۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۵

تماس تصویری برای مشترکان همراه اول: تحول در دنیای ارتباطات

ایتنا - آنگونه که همراه اول هم اعلام کرده است، در حال حاضر تنها برخی از گوشی‌های نسل جدید(مانند شیائومی و هواوی) قابلیت پشتیبانی از سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم را دارند و لیست سایر تلفن‌های همراه پشتیبانی کننده به زودی به‌روزرسانی خواهد شد. 
تماس تصویری برای مشترکان همراه اول: تحول در دنیای ارتباطات
پیشرفت فناوری‌های نوین ارتباطات، به همراه گسترده‌تر شدن بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مخابراتی و ارتباطاتی، همراه با سرویس‌های جدیدیست که همواره نیازهای متعددی از کاربران را برآورده کرده و ضمن تسهیل ارتباطات، نهایتا به رفاه شهروندان می‌انجامد.

یکی از مهم‌ترین این خدمات، قابلیت «تماس تصویری» است که همزمان با پیشرفت دانش و فناوری ارتباطات طرح شد و بلافاصله با فراهم شدن بستر آن، توسط اپراتورهای موبایل پیشرو در جهان صورت عملی به خود گرفت. بدین ترتیب مفهوم «ارتباط» از شکل صوت و مکالمه فراتر رفت و معنای واقعی تماس رو در رو و مواجهه مستقیم را محقق کرد. اکنون کاربران موبایل می‌توانند از هر نقطه جهان، به شکل تصویری با یکدیگر به گفت‌وگوی واقعی‌تر بپردازند و داده‌های مختلفی علاوه بر صدا را به مخاطب خودشان برسانند.

در کشور ما، امکان برقراری قابلیت تماس تصویری از طریق تلفن همراه، چند سال پیش توسط یکی از اپراتورهای تلفن همراه مطرح شده بود که پس از مدتی این طرح به دلیل برخی مخالفت‌ها متوقف شد، و علیرغم اینکه بارها نیز اعلام شده بود که این امکان به‌زودی و با فراهم شدن بسترهای فرهنگی/اجتماعی محقق خواهد شد، اما با وجود بروز مخالفت‌ها و موافقت‌ها و نیز نظرات متفاوت در این خصوص، این سرویس در آن زمان راه‌اندازی نشد، و البته بعدها هم صحبت و یا تصمیم‌گیری خاصی در این رابطه هم انجام نشد و به تدریج به محاق فراموشی رفت، هر چند البته بخشی از کاربران با استفاده از نرم‌افزارهایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود داشت، یا مستقلا به همین منظور طراحی شده بودند، از این قابلیت استفاده کردند.

اما در زمستان سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای نخستین بار خبر جدیدی در این زمینه اعلام کرد و گفت به‌زودی تماس تصویری مستقیما و از طریق تلفن همراه بدون نیاز به نصب هیچگونه نرم‌افزاری فعال خواهد شد.

زارع‌پور همچنین افزود که «تعرفه‌های پیشنهادی برای تصویب به هیئت دولت ارائه شده است» که همین امر، نشان از جدیت دولت در ارائه چراغ سبز برای راه‌اندازی این قابلیت داشت.
 

راه‌اندازی تماس تصویری از سوی اپراتور اول


اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این قابلیت پس گذراندن دوره آزمایشی برای برخی مشترکین اپراتور همراه اول که دارای گوشی‌های هواوی و شیائومی هستند فعال شده و هر کاربری می تواند از آن استفاده کند، اما توصیه می‌شود کاربران پیش از فعال سازی این سرویس حتما به چند نکته مهم توجه کنند، و طبیعیست که برای دیگر کاربران هم به تدریج محقق خواهد شد، هر چند وزیر ارتباطات این امر را مشروط به همکاری وزارت صمت در مذاکره با تولیدکنندگان برندهای دیگر گوشی می‌داند.

طبق گفته وزیر ارتباطات، برای راه‌اندازی این قابلیت، همراهی تولیدکنندگان گوشی نیز مورد نیاز است و بعضی از تولیدکنندگان گوشی باید این قابلیت را برروی گوشی‌هایی که در ایران موجود است، فعال کنند.

طبق اطلاعات سایت همراه اول، برای استفاده از سرویس مکالمه تصویری این اپراتور باید هر دو طرف تماس تحت پوشش شبکه LTE  و سیم‌کارت هر دو مشترک سیم‌کارت هر دو مشترک از نوع USIM باشد. همچنین حتما این سرویس برای هر دو طرف تماس فعال شده باشد و تلفن همراه هر دو طرف تماس از این سرویس (ViLTE) پشتیبانی کند و تنظیمات مربوط به این سرویس بر بستر نسل چهارم دو گوشی دو طرف اعمال شده باشد.

بدین ترتیب و با اعمال جزئیات فوق، پس از سال‌ها این قابلیت برای کاربران همراه اول فعال می‌گردد، بدون آن که نیازی به نصب نرم‌افزار دیگری باشد.
لازم به ذکر است امکان برقراری تماس تصویری با اپراتور دیگر ممکن نیست و تنها تماس تصویری درون شبکه همراه اول امکان پذیر است.

آنگونه که همراه اول هم اعلام کرده است، در حال حاضر تنها برخی از گوشی‌های نسل جدید(مانند شیائومی و هواوی) قابلیت پشتیبانی از سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم را دارند و لیست سایر تلفن‌های همراه پشتیبانی کننده به زودی به‌روزرسانی خواهد شد. 

در مجموع، راه‌اندازی این سرویس و به‌کارگیری آن توسط مشترکین همراه اول، تحولی اساسی در نحوه و کیفیت خدمات ارتباطی به شمار می‌آید و شهروندان را به مفهوم ارتباط به معنای دقیق و ملموس آن آشنا می‌کند.
 
کد مطلب: 72846
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام