۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰

تا ۳ روز دیگر یک ماهواره اروپایی به زمین سقوط می‌کند!

ایتنا - مرکز بین المللی نجوم اعلام کرد یک ماهواره از کار افتاده اروپایی که از سال ۲۰۱۱ در فضا سرگردان بود، ظرف چند روز دیگر با زمین برخورد می‌کند.
تا ۳ روز دیگر یک ماهواره اروپایی به زمین سقوط می‌کند!

ماهواره ERS-2 که مأموریت خود را ۱۳ سال پیش به پایان رسانده است، بازگشت قدرتمندی به جو زمین در چهارشنبه آینده، ۲۱ فوریه خواهد داشت.

ماهواره سنجش از دور اروپایی ESA ERS-2 (European Remote Sensing 2) که در ۲۱ آوریل ۱۹۹۵ پرتاب شد، قرار است در پایان این ماه وارد جو زمین شود و سفر سی ساله خود را به پایان برساند.

آژانس فضایی اروپا (ESA) از زمانی که مأموریت رصد زمین در ژوئیه ۲۰۱۱ پایان یافت، سقوط این ماهواره را از نزدیک زیر نظر داشت.

ERS-2 یک ماهواره پیشگام بود که به مدت ۱۶ سال اطلاعات ارزشمندی در مورد سطح زمین، اقیانوس‌ها و کلاهک‌های یخی قطبی جمع آوری کرد. اما اکنون زمان خروج شرافتمندانه او از مدار فرا رسیده است.

 


هر چند این فرود ناهماهنگ انجام می‌شود، اما سازمان فضایی اروپا (ESA) مطمئن است که احتمال تلفات ناشی از ستلایت بسیار نزدیک به نامعتبر است.

بنا بر همین گزارش، تصمیم برای بازنشستگی ERS-2 با در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی فضا گرفته شده است. برای اطمینان از ورود کنترل شده به اتمسفر و به حداقل رساندن خطر برخورد با سایر ماهواره‌ها یا زباله‌های فضایی، ESA مجموعه‌ای از ۶۶ مانور خارج از مدار را در جولای و آگوست ۲۰۱۱ انجام داد. این مانورها باعث کاهش سوخت ماهواره و کاهش ارتفاع آن شد و زمینه را برای بازگشت نهایی آن به زمین فراهم کرد.

اگرچه زمان و مکان دقیق بازگشت ERS-2 نامشخص است، با توجه به اینکه آب حدود ۷۰ درصد از سطح زمین را پوشانده است، احتمال فرود نهایی آن بر روی اقیانوس بسیار زیاد است. ESA به مردم اطمینان می‌دهد که بیشتر ماهواره در جو می‌سوزد و قطعات باقی مانده به احتمال زیاد به طور بی خطری در اقیانوس سقوط می‌کنند.
کد مطلب: 77418
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام