۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۰۰

تحقیقات برای مقابله با انحصارطلبی غول‌های هوش مصنوعی

ایتنا - ماموران ضد انحصار در ایالات متحده درباره روابط بین استارت‌آپ‌های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی مانند اپن ای‌آی، سازنده چت جی‌پی‌تی، و آنتروپیک و دیگر غول‌های فناوری که میلیاردها دلار در آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند، تحقیق می‌کنند.
تحقیقات برای مقابله با انحصارطلبی غول‌های هوش مصنوعی

لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، روز پنجشنبه در مجمع هوش مصنوعی گفت: «ما درحال بررسی دقیقیم که آیا این روابط به شرکت‌های مسلط بر این فناوری‌ها امکان اعمال نفوذ نامناسب یا دسترسی ویژه به روش‌هایی که می‌تواند رقابت منصفانه را تضعیف کند، می‌دهد یا خیر.»

کمیسیون فدرال تجارت اعلام کرد که دستوراتی اجباری را به پنج شرکت ارسال کرده است که آن‌ها را به ارائه اطلاعات در مورد سرمایه‌گذاران و نحوه مشارکتشان ملزم می‌کند. همه شرکت‌های پیشرو مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در شرکت‌های هوش مصنوعی انجام داده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها همکاری نزدیک مایکروسافت با اپن ای‌آی است.

گوگل و آمازون هر دو قراردادهای چند میلیارد دلاری با  آنتروپیک، یکی دیگر از استارت‌آپ‌های پیشروی هوش مصنوعی ساخته مدیران پیشین اپن ای‌آی که در سانفرانسیسکو مستقر است، منعقد کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و بریتانیا پیش از این اعلام کرده‌اند که ممکن است رابطه مایکروسافت و اپن ای‌آی را نیز بررسی کنند. این تحقیقات می‌تواند منجر به لغو بدون قید و شرط قرارداد بین این شرکت‌ها شود. همچنین ممکن است، با ارائه امتیازاتی ازسوی این شرکت‌ها و یا تدوین دوباره قراردادهای بینشان که در راستای مبارزه با انحصارطلبی‌ست، مجوز فعالیت آن‌ها تمدید شود.

مایکروسافت هرگز کل مبلغ دلاری سرمایه‌گذاری خود در اپن ای‌آی را به صورت علنی فاش نکرده است. ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت مایکروسافت، نیز این سرمایه‌گذاری را موردی پیچیده توصیف کرده و تنها گفته که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه انجام شده است.

مایکروسافت اولین سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری خود را در «اپن ای‌آی» دو سال قبل از اینکه این استارت‌آپ «چت جی‌پی‌تی» را معرفی کند و شیفتگی جهانی را درخصوص پیشرفت‌های هوش مصنوعی برانگیزد، در سال ۲۰۱۹ انجام داد.  مایکروسافت دارای حقوق انحصاری برای بسیاری از مواردی است که «اپن ای‌آی» ساخته است و در نتیجه، قادر خواهد بود که این فناوری را در انواع محصولات شرکت خود تزریق کند.

 


نادلا در ژانویه این اتفاق را با تعدادی از شراکت‌های تجاری دیرینه مایکروسافت، مانند شرکت تراشه‌ساز اینتل مقایسه کرد. او به خبرنگار بلومبرگ در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «مایکروسافت و اپن ای‌آی دو شرکت متفاوت‌اند که در برابر دو مجموعه از سهام‌داران مختلف با منافع متفاوت پاسخگو هستند.»

او مدعی شد که این گروه برنامه‌نویسی این پروژه را انجام می‌دهند و پس از آن از خروجی برای انجام تحقیقات استفاده می‌کنند و سپس خروجی نهایی در محصولات خروجی قرار می‌گیرد. به گفته نادلا، این مشارکت بر اساس آن است که هر یک از طرف‌ها بخشی از یک محصول را تقویت کنند و درنهایت در بازار به رقابت می‌پردازند.

کمیسیون فدرال تجارت نزدیک به یک سال است که در حال کار برای ردیابی و توقف رفتار غیرقانونی در استفاده و توسعه ابزارهای هوش مصنوعی است. لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، در ماه آوریل گفت دولت ایالات متحده در سرکوب اقدامات مضر تجاری مرتبط با هوش مصنوعی تردیدی نخواهد داشت. یکی از اهداف مورد توجه مردم، استفاده از صداها و تصاویر تولید‌شده با هوش مصنوعی برای کلاهبرداری‌های مختلف از جمله کلاهبرداری‌های تلفنی است.

او روز پنجشنبه گفت: «شرکت‌ها ممکن است از این لحظه پررونق بازار برای استفاده از تاکتیک‌های ضدرقابتی برای تثبیت سلطه خود و جلوگیری از رقابت استفاده کنند.»

سال گذشته پس از آنکه هیئت‌مدیره اپن ای‌آی به‌طور ناگهانی مدیرعامل شرکت، سام آلتمن را برکنار کرد، مدیریت این استارت‌آپ و رابطه آن با مایکروسافت به‌طور جدی زیر سوال رفت. هرچند پس از این اتفاق، آلتمن به سرعت به جایگاه خود بازگردانده شد، اما این چالش تاثیر منفی خود را بر این شرکت گذاشت.

مدیرعامل شرکت مایکروسافت در داووس گفته است که تنها یک کرسی در هیئت‌مدیره، آن هم بدون رای، در اختیار دارد و کنترل چندانی روی این شرکت ندارد. به گفته او، بخشی از پیچیدگی‌هایی که به برکناری موقت آلتمن منجر شد، حول ساختار غیرمعمول مدیریتی استارت‌آپ رخ داده است.
کد مطلب: 76901
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام