۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۳۳

جایگزین نمک، فشار خون را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد

ایتنا - نتیجه پژوهشی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد افرادی که مقدار نمک‌ مصرفی‌شان را با جایگزین نمک، کم کردند، با کاهش قابل توجه ابتلا به خطر فشار خون بالا مواجه شدند.
جایگزین نمک، فشار خون را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد

طبق گزارشی که در مجله «کالج آمریکایی قلب و عروق» منتشر شد، داده‌های صدها مرد و زن ۵۵ ساله و بالاتر که در مراکز مراقبت از سالمندان در چین بودند، بررسی شد.

این داده‌ها از پژوهشی بزرگ‌تر و پیشین با عنوان «تصمیم‌‌‌بگیر- نمک» (DECIDE-Salt) به دست آمد که هزار و ۶۱۲ شرکت‌کننده را شامل می‌شد.

محققان برای تجزیه و تحلیل جدید، روی ۱۵۷ زن و ۴۵۴ مرد که سطح فشار خون سالمی داشتند و به آن‌ها غذا با مقدار معمولی نمک یا با جایگزین نمک داده شد، متمرکز شدند.

محققان دریافتند که کاهش بیش از یک‌سوم نمک با جایگزین مکمل معدنی دیگر یعنی «کلرید پتاسیم» با طعم نمک، همراه با طعم‌دهنده‌های دیگر مانند قارچ، جلبک دریایی و لیمو، قابلیت محافظت در برابر فشار خون بالا در یک دوره دو ساله را به دنبال خواهد داشت.

دکتر یانگ فنگ وو، نویسنده ارشد این پژوهش و مدیر اجرایی دانشگاه پکن، می‌گوید: «اگرچه این تحقیق در چین انجام شده است، اما این یافته‌ها باید در مورد افراد دیگر کشورها از جمله ایالات متحده اعمال شود.»

به گفته او هر کسی می‌تواند از جایگزین نمک سود ببرد، خواه فشار خون بالا داشته باشد یا خیر.

به گزارش ان‌بی‌سی، فشار خون بالای کنترل‌نشده خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و کلیوی، دیابت و زوال عقل را افزایش می‌دهد.

به گزارش انجمن قلب آمریکا، اکثر آمریکایی‌ها بیش از حد نمک مصرف می‌کنند که حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلی‌گرم در روز است.

در حال حاضر، سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند بزرگسالان سالم کمتر از ۲ هزار و ۳۰۰ میلی گرم نمک (حدود یک قاشق چای خوری) در روز مصرف کنند.

کلرید پتاسیم که ترکیب مکمل ضروری پتاسیم با کلرید است، بدون افزودن سدیم مضر به رژیم غذایی، طعم و مزه‌ای مانند نمک خوراکی به غذا می‌دهد و همان عملکرد را دارد.

مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه پتاسیم برای افراد ۱۹ سال و بالاتر ۳ هزار و ۴۰۰ میلی‌گرم برای مردان و ۲ هزار و ۶۰۰ میلی‌گرم برای زنان است.

به گفته وو، تحقیقات قبلی نشان می‌داد جایگزین‌های نمک فشار خون، به‌ویژه فشار خون سیستولیک (عدد بالایی در اندازه‌گیری فشار خون) را در میان افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهند.

او تاکید کرد پژوهش جدید تاثیر نمک جایگزین بر افرادی را که فشار خون طبیعی دارند گسترش می‌دهد.

دکتر دیپاک گوپتا، دانشیار پزشکی در بخش پزشکی قلب و عروق در مرکز پزشکی واندربیلت، گفت: «فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.»

او معتقد است که جایگزین نمک در کاهش فشار خون نقش مهمی دارد. به گفته او، داشتن رژیم غذایی غنی از پتاسیم احتمالا بر کاهش فشار خون موثر است.

دکتر جورج دانگاس، رئیس قلب و عروق در «مانت سینای کویینز» که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «کاهش مصرف نمک به مدت طولانی، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، مگر اینکه جایگزینی رضایت‌بخش پیدا کنیم.»
کد مطلب: 77318
نام شما
آدرس ايميل شما


علی اصغر قاسم پور
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی ها علاقه ای به مصرف نمک ندارن و براشون مشکلی هم پیش نمیاد، من خودم سالها نمک مصرف نمی کردم و مصرف نکردن نمک هیچ فرقی برام نمی کرد اما متأسفانه ید که یه عنصر ضروریه و در بین غذاها کم وجود داره به نمک اضافه می کنن که اگه نمک مصرف نشه از این نظر مشکل ممکنه پیش بیاد، وقت اون رسیده که ید رو به یه ماده ی دیگه ی غذایی که مورد مصرف مردمه و ضرر نمک و یا ضررهای دیگه نداره اضافه کنن یا برای اون ها که نمی خوان نمک مصرف کنن، قرص مصرف روزانه تولید کنن که از داروخانه ها یا سوپرمارکتها تهیه بشه.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام