پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۴۵

کشف سیاره‌ای که نیمی از آن پوشیده از گدازه است!

ایتنا - گروهی از ستاره‌شناسان یک سیاره را در فاصله ۷۳ سال نوری از خورشید ما کشف کرده‌اند که هم‌اندازه زمین و نیمی از آن پوشیده از گدازه است.
کشف سیاره‌ای که نیمی از آن پوشیده از گدازه است!

یک سیاره که به تازگی کشف شده و هم‌اندازه زمین است، می‌تواند فرصت منحصربه‌فردی برای مطالعه دانشمندان درباره چگونگی تکامل سیاره‌ها باشد.

به گزارش ایتنا و به نقل از العین، این یک سیاره فوق‌العاده داغ است که با نام «HD ۶۳۴۳۳d» شناخته می‌شود و سومین سیاره‌ای است که در مدار یک ستاره به نام «HD ۶۳۴۳۳» می‌چرخد.

سیاره HD ۶۳۴۳۳d به قدری به ستاره خود نزدیک است که هر ۴.۲ روز یک سفر کامل را انجام می‌دهد.

براساس مدار HD ۶۳۴۳۳d، ستاره‌شناسان نسبتا مطمئن هستند که این سیاره از نظر جزر و مدی قفل شده و این بدان معناست که یک طرف سیاره دائما رو به ستاره آن قرار می‌گیرد.

طرف قرارگرفته به روی ستاره می‌تواند به دمای خشن ۲۳۰۰ درجه فارنهایت برسد و ممکن است گدازه روی آن جاری شود. این در حالی است که طرف مقابل برای همیشه تاریک می‌ماند.

HD ۶۳۴۳۳ تقریبا به اندازه خورشید ما و از نوع آن است، اما با حدود ۴۰۰ میلیون سال حتی یک دهم سن خورشید ما را هم ندارد.این ستاره حدود ۷۳ سال نوری از خورشید ما فاصله دارد و بخشی از گروه ستاره‌هایی است که با هم حرکت می‌کنند و صورت فلکی «خرس بزرگ» یا «دب اکبر» را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگران معتقدند که اطلاعات بسیاری برای یادگیری در مورد سیاره HD ۶۳۴۳۳d وجود دارد. این سیاره، موقعیت منحصربه‌فردی را برای مطالعه بیشتر دارد. ستاره جوان آن از هر دو نیمکره شمالی و جنوبی قابل مشاهده است و بدین ترتیب، تعداد تجهیزاتی که می‌توان روی آن آموزش داد، افزایش می‌یابد.
برچسب ها: سیاره فضا گدازه