۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۸

جریمه ۴۹۰ میلیون دلاری اپل به دلیل فریب‌دادن سهامداران!

ایتنا - ​​​​​​​اپل توافق کرد برای فیصله دادن به یک شکایت گروهی که مدعی بود مدیرعامل این شرکت، با پنهان کردن کاهش فروش آیفون در چین، سهامداران را فریب داده است، ۴۹۰ میلیون دلار پرداخت کند.
جریمه ۴۹۰ میلیون دلاری اپل به دلیل فریب‌دادن سهامداران!


توافق اولیه، روز جمعه در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در اوکلند کالیفرنیا تنظیم شد و مستلزم موافقت ایوون گونزالس راجرز، قاضی منطقه‌ای آمریکا است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، شکایت و توافق متعاقب آن، مربوط به اعلام غیرمنتظره کاهش پیش‌بینی درآمد سه ماهه به میزان ۹ میلیارد دلار توسط اپل در دوم ژانویه سال ۲۰۱۹ به دلیل تنش‌های تجاری آمریکا و چین بود.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در اول نوامبر سال ۲۰۱۸ به تحلیلگران گفته بود اگرچه اپل با فشار فروش در بازارهایی مانند برزیل، هند و ترکیه روبروست که ارزش ارز آنها ضعیف شده است اما چین را در این رده قرار نمی‌دهم. اپل چند روز بعد، به تولیدکنندگان قراردادی خود اعلام کرد تولید را محدود کنند.

پیش‌بینی درآمد پایین‌تر، نخستین پیش بینی از فروش کمتر از زمان معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷ بود. ارزش سهام اپل، روز بعد، ۱۰ درصد سقوط کرد و ۷۴ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت کاست.

اسناد دادگاه نشان داد اپل، منکر مسئولیت حقوقی شد اما این شکایت را حل و فصل کرد تا از هزینه و حواس پرتی حقوقی اجتناب کند.

این توافق شامل سرمایه‌گذارانی است که سهام اپل را در مدت دو ماه، در فاصله بین اظهارات کوک و پیش‌بینی درآمد کمتر توسط این شرکت، خریداری کردند.

اپل در سال مالی گذشته، ۹۷ میلیارد دلار درآمد خالص داشت و پرداخت سود نقدی به سهامدارانش، معادل کمتر از دو روز سود این شرکت بود.

وکلای سهامداران خواستار هزینه‌های معادل حداکثر ۲۵ درصد از مبلغ این توافق هستند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت سهام اپل از ژانویه سال ۲۰۱۹، بیش از چهار برابر شده و ارزش بازار این شرکت را به بیش از ۲.۶ تریلیون دلار رسانده است.
کد مطلب: 77995
برچسب ها: جریمه اپل سهام
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام