۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۹

۶ آزمایش خون حیاتی که از سلامت بدن شما خبر می‌دهد

ایتنا - یکی از روش‌های بسیار مهم برای پیگیری وضعیت کلی سلامت بدن شما، انجام منظم آزمایش خون است.
۶ آزمایش خون حیاتی که از سلامت بدن شما خبر می‌دهد

انجام این آزمایش در فواصل زمانی منظم به شما اجازه می‌دهد تا تغییرات بدن خود را ببینید و به شما قدرت می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد سلامت خود بگیرید.

واشنگتن پست در یک گزارش، به تعدادی از آزمایش‌های خون اشاره کرده است که به شما کمک می‌کند وضعیت سلامت بدن را به طور کامل ارزیابی کنید.

در این مطلب به ۶ آزمایش خون مهمی که سلامت بدنتان را تشخیص می‌دهد، اشاره می‌کنیم:

آزمایش CBC
شمارش کامل خون یا آزمایش CBC یک آزمایش خون است که بسیاری از قسمت‌ها و ویژگی‌های خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. شمارش سلول های خونی ممکن است شامل اندازه‌گیری مواد شیمیایی و سایر مواد موجود در خون شما نیز باشد. این نتایج می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت کلی شما و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند کم خونی و حتی سرطان خون را به پزشک شما بدهد.

دکتر استفن کوپکی، متخصص قلب و عروق در کلینیک مایو در روچستر، مینه‌سوتا، می‌گوید: «اگر سالم هستید، انجام این آزمایش هر دو تا سه سال خوب است.»

پانل متابولیک پایه
آزمایش متابولیک پایه یا BMP برای ارزیابی سطوح هشت ترکیب در خون از جمله گلوکز و تشخیص بیماری دیابت انجام می‌شود.

دکتر کوپکی می‌گوید: «این آزمایش همچنین عملکرد کلیه و کبد، عملکرد تیروئید و الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم، سدیم و کلسیم را بررسی می‌کند.»

آزمایش چربی خون
این آزمایش که ممکن است نیاز به ناشتا بودن از قبل داشته باشد، سطح کلسترول و تری گلیسیرید را اندازه گیری می‌کند. این آزمایش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های از جمله بیماری قلب را تشخیص می‌دهد.

A1C
آزمایش هموگلوبین A1C میزان قند خون را در سه ماه قبل از انجام آن اندازه گیری می‌کند. این آزمایش به تشخیص بیماری دیابت کمک می‌کند. دکتر کوپکی خاطرنشان می‌کند که روزه گرفتن قبل از انجام آن لازم نیست.

آزمایش تیروئید
آزمایش تیروئید یکی از آزمایش‌های خون است که برای تشخیص اختلالات تیروئید مرتبط با پرکاری یا کم‌کاری تیروئید استفاده می‌شود.

اگرچه اختلال عملکرد تیروئید قابل درمان است و به ندرت تهدید کننده زندگی است، اما تقریبا بر تمام سیستم‌های بدن تاثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از علائم، از جمله تغییرات وزن، خستگی و مشکلات خواب شود.

ویتامین دی
آزمایش ویتامین D تا حدودی بحث برانگیز است. برخی می‌گویند که این آزمایش در شناسایی کمبودهای بدن مفید باشد. برخی دیگر می‌گویند که تحقیقات انجام شده، فواید واقعی مصرف مکمل‌های ویتامین D برای سلامتی زیر سوال برد.
 
کد مطلب: 78276
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام