۰
plusresetminus
شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۵

ابهام در وضعیت مجوز الکامپ

ایتنا - شنیده‌های فناوران از بروز اختلاف نظر میان مدیران وزارت صنعت در مورد نمایشگاه هجدهم حکایت کرد.


۱۰۶ روز به آغاز هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی، ایران الکامپ ۲۰۱۲ باقی مانده است. سازمان توسعه تجارت تصمیم گرفته است نمایشگاه امسال را مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار کند. اما گفته می‌شود تحریم نمایشگاه الکامپ از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مخالفت برخی از مدیران سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، روند صدور مجوز را با اخلال مواجه کرده و تا امروز مجوز رسمی نمایشگاه به دست مجمع تشکل‌ها نرسیده است.

در این میان اعضای صنف با نگرانی اخبار پیرامون نمایشگاه الکامپ را دنبال می‌کنند و به تدریج اختلافات موجود، آنها را از شکل گرفتن نمایشگاهی قدرتمند و بزرگ ناامید کرده است.

توقف صدور مجوز
آخرین شنیده‌ها در مورد وضعیت برگزاری نمایشگاه الکامپ حاکی از صادر نشدن مجوز این نمایشگاه به دلیل اختلاف نظر در مورد نحوه انتخاب مجری این نمایشگاه است.
در حالی که در چند هفته گذشته مجمع تشکل‌های فناوی اطلاعات و ارتباطات به عنوان مجری هجدهمین نمایشگاه الکامپ معرفی شد و حتی سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای رسمی این موضوع را به اطلاع مدیران این نهاد رساند، شنیده شده که هنوز مجوز رسمی به نام مجمع تشکل‌ها صادر نشده است. حتی در سایت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، هنوز جای نام مجری الکامپ خالی است و معلوم نیست سرانجام چه تصمیمی اتخاذ شود.
این موضوع گمانه‌زنی‌ها و شایعات پیرامون این بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات ایران را افزایش داده است. برخی علت صادر نشدن مجوز را بوروکراسی سازمان توسعه تجارت می‌دانند اما عده‌ای دیگر آن را به اختلاف نظر میان مدیران سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ربط می‌دهند.

موافقان مجمع تشکل‌ها
گفته می‌شود یکی از دلایل موفقیت مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه الکامپ، وجود روابط خوب محمد رضا طلایی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار با مدیران سازمان توسعه تجارت است. 

طلایی به واسطه فعالیت‌های صادراتی ارتباط زیادی با سازمان توسعه تجارت دارد و از همین رو طرف مشورت مدیران سازمان توسعه برای انتخاب مجری الکامپ قرار گرفته است. طلایی هم که خود از اعضای مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و البته از مخالفان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است، مدیران سازمان توسعه را تشویق به حمایت از مجمع تشکل‌ها کرده است. 

در راس حامیان مجمع تشکل‌ها می‌توان به رضا توفیقی زواره مشاور اجرايي رئيس كل و معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه و میرابوطالبی معاون امور بین‌المللی اتاق ایران و البته نماینده اتاق در کمیته صدور مجوز‌های نمایشگاهی اشاره کرد.

مخالف اصلی کیست؟
اما رقیب و مخالف اصلی برگزاری نمایشگاه توسط مجمع تشکل‌ها، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است. مدیران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در ادوار مختلف، همواره با مدیران مجمع تشکل‌ها دچار اختلاف و مشکل بوده‌اند و کار به جایی رسید که مدیران مجمع تشکل‌ها اصل وجودی سازمان را زیر سوال برده و به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. رای دیوان عدالت اداری به نفع سازمان نصر هم پایان ماجرا نبود و اختلاف نظرها همچنان ادامه یافت. 

حال اداره الکامپ در حالی به مجمع تشکل‌ها رسیده که سازمان کاملا امیدوار به اخذ آن بود و شاید هر نهاد دیگری به غیر از مجمع تشکل‌ها این مجوز را دریافت می‌کرد، موجب نارضایتی مدیران سازمان نمی‌شد. بنابراین طبیعی است که سازمان نصر که خود را نماینده قانونی و واقعی صنف می‌داند از هر تلاشی برای لغو این مجوز دریغ نکند و علنا و رسما با برگزاری نمایشگاه توسط مجمع تشکل‌ها تا سرحد تحریم نمایشگاه مخالفت کند.
شنیده شده همین مخالفت‌ها و شعله‌ور شدن دوباره آتش اختلافات صنفی که می‌تواند ضربه اصلی را به پیکره نمایشگاه الکامپ وارد سازد، موجب مخالفت‌هایی با اعطای مجوز نمایشگاه به مجمع تشکل‌ها از سوی مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و همچنین برخی از معاونان سازمان توسعه تجارت شده است.
شنیده شده کاظم اکبرپور مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، که به واسطه سمت جدیدش، مسئول ویژه اکسپو از سوی دولت، بیش از گذشته در تصمیم‌گیری‌ها نقش و نفوذ دارد، با صدور مجوز الکامپ به نام مجمع تشکل‌ها مخالفت کرده است. اکبرپور از یک سو نمی‌خواهد تجربه برخی الکامپ‌های چند سال گذشته را که به دلیل اختلافات صنفی ضعیف برگزار شده بود تکرار کند و از سوی دیگر به واسطه ضعیف برگزار شدن الکامپ، مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گیرد.
از سوی دیگر گفته می‌شود ماجرای اختلافات به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت هم رسیده و غضنفری مبتنی بر اخبار فناوران در مورد نحوه واگذاری نمایشگاه به مجمع تشکل‌ها سوال کرده است.

مجمع تشکل‌ها آماده برگزاری الکامپ
با وجود این اتفاقات، مجمع تشکل‌ها خود را آماده برگزاری نمایشگاه الکامپ می‌کند. نخستین جلسه سیاست‌گذاری نمایشگاه در اتاق ایران برگزار شده و قرار است دومی آن هم طی این هفته برگزار شود.
همچنین شنیده شده این جلسات با حضور مدعوین از نهادهای خصوصی و دولتی برگزار شده و غایب اصلی و مهم آن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بوده است. با این حال هیچ خبری در مورد این جلسه منتشر نشده است.
از سوی دیگر شنیده شده ریاست شورای سیاست‌گذاری الکامپ به حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات پیشنهاد شده اما وی نپذیرفته است. البته هنوز معلوم نیست علت امتناع جوادی از این سمت چه بوده است.

نمایشگاه الکامپ، متضرر اصلی
اختلافات صنفی، صادر نشدن مجوز نمایشگاه، اختلاف مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و سازمان توسعه تجارت و همچنین اختلاف مجمع تشکل‌ها و سازمان توسعه تجارت و رقابت‌های شخصی میان مدیران این دو سازمان، هیچ نتیجه‌ای جز تضعیف نمایشگاه الکامپ ندارد. 

در چند سال گذشته رقابت سازمان نظام صنفی و مجمع تشکل‌ها نه بر سر عملکرد که بر سر حقانیت، نماینده صنف بودن و داشتن روابط بیشتر بوده است و به همین دلیل این رقابت به جای بهبود اوضاع صنف، موجب ضرر و زیان شرکت‌های فعال شده است. 

حال هم این اختلافات به مانند چند سال گذشته تاثیر خود را بر نمایشگاه الکامپ بیش از پیش گذاشته و با ادامه این وضعیت، امسال هم نمایشگاهی ضعیف را شاهد خواهیم بود.
 
کد مطلب: 23343
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام