۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۰۳

چه کسی گنج ۱۰۰ هزار کوادریلیون دلاری معلق در فضا را استخراج می‌کند؟

ایتنا - سیارک‌ها حاوی منابع عظیم و گران‌بهایی هستند اما تاکنون هیچ برنامه مشخصی برای استخراج این منابع وجود نداشته است.
چه کسی گنج ۱۰۰ هزار کوادریلیون دلاری معلق در فضا را استخراج می‌کند؟

ناسا در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ مأموریتی را به منظور بررسی سیارک بزرگ و غنی Psyche 16 آغاز کرد تا اطلاعات بیشتری درباره ترکیبات درونی سیاره‌ها به دست آورد. ارزش مالی این سیارک بالغ بر ۱۰۰ هزار کوادریلیون دلار برآورد می‌شود، زیرا حاوی عناصر کمیاب و گران‌قیمتی مانند پلاتین و پالادیوم است.

شرکت‌هایی مثل AstroForge و TransAstra در تلاشند تا معادنی بر روی سیارک‌ها ایجاد کنند اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه به تحقق این هدف نزدیک شده‌ایم؟

به گفته فیلیپ متزگر، فیزیکدان سیاره‌ای دانشگاه فلوریدا مرکزی، از لحاظ فناوری تقریباً آماده هستیم و تنها مانع، نبودِ تجهیزات مناسب برای کار در شرایط کم‌گرانش و تابش بالای فضاست.

وی سطح آمادگی فناوری‌های فعلی استخراج فضایی را در مقیاس ۱ تا ۹ ناسا بین ۳ تا ۵ ارزیابی کرده و می‌گوید تا رسیدن به سطح ۶ تا ۷ که نشانه آمادگی برای پرتاب ماموریت‌هاست، فاصله وجود دارد.

به باور متزگر، مهمترین مانع فعلی، کمبود بودجه است و اگر سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد، ممکن است ظرف ۵ سال شاهد استخراج سیارک در مقیاس کوچک باشیم.

تخمین زده می‌شود در صورت تحقق، ارزش سالانه مواد استخراج شده از سیارک‌ها می‌تواند به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بالغ شود. البته همچنان تردیدهای زیادی در مورد زمان، هزینه و حتی امکانپذیری واقعی این امر وجود دارد.
کد مطلب: 77449
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام