۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۸

آموزش: نکات طلایی برای محافظت از کودکان در برابر خطرات اینترنت

ایتنا - علیرغم اینکه اینترنت پر از اطلاعات شگفت انگیز و مفید است، اما جنبه تاریکی نیز دارد که کودکان قبل و بیشتر از بزرگسالان در معرض آن قرار می‌گیرند.
آموزش: نکات طلایی برای محافظت از کودکان در برابر خطرات اینترنت

علیرغم اینکه اینترنت پر از اطلاعات شگفت انگیز و مفید است، اما جنبه تاریکی نیز دارد که کودکان قبل و بیشتر از بزرگسالان در معرض آن قرار می‌گیرند. در میان وب‌سایت‌های نامناسب، کلاهبرداری، زورگویی سایبری و سایر خطرات، باید به طور جدی به نحوه محافظت از جوانان و کودکان آنلاین فکر کرد.

به گزارش ایتنا، ما در عصری زندگی می‌کنیم که در آن گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی به ستون‌های زندگی روزمره تبدیل شده‌اند.

این فقط در مورد بزرگسالان صدق نمی کند، بلکه در مورد کودکان و نسل جوان نیز صدق می کند که برای بهبود تجربیات تحصیلی و حتی اجتماعی خود به این ابزارهای پیشرفته تکنولوژیکی متوسل می‌شوند.
 

آیا مسدود کردن گوشی راه حل است؟


شاید برخی معتقد باشند که ممنوعیت گوشی‌های هوشمند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی بهترین راه برای محافظت از جوانان در برابر خطرات اینترنت است، اما این موضوع تا حدودی دور از واقعیت و اصول توسعه است.

در واقع، جاده‌ها به طور بالقوه برای جوانان خطرناک هستند، اما نمی‌توان خودروها را برای محافظت از آنها ممنوع کرد، در عوض، باید زمان، صرف آموزش راه‌های ایمن و آگاهی دادن برای خطرات احتمالی به آنها داده شود.

 


داشتن یک رابطه صادقانه و تعیین مرزهای مشخص در خانه، به جوانان کمک می کند تا خطرات مرتبط با اینترنت را بیش از اعمال ممنوعیت جامع و شدید درک کنند و در مورد آنها بیاموزند.

 ایجاد شبکه‌های اجتماعی "فقط برای بزرگسالان" آن را برای بچه های کنجکاو و شیفته فناوری جذاب‌تر می کند. می‌توان به کودکان آموخت که در صورت مواجهه با محتوای مزاحم یا ناخواسته، می‌تواند آنها را کمتر به دنبال کمک کند. 
 

نکاتی برای اطمینان از ایمنی کودکان و نوجوانان


برای محافظت از جوانان در برابر خطرات آنلاین، والدین، سرپرستان، معلمان و سایر بزرگسالان در زندگی کودکان می‌توانند نکات زیر را در نظر بگیرند:

یک الگوی خوب: کودکان با تماشای رفتارهای بزرگسالان می‌آموزند، به عنوان مثال: والدین می‌توانند به همان قوانینی که برای فرزندان خود وضع کرده‌اند، پایبند باشند، مانند ممنوعیت استفاده از گوشی در زمان غذا خوردن و محدود کردن زمان حضور در رسانه‌های اجتماعی.

صحبت در مورد امنیت آنلاین:  به اهمیت صحبت با جوانان در مورد نکات ایمنی آنلاین آگاه باشید تا آنها احساس کنند که به راحتی می‌توانند در مورد هر چیز مشکوکی که برای آنها اتفاق می افتد صحبت کنند. مثلا در مورد تفاوت‌های بین وب‌سایت‌های ایمن و ناامن، مانند بحث درباره علائم هشداردهنده مانند پاپ‌آپ‌های غیرمعمول، خطرات مرتبط با کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک و غیره با جوانان صحبت کنید.

صحبت کردن در مورد عادات خاص آنلاین: والدین باید حدود برخی از عادات و استانداردها را تعیین کنند، مانند عدم برقراری ارتباط با غریبه‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی، اجتناب از ارسال اطلاعات موقعیت مکانی، و اطمینان از فعال شدن تنظیمات حریم خصوصی در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی.

شناخت و استفاده از ابزارهای کنترل والدین: والدین باید ابزارهای کنترلی موجود در وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی را که فرزندانشان برای اهدافی مانند مسدود کردن دسترسی به وب‌سایت‌ها، فیلتر کردن محتوای وب، نظارت و ردیابی  دستگاه‌های کودکان، فعالیت آنلاین آنها استفاده می‌کنند، بشناسند و از آنها استفاده کنند.

تعیین محدودیت‌های زمانی: والدین می‌توانند برای محدود کردن زمان آنلاین بودن فرزندانشان اقداماتی انجام دهند، مانند تعیین زمانی که فعالیت آنلاین متوقف شود، کودکان و نوجوانان را تشویق کنند تا زمانی را به بازی و شرکت در فعالیت‌های دور از گوشی بگذرانند.
کد مطلب: 77701
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام