۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۷
غافلگیری در دقیقه 90

حواشی نخستین دوره انتخابات مجمع ناشران دیجیتال

ایتنا - «روز چهارشنبه جلسه‌ای سنگین در وزارت ارشاد در این مورد داشتیم اما نتیجه‌ای که نشان بدهد منافع صنفی در این مجمع جدید رعایت خواهد شد، از آن نگرفتیم.»


علی اصلان شهلا - نخستین دوره انتخابات مجمع ناشران دیجیتال که قرار بود ۱۲ شهریور ماه برگزار شود، به دلیل آنچه که "تعطیلات تهران به دلیل برگزاری اجلاس سران" اعلام شد، به ۲۰ شهریورماه موکول شد.
اما تغییر تاریخ انتخابات نه تنها از حواشی پیرامون آن نکاست که سبب شد تا اختلافات گروه‌های حاضر در آن بیشتر شود.

ماجرا چیست؟
مجمع ناشران الکترونیک پس از ۱۵ سال و تلاش چند باره برای کسب مجوز فعالیت قانونی، سرانجام با دعوت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش برای دریافت مجوزهای لازم را دوباره از سر گرفت.
نتیجه این تلاش‌ها سبب تولد نهادی تازه به نام مجمع ناشران دیجیتال شد.
اساسنامه این مرکز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تایید قرار گرفت و قرار شد همه گروه‌های فعال در حوزه رسانه‌های دیجیتال دور هم جمع شده و مجمعی فراگیر را تشکیل دهند.

اما بحث برگزاری انتخابات و حضور گروهی قوی و صاحب نفوذ از مدیران اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار سبب غافلگیری مدیران مجمع ناشران الکترونیک شد.
آنها که گمان می‌کردند قرار است با دریافت مجوز، اقدامات صنفی خود را آسان‌تر پیگیری کنند، با خطر از دست دادن جایگاه‌شان در هیئت مدیره مواجه شدند.
ارشاد چاره کار را در ائتلاف این دو گروه دید اما توافق نکردن دو طرف و اختلافات دیرین سبب شده تا امروز این ائتلاف شکل نگیرد. حتی این اختلافات سبب شد تا انتخابات هشت روزی عقب بیفتد.

آخرین خبر اینکه روز چهارشنبه جلسه‌ای میان ائتلاف نوین (مدیران اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار) و مدیران قدیمی مجمع ناشران الکترونیک برگزار شد اما توافق دو طرفه حاصل نشد و معلوم نیست تا ۲۰ شهریور ماه روز انتخابات، این توافق برقرار می‌شود یا نه.

شنیده شده ۲۲ نفر در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند اما اسامی آنها به طور رسمی اعلام نشده است. همچنین گفته می‌شود سه نفر از این تعداد تاکنون انصراف داده‌اند و ممکن است اعضای مجمع ناشران الکترونیک که خود بانی این مجمع جدید هستند، نیز از انتخابات کنار بروند.

انتخابات به روایت سرآمد
در حاشیه انتخابات مجمع ناشران دیجیتال، وبلاگی با نام سرآمد و به نشانی اینترنتی
www.saramad1391.blogfa.com آغاز به کار کرده است.
این وبلاگ توسط گروهی ناشناس اداره می‌شود، مدعی اطلاع‌رسانی در مورد انتخابات مجمع ناشران دیجیتال است.

نوک حمله انتقادات این وبلاگ به سمت محمدرضا طلایی رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار است و مدعی شده است که طلایی مورد حمایت مدیران وزارت ارشاد است.

وبلاگ سرآمد دلیل تعویق انتخابات را نه تعطیلات تهران به دلیل برگزاری اجلاس سران که اختلاف مدیران ارشد مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد با فعالان صاحب نفوذ حوزه رسانه‌های دیجیتال بر سر انتخاب افراد مورد نظر ارشاد دانسته است.

از سوی دیگر در حالی که کاندیداهای نهایی حضور در انتخابات هنوز اعلام نشده‌اند، این وبلاگ از تلاش ارشاد برای تشکیل ائتلاف میان مدیران مجمع ناشران دیجیتال و کاندیداهای اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار خبر داده است.
براساس ادعای سرآمد طلایی، حسینی و بهادری کاندیداهای اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار هستند و حتی از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات ارشاد تماس‌هایی با شرکت‌های فعال این حوزه برای حمایت از این فهرست سه نفره گرفته شده است.

براساس ادعای این وبلاگ، طلایی با حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات ارشاد ۶۰ رای وکالتی را تاکنون جمع کرده و از سوی دیگر مجمع ناشران الکترونیک با توجه به سبقه تاریخی و فعالیت‌های صنفی، خود را برنده انتخابات می‌دانند.
براساس ادعای این وبلاگ مراسم‌های افطاری و رایزنی برای دریافت وام صد میلیون تومانی از راهکارهای برخی از افراد برای جمع رای بوده است.

انتخابات به روایت مشهدی
سعید مشهدی از فعالان حوزه رسانه‌های دیجیتال و مدیرعامل اتحادیه رسانه‌های دیجیتال اسلامی در مورد نحوه تصمیم‌گیری در مورد تاسیس اتحادیه ناشران دیجیتال گفت: هنگام پیگیری ما برای تاسیس اتحادیه رسانه‌های دیجیتال اسلامی، چنین پیشنهادی برای تاسیس مجمعی فراگیر و قانونی مطرح شد که ما هم از آن استقبال کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون شش اتحادیه و مجمع در این حوزه فعالیت می‌کنند، گفت: هیچ انسان عاقلی نمی‌پذیرد که در یک صنف شش نهاد صنفی با هم فعالیت کنند و قطعا کار به نتیجه نمی‌رسد. اما دوستان در دولت برای تشکیل چنین اتحادیه فراگیری خیلی سنگ‌اندازی کرده‌اند. هر بار مشکل جدیدی را طرح می‌کردند و با حل آن مشکل مشکل دیگری اضافه می‌شد. اما خوشبختانه کار به جایی رسید که با کمک آقای علیزاده رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، کار به مرحله انتخابات رسید. اما در این راه مشکلات و حواشی زیادی پیش آمده است.

مشهدی ادامه داد: ارشاد ابتدا از مجمع ناشران الکترونیک حمایت کرد. اما رایزنی‌های از سوی عده‌ای صورت گرفت که سبب شد ارشاد از مدیران مجمع بخواهد برای فراگیرتر شدن مجمع ناشران، دو نفر از گروه‌های دیگر را به هیئت مدیره اضافه کنند. مدیران مجمع هم قبول کرده و تعداد اعضای هیئت مدیره از پنج به هفت رسید. بعد از اعضای مجمع ناشران الکترونیک خواسته شد تعداد این دو نفر به سه نفر افزایش یابد. باز هم این موضوع مورد قبول واقع شد. سپس اعلام شد که دو نفر هم از گروه‌های دیگر بیایند. این موضوع هم به نحوی حل شد. اما سرانجام اصل کار را زیر سوال بردند و گفتند باید انتخابات هیئت مدیره برگزار شود.

مدیرعامل اتحادیه رسانه‌های دیجیتال اسلامی افزود: به هر حال در بحث انتخابات دو جریان وجود دارد. یکی مدیران مجمع ناشران الکترونیک هستند که از قدیم در این حوزه فعال بوده و کار صنفی کرده‌اند. یک گروه دیگر هم به رهبری آقای طلایی رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار حضور دارند. ما و دوستان دیگر تلاش کردیم میان این دو گروه مصالحه برقرار کنیم اما متاسفانه برخی روابط پشت پرده مانع از انجام این کار شده است.

انتخابات به روایت اتفاق
دکتر جواد اتفاق رییس مجمع ناشران الکترونیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فناوران در مورد تشکیل مجمع ناشران دیجیتال گفت:مجمع ناشران الکترونیک ۱۵ سال سابقه فعالیت دارد و برای دفاع از حقوق صنف تلاش می‌کند. در نمایشگاه کتاب امسال مشکلات زیادی برای حضور در نمایشگاه به وجود آمد و دوستان در وزارت ارشاد اعلام کردند که به دلیل آنکه مجمع مجوز فعالیت ندارد، اجازه حضور در نمایشگاه را نخواهد داشت.وی ادامه داد: هرچند که بالاخره یک متراژ نسبتا خوبی را از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در نمایشگاه کتاب دریافت، اما اقدامات خود را برای دریافت مجوزهای لازم آغاز کردیم. خوشبختانه آقای دکتر علیزاده در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارتخانه هم رویکرد خوبی داشتند و در جلسه‌ای که اوایل خرداد ماه برگزار شد، به ما اعلام کردند که برای کمک به قانونی شدن فعالیت‌های مجمع ناشران الکترونیک که چند سالی بود پیگیر آن بودیم، همکاری می‌کنند.

اتفاق افزود: بحث ما با دوستان و توافق‌مان این بود که مجمع ناشران الکترونیک مجوز فعالیت بگیرد و به کار خودش ادامه دهد و در واقع مجمع ناشران دیجیتال همان مجمع ناشران الکترونیک باشد. در این راه هم دوستان در ارشاد توصیه کردند که دو نفر را به جمع هیئت مدیره اضافه کنیم و ما هم با آغوش باز پذیرفتیم. اما جلوتر که رفتیم دیدیم صورت مساله عوض شده است و دوستان به دنبال سهم‌خواهی هستند. در واقع این رویکرد که مجمع ناشران الکترونیک به دنبال کسب مجوز برای فعالیت است عوض شد و انگار یک نهاد جدیدی از پایه در حال متولد شدن است و انتخاباتی برای آن برگزار خواهد شد و دوستان هم به دنبال سهم‌خواهی هستند.

رییس مجمع ناشران الکترونیک گفت: مشکل دیگر هم این است که اساسنامه‌ تهیه شده برای مجمع ناشران دیجیتال، این نهاد را از یک مجمع صنفی که خود صنف برای آن تصمیم می‌گیرد و هیئت مدیره منتخب همه کاره آن است، تبدیل به نهادی زیرمجموعه مرکز توسعه فناوری اطلاعات وزارت ارشاد شده است که هر لحظه مدیران ارشاد با عملکرد و سیاست‌های مدیران منتخب موافق نبودند، می‌توانند حکم به تغییر یا انحلال آن بدهند.

به گراش فناوران، وی با بیان اینکه برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده اما هنوز معلوم نیست که کاندیدا باقی بماند، گفت: روز چهارشنبه جلسه‌ای سنگین در وزارت ارشاد در این مورد برگزار شد اما نتیجه‌ای که نشان بدهد منافع صنفی در این مجمع جدید رعایت خواهد شد، از آن نگرفتیم. بنابراین حضور ما در انتخابات بستگی به شرایطی دارد که در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.
 
 
کد مطلب: 23525
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام