۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۴

سنگ بزرگ، تیتر درشت

یعنی چه اتفاقی افتاده که این تولید کننده توانایی پیدا کرده که بعد از دوسال در جا زدن ناگهان بیش از ۱۷۷ درصد رشد در تولید داشته باشد؟

شبنم کهن چی - تناقض بد است. اعتماد را سلب می کند. به خصوص در مورد فردی که حرف و عملش، تناقض های تاریخی دارد و باعث شده دیگران هزینه کرده و متحمل خسارت شده باشند.
نمونه‌اش تولید کنندگان داخلی هستند که از مردم عادی گرفته تا فروشندگان و فعالان بازار تلفن همراه حدود ۵ سال است در حال پس دادن تقاص اعتمادشان به آنها هستند.

مسئولان، مردم و فروشندگان تلفن همراه را سال‌ها پیش فراخواندند تا به تولید کنندگان داخلی اعتماد کنند، افزایش قیمت تلفن های همراه وارداتی را تحمل کنند، از حضور روز افزون قاچاقچیان در بازار دم برنیاورند که چه؟ که تولیدکنندگان داخلی همت کرده نشان دهند ایرانی‌ها می‌توانند بخش بزرگی از نیاز بازار تلفن همراه را پاسخ دهند.
در عوض هر نوع پایبندی به تعهد، مردم ناظر چه بودند؟ وعده‌هایی که تیتر رسانه‌ها می‌شد.

از سال ۸۵ تا سال ۸۸ وعده ها در همین سطح ماند.
قرار بود شرکت‌هایی که به عنوان تولید کننده داخلی معرفی شده بودند از سال ۸۵، سالانه ۲ میلیون گوشی ایرانی تولید و روانه بازار کنند. اما اولین گوشی ایرانی کی به بازار آمد؟ سال ۸۸.
جی ال ایکس و هیوندایی ، دو برند ایرانی هستند که در بازار امروز پیدا می شوند. تولید کننده جی ال ایکس مدعی است ماهانه ۱۵۰ هزار دستگاه گوشی ایرانی تولید می کند، یعنی سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار گوشی تلفن همراه. بنابراین از سال ۸۸ که اولین نمونه این گوشی به بازار عرضه شده، تا پایان سال ۸۹ تعداد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی جی ال ایکس به بازار عرضه شده است.

حالا در آستانه سال ۹۰ تولید کننده این برند ادعا کرده تا پایان سال ۵ میلیون گوشی تلفن همراه ایرانی تولید و برای فروش عرضه می کند. یعنی چه اتفاقی افتاده که این تولید کننده توانایی پیدا کرده که بعد از دوسال در جا زدن ناگهان بیش از ۱۷۷ درصد رشد در تولید داشته باشد؟ تعرفه واردات تلفن همراه قرار است افزایش پیدا کند؟ یا تعرفه واردات اس‌كي‌دي تغییر کرده؟ به هر حال باید پشتوانه ای برای افزایش ۱۷۷ درصدی تولید وجود داشته باشد؛ آن هم به طور ناگهانی نه با برنامه ریزی های دراز مدت.
آیا سنگ بزرگ است این؟ یا باید منتظر تغییری در قیمت های تلفن های همراه وارداتی باشیم؟ شاید هم در سطح همین تیترها باقی بماند.
کد مطلب: 17941
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام