهميت شغل آنها باز هم به اين كار اقدام ميكنند و غافل از اينكه هر يك از اين مراكز براي لحظه لحظهشان برنامهريزي دارند و در صورت دير رسيدن و نبود نيرو در اين مراكز جان فردي به خطر ميافتد.
۴۹ درصد مزاحمت براي اورژانس تهران! چندي پيش مدير روابط عمومي اورژانس پايتخت به ايسنا گفت كه بيش از ۴۹ درصد از كل تماسهاي دريافتي مركز فوريتهاي پزشكي ۱۱۵ در سال گذشته را مزاحمان تلفني به خود اختصاص دادهاند كه ميانگين سني مزاحمان تلفني ۱۰ تا ۲۰ سال تخمينزده شده است و با تعطيلي مدارس، بيم افزايش مزاحمتهاي تلفني وجود دارد. حسن عباسي با تاكيد بر اينكه روزانه به طور ميانگين ۱۷ هزار تماس در مركز فوريتهاي پزشكي ۱۱۵ تهران به ثبت ميرسد از كل تماسهاي دريافتي، ۶۶/۴۹ درصد تماسها را مزاحمان تلفني تشكيل ميدهند.
بيشترين مزاحمان تلفني چه كسانياند؟ آمار دقيقي از اينكه ميزان مزاحمت از طريق سيمكارتهاي اپراتور همراه اول يا تاليا چقدر است در دست نيست اما عباسي با اشاره به اينكه ۱۸/۹ درصد از تماسهاي مزاحمان تلفني اورژانس تهران را مشتركان ايرانسل تشكيل ميدهند، مدعي شد كه متاسفانه شركت مخابراتي ايرانسل، هيچ كمكي مبني بر قطع يا اخطاريه به مالكان اينگونه خطوط نميكند.
تلفنهاي عمومي ابزار مزاحمت اورژانس تهران شدند عباسي با بيان اينكه تلفنهاي عمومي نصب شده در سطح پايتخت نيز يكي ديگر از ابزارهاي افراد براي ايجاد مزاحمت براي اورژانس تهران است، گفت: تلفنهاي عمومي به گونهاي طراحي شده كه بدون پرداخت پول يا واردكردن كارت، با فشار يك دكمه به مركز فوريتهاي پزشكي تماس گرفت كه گاها ديده ميشود، مزاحمان تلفني، از تلفنهاي عمومي استفاده ميكنند. وي بيان كرد كه ميانگين سني مزاحمان تلفني اورژانس تهران، نوجوانان ۱۰ تا ۲۰ سال هستند و در مواردي ديده ميشود كه نوجوانان با تماس با مركز ۱۱۵ اعلام وضعيت اضطراري كرده، بهگونهاي كه آمبولانس به محل حادثه اعزام مي شود و اما پس از رسيدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص ميشود كه تعدادي از كودكان با تماس با ۱۱۵، گزارش غلط اعلام كرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشيانه شدهاند.
عباسي بيان كرد كه اوج تماسهاي مردم با مركز فوريتهاي پزشكي از ساعت ۱۲ -۱۴ ظهر، ۱۹ – ۱۷:۳۰ و ۲۰ تا ۲۴ است و معمولا تعداد مزاحمان در اين ساعات زياد ميشود.
افزايش مزاحمان تلفني با تعطيلي مدارس مدير روابط عمومي اورژانس تهران با بيان اينكه با تعطيلشدن مدارس بيم افزايش مزاحمان تلفني نيز وجود دارد، گفت: بيشتر مزاحمين مركز اورژانس تهران را نوجوانان تشكيل ميدهند كه پس از خروج از مدرسه و براي تفريح، اقدام به ايجاد مزاحمت براي اورژانس ميكنند كه اميد است مسئولان آموزش و پرورش چارهاي براي اين مشكل بينديشند.
برخورد شركت مخابرات با مزاحمان هدفمند اورژانس مدير روابط عمومي اورژانس با بيان اينكه اورژانس تهران از مزاحمان شكايت خواهد كرد گفت: با هماهنگي شركت مخابرات، همراه اول، مزاحماني را كه به صورت هدفمند براي اين مركز ايجاد مزاحمت ميكنند، برخورد ميكند.
۹۸ درصد از تماسهاي تلفني با ۱۲۵ مزاحماناند رئيس مركز فرماندهي ۱۲۵ با اشاره به تماس روزانه پنج هزار نفر با اين مركز گفت: ميانگين سني مزاحمان تلفني سازمان آتشنشاني را نوجوانان و جوانان تشكيل ميدهند كه با تعطيلي مدارس در تابستان مزاحمتهاي تلفني افزايش مييابد و اين در حالي است كه در ميان اين پنجهزار تماس تنها دو درصد از تماسها عملياتي ميشود و ۹۸ درصد از تماسهاي تلفني غيرمرتبط با فعاليتهاي آتشنشاني است. نيكبخت همچنين با انتقاد از عملكرد شركت مخابراتي ايرانسل گفت: از زماني كه شركت مخابراتي ايرانسل در سطح تهران به صورت گسترده فعاليت خود را آغاز كرده است افراد به راحتي ميتوانند با تماس با اين سامانه مزاحمت ايجاد كنند.
ايرانسل براي كنترل يا قطع ارتباط مزاحمان كمكي نميكند وي با بيان اينكه مزاحمان اكثرا از تلفنهاي همگاني و خطوط ايرانسل تماس ميگيرند، گفت: تماسهاي تلفني مزاحمان از خطوط ايرانسل بسيار زياد است و شركت ايرانسل نيز براي كنترل يا قطع ارتباط مزاحمان كمكي به اين سازمان نميكند. نيكبخت با اشاره به نشست مسئولان آتشنشاني با مسئولان همراه اول گفت: در اين جلسه مقرر شد كه مسئولان مخابرات استان تهران (همراه اول) با مزاحمان سامانه ۱۲۵ برخورد كنند. اما شركت مخابراتي ايرانسل بر اين باور است كه در عالم تجارت مشتريان خود را از دست خواهد داد و برهمين اساس كمكي به سازمان آتشنشاني نميكند. معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ از برقراري روزانه حدود ۲۵۰۰ تماس مزاحمي با مركز فوريتي پليسي ۱۱۰ خبرداد و گفت: اداره حقوقي پليس تهران پيگير مسئله مزاحمان تلفني است.
قطع ۲۲۰ شماره تلفن مزاحم مركز ۱۱۰ وي با اشاره به هماهنگيهاي انجامشده با شركتهاي مخابراتي ايران گفت: سال گذشته با همكاري مركز مخابرات ايران (همراه اول) حدود ۲۲۰ شماره تلفن كه اقدام به ايجاد مزاحمت براي مركز ۱۱۰ كرده بود قطع شد.
ايرانسل براي برخورد با مزاحمان به پليس كمك نميكند كريمي با گلايه از عدم همكاري شركت مخابراتي ايرانسل گفت: بسياري از مزاحمان اين مركز از طريق شمارههاي ايرانسل اقدام به ايجاد مزاحمت براي اين شماره فوريتي ميكنند و اين در حالي است كه اين شركت براي برخورد يا كنترل مزاحمان كمك اثر بخشي به پليس نميكند.
معاون عمليات پليس پايتخت با اشاره به پيگيريهاي مؤثر اداره حقوقي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ گفت: مركز ۱۱۰ با هماهنگي اداره حقوقي پليس تهران اقدام به طرح شكايت از مزاحمان كرده و با هماهنگيهاي انجام شده با مراجعقضايي و شركتهاي مخابراتي رسيدگي به پرونده مزاحمان تلفني مركز ۱۱۰ با جديت انجام ميگيرد.
پاسخ ايرانسل به ايجاد مزاحمتها اما روابط عمومي شركت ايرانسل گفت: از آنجایی مشخصات مالکین کلیه سیم کارتهای فعال در شبکه ایرانسل در سیستم ایرانسل موجود است و هیچ سیمکارت فعالی در شبکه ایرانسل وجود ندارد که مشخصات مالک آن ثبت نشده باشد لذا امكان شناسايي مزاحمين تلفنی به مرکز تماسهای اورژانس، پليس ۱۱۰، آتشنشانی و مراكز امدادی كه احیانا توسط مشتركين ايرانسل انجام شود، با اعلام حقوقی ارگان مورد نظر و بر اساس آییننامه برخورد با مزاحمتهای تلفنی ابلاغی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهم است. آرش كريم بيگي درباره پیگیری مزاحمتهايي كه از سوي برخي مشتركين ايرانسل براي مراکز امداد و نجات به وقوع می پیوندد، به خبرنگار ارتباطات ايسنا گفت: در صورتي كه سازمانی نسبت به تماسهاي مكرر و ايجاد مزاحمت شمارهاي از مسیر حقوقی به ایرانسل شكايت كند و اصل مزاحمت براساس آییننامه برخورد با مزاحمین تلفنی احراز شود، در اين صورت شركت ايرانسل بنابر آيین نامه، با مشترک خاطي برخورد خواهد كرد. به گفته وی اپراتورها در برخورد با مزاحمین تلفنی به طور قانوني حق برخوردی فراتر از آيیننامه سازمان تنظیم مقررات ندارند و برخورد و پیگیری قانونی بیشتر تنها از طریق مراجع قضایی قابل انجام است.