۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۷

آیا خودروهای هوشمند امنیت ملی کشورها را تهدید می کنند؟

ایتنا - خودروهای هوشمند و الکتریکی، حجم عظیمی از داده‌های حساس در مورد رانندگان و اطلاعات شخصی و بیومتریک مربوط به آنها مانند اثر انگشت، چشم‌ها و صورت را جمع‌آوری می‌کنند و خطر امنیتی بزرگ این خودروها، این است که مشخص نیست چه کسی به این نوع اطلاعات در مقیاس بزرگ، دسترسی دارد.
آیا خودروهای هوشمند امنیت ملی کشورها را تهدید می کنند؟

وزارت بازرگانی ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد خطرات امنیت ملی ناشی از سخت‌افزار و نرم‌افزار (ساخت کشورهای خارجی) در خودروهای هوشمند، به ویژه فناوری‌های موجود در خودروهای ساخت چین، آغاز کرده است.

این تحقیقات، که می‌تواند منجر به قوانین محدودکننده استفاده از برخی قطعات خودرو در آمریکا شود، نشان‌دهنده نگرانی فزاینده در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده است که کشورهایی مانند چین می‌توانند از داده‌های مکان‌یابی یا اتصال به ایستگاه‌های شارژ خودرو، برای جمع‌آوری اطلاعات یا خرابکاری استفاده کنند. 

این تحقیق بر روی "وسایل نقلیه متصل" متمرکز است، یک اصطلاح گسترده که تقریباً به هر وسیله نقلیه مدرنی اطلاق می شود که از اتصالات شبکه برای امدادهای کنار جاده‌ای، ارتباطات ماهواره‌ای یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های دیگر استفاده می‌کند.

خودروهای مدرن و الکتریکی به طور فزاینده‌ای به فناوری‌های پیشرفته برای فعال کردن ابزارهای ناوبری، ارائه ویژگی‌های کمک راننده و کاهش هزینه‌های عملیاتی و انتشار کربن از طریق شارژ سریع متکی هستند.

یکی از اصلی‌ترین عناصر خودروهای هوشمند، حسگرها هستند، از سنسورهای فشار موتور یا تایر گرفته تا حسگرهای جالب‌تر، مانند: دوربین‌های داخلی، میکروفون، سنسورهای دست روی چرخ و حسگرهای اثر انگشت.

خودروهای مدرن به دستگاه‌های شخصی، خودروهای دیگر، زیرساخت‌های اطراف و سازنده اصلی آن‌ها متصل هستند که در صورت دسترسی یک دولت خارجی به سیستم‌ها یا داده‌های این خودروها، خطراتی را برای افراد و کشورها به همراه دارد.

 
 

تکنیک های خطرناک


بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که وسایل نقلیه هوشمند و متصل از چین می‌توانند «داده‌های حساس در مورد شهروندان و زیرساخت‌های ما را جمع‌آوری کنند و این داده‌ها را به جمهوری خلق چین ارسال کنند» و اشاره کرد که «این وسایل نقلیه می‌توانند از راه دور قابل دسترسی یا غیرفعال شوند».

در شرایطی که تقریبا هیچ اقدام نظارتی برای کنترل مسائل امنیتی خودروهای هوشمند انجام نمی‌شود، وزارت بازرگانی ایالات متحده  در حال انجام تحقیقات برای خطرات امنیت ملی خودروهای هوشمند و لزوم محدودیت و قانون‌گذاری برای این فناوری است. 

محققان در آزمایشگاه‌های وزارت انرژی، آسیب‌پذیری‌های احتمالی در ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی را برای سال‌های متوالی مطالعه کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا پیش‌بینی کنند که چگونه هکرهای خارجی ممکن است به این تجهیزات نفوذ کنند، اما نگرانی‌های امنیتی مقامات آمریکایی در مورد خودروهای هوشمند در سال‌های اخیر تشدید شده است.

 



 

داده‌های حساس


خودروهای هوشمند و الکتریکی، حجم عظیمی از داده‌های حساس در مورد رانندگان و اطلاعات شخصی و بیومتریک مربوط به آنها مانند اثر انگشت، چشم‌ها و صورت را جمع‌آوری می‌کنند و خطر امنیتی بزرگ این خودروها، این است که مشخص نیست چه کسی به این نوع اطلاعات در مقیاس بزرگ، دسترسی دارد.

این خودروها می‌توانند نحوه حرکت صاحبانشان، محل حضور، ارتباطات و مخاطبینشان را تعیین کنند و همچنین می‌توانند به عکس‌ها، ویدئوها، ایمیل‌ها و سایر داده‌های شخصی موجود در تلفن رانندگانی که گوشی‌های خود را به سیستم‌های خودرو متصل می‌کنند دسترسی داشته باشند.

بارزترین خطر خودروهای مدرن این است که اکثر آنها مجهز به دوربین‌های جلو و عقب هستند که سفر را ضبط می‌کنند و برخی از آنها دارای دوربین‌های 360 درجه هستند که به آنها امکان می‌دهد چهره راننده را تشخیص دهند. یا اطلاعات و جزئیاتی مثل ، راننده چقدر در ماشین حضور داسته است، یا چقدر زمان پارک خودرو طولانی شده، سرعت چرخش فرمان و شتاب و حتی اینکه آیا راننده از کمربند ایمنی استفاده می‌کند یا خیر.

همچنین می‌تواند اطلاعات مسافران را از طریق دوربین‌ها، میکروفون‌ها، نقاط اتصال Wi-Fi و عملکردهای بلوتوث در خودرو جمع‌آوری کند. استفاده از این ویژگی‌ها باعث می‌شود که بدانید چه کسی به طور منظم با راننده در خودرو سفر می‌کند، چه زمانی و کجا وارد و خارج می‌شود. و از کدام گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.

در صورت نشت اطلاعات یا هک دوربین‌ها، خودروها ممکن است به ابزار جاسوسی در جاده‌ها تبدیل شوند و با حضور هزاران دستگاه از آن‌ها و انتشار آن‌ها در تقریباً هر خیابان، هکرها و خرابکاران می‌تواند کل کشورها را زیر نظر گرفته و مشکلات امنیتی بزرگی را به وجود آورند.
کد مطلب: 77735
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام