۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۹

شب آبستن است تا چه زايد سحر

ایتنا - نامگذاري امسال براي فعالان حوزه فناوري اطلاعات پيام روشني داشت، چرا كه متوليان اين بخش در تدارك اجراي فرمان تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» بودند كه اندكي قبل از نامگذاري سال ۹۱ از سوي ايشان، طي يك حكم حكومتي صادر شده بود.



مهدی بگلری
مقام معظم رهبري از اواخر دهه ۶۰ با تاسیس مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی، همواره حضوری تاثیرگذار در اين حوزه داشته‌اند.
نامگذاري امسال براي فعالان حوزه فناوري اطلاعات پيام روشني داشت، چرا كه متوليان اين بخش در تدارك اجراي فرمان تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» بودند كه اندكي قبل از نامگذاري سال ۹۱ از سوي ايشان، طي يك حكم حكومتي صادر شده بود. تعابيري چون «این حوزه به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد» يا «اگر می‌توانستم خودم مسئولیت این شورا را به عهده می‌گرفتم» نشان از اهميت استراتژيك اين بخش براي كشور و عزم جزم ايشان براي سر و سامان دادن به آن دارد.

تجربه سال‌هاي گذشته حاكي از آن است که دولت‌ها به صورت متمرکز به اين مهم نپرداخته و هر کدام شاخه‌هایی از این پروژه را، و آن هم به صورت ناقص، اجرا كرده‌اند و این امر عدم وجود ثبات در راهبردهاي مربوط به اين فضا را موجب مي‌شود. تغيير سهل‌انگارانه متوليان اين بخش، كه با تغيير دولت‌ها بي‌ملاحظگي بيشتري به خود مي‌گيرد، به وخامت اوضاع دامن زده است. بسياري از سازمان‌هاي دولتي هنوز در به روز رسانی درگاه‌های خود مشکل دارند و درصد بالايي از این پایگاه‌ها بي‌مصرف و فاقد هر گونه كارايي لازم بوده و اغلب به عنوان فضايي براي درج رزومه كاري، مقالات و خطابه‌هاي مديران سازمان متبوعه به آن نگريسته مي‌شود. هر چند، در این میان برخی سازمان‌ها به صورت انفرادی و شخصی توانسته‌اند این پروژه‌ها را بسیار خوب و چشمگیر پيش ببرند.

اكنون مي‌توان فرصت به وجود آمده را به عنوان يكي از مهم‌ترین تصمیمات راهبردی در اين حوزه به فال نيك گرفت. از طرفي نمونه‌هاي موفقي از دولت‌هاي الكترونيك را مانند آلمان مي‌توان سراغ گرفت كه با حكم حكومتي شكل گرفته‌اند.

ضریب نفوذ پایین اینترنت که طبق آخرین برآوردهای مرکز آمار حدود ۱۵ درصد اعلام شد است نشان از وخامت توسعه فناوری اطلاعات در ایران دارد از آنجا كه سازوكاري هوشمندانه براي پايش شبکه‌های اينترنتي وجود ندارد، و از طرفي، جامعه دانشگاهی ما نیز در صدد بومی‌سازی این شبکه‌ها برنیامده‌اند، اين فرصت‌ها با فيلترسازي ديمي(به ويژه براي جامعه علمي كشور) عقيم مي‌شوند. اجرای صحیح اصل ۴۴ بر شکوفایی فناوري اطلاعات تاثیر مثبت داشته و نتایج آن سریع‌تر از بخش‌های دیگر اقتصادی ظاهر می‌شود، چراكه اكنون تجارت الكترونيكي از سرفصل‌های مهم در فعالیت‌های اقتصادی جهان شمول کشور قرار دارد.

با حمایت از صنعت داخلی و شرکت‌های دانش بنیان و ایمن سازی زیرساخت‌ها، حجم تبادل کالا و خدمات الكترونيكي به سرعت افزایش یافته و این موضوع رغبت بازار پول و سرمایه را جهت سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، و به تبع آن شكوفايي اقتصادي را به دنبال دارد.
به هر صورت، بهره‌برداری شبکه ملی اینترنت در بهار امسال و ایجاد زیرساخت‌های امن ارتباطی با راه‌اندازی سامانه ۲۴ ساعته رخدادهای امنیتی نشان از همتي جدي در اين حوزه دارد و اين امر بدون شك خاطر جمعي كاربران داخلي و خارجي را در اعتماد به فضاي مجازي در پي خوهد داشت؛ فضايي كه تمام فعاليت‌هاي تجاري، توليدي، اجرايي و مهم‌تر از همه «فعاليت هاي اجتماعي» گريزي جز سوار شدن بر اين محمل را ندارند. شب آبستن است تا چه زايد سحر!
 
کد مطلب: 21767
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام