۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۳
مرکز تحقیقات پیو:

اینترنت در حال ناپدید شدن است

ایتنا - یک بررسی جدید نشان داده که اینترنت در حال ناپدید شدن است، زیرا صفحات وب و محتوای آنلاین از بین می‌روند.
اینترنت در حال ناپدید شدن است

در حالی که وب (شبکه اینترنت) اغلب به عنوان جایی برای ماندگاری محتوا در نظر گرفته می‌شود، بر اساس پژوهش‌های جدید بخش وسیعی از آن با حذف یا جابه‌جایی صفحات از بین می‌رود.

برای نمونه، از میان صفحات وب که در سال ۲۰۱۳ وجود داشتند، اکنون ۳۸ درصد از بین رفته‌اند. حتی صفحات جدیدتر نیز در حال از بین رفتن‌اند: هشت درصد صفحاتی که در سال ۲۰۲۳ وجود داشتند، دیگر در دسترس نیستند.

این صفحات معمولا زمانی که حذف یا جابه‌جا می‌شوند، از بین می‌روند. بررسی مرکز تحقیقات پیو (Pew) نشان داد که این اتفاق برخلاف انتظار در وب‌سایت‌های فعال و در حال کار رخ می‌دهد، نه زمانی که کل وب‌سایت‌ها ناپدید می‌شوند.

این اثر به این معنی است که حجم وسیعی از اخبار و محتوای مرجع مهم در حال ناپدید شدن است. حدود ۲۳ درصد صفحات خبری دست‌کم یک لینک خراب دارند و ۲۱ درصد از وب‌سایت‌های دولتی‌ــ و ۵۴ درصد از صفحات ویکی‌پدیا لینکی به مراجعشان دارند که دیگر وجود ندارد.

 


شبیه همین تاثیر در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد. یک‌پنجم توییت‌ها ظرف چند ماه پس از ارسال از سایت ناپدید می‌شوند.

این مطالعه با گردآوری نمونه‌های تصادفی از حدود یک میلیون صفحه وب تکمیل شد که از «کامن کرال» (Common Crawl)، سرویسی که بخش‌هایی از اینترنت را بایگانی می‌کند، گرفته شده بود. محققان سپس در پی این بودند که ببینند آیا این صفحات بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۳ همچنان وجود داشتند یا خیر.

این بررسی نشان داد که ۲۵ درصد از تمامی صفحات جمع‌آوری‌شده میان سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۳ دیگر در دسترس نیستند. از این تعداد، ۱۶ درصد صفحات متعلق به وب‌سایت‌هایی است که همچنان وجود دارند، در حالی که ۹ درصد در وب‌سایت‌‌هایی قرار گرفته‌اند که دیگر به‌کل وجود ندارند.

این گزارش [با عنوان] «زمانی که محتوای آنلاین ناپدید می‌شود» در وب‌سایت مرکز تحقیقات پیو منتشر شده است.
کد مطلب: 79011
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام