۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۱۱

این مطالعه ثابت می‌کند خواندن کتاب چاپی بهتر از کتاب الکترونیکی است

ایتنا - مطالعه‌ای که محققان دانشگاه والنسیا انجام داده‌اند نشان می‌دهد خواندن کتاب‌های الکترونیکی از روی گوشی و تبلت بر کودکان تأثیر منفی می‌گذارد.
این مطالعه ثابت می‌کند خواندن کتاب چاپی بهتر از کتاب الکترونیکی است

 برخلاف تصور قبلی، مطالعه دانشمندان نشان می‌دهد کتاب‌های الکترونیکی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای کتاب‌های چاپی باشند.

به گفته محققان، خواندن الکترونیکی مهارت‌های درک مطلب کودکان را بهبود می‌بخشد اما این بهبود ۶ تا ۷ برابر کمتر از خواندن کتاب‌های چاپی است.

دلیل این امر نیز کیفیت پایین متون دیجیتالی مثل شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها و همچنین وجود حواس‌پرتی‌های فراوان در دستگاه‌های الکترونیکی است.

به گفته محققان دانشگاه والنسیا، برای مثال اگر یک دانش‌آموز ۱۰ ساعت کتاب‌ چاپی بخواند، درک مطلب او احتمالاً ۶ تا ۸ برابر بیشتر از آن خواهد بود که همان مدت زمان را بر روی دستگاه‌های دیجیتال کتاب بخواند.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که استفاده بیش از حد از دستگاه‌های الکترونیکی می‌تواند باعث اختلال در خواب و تمرکز کودکان شود. امواج الکترومغناطیسی صفحه‌نمایش‌ها، نور آبی آن‌ها و همچنین محتوای تحریک‌کننده باعث تغییر در ترشح ملاتونین و اختلال در چرخه شبانه‌روزی بدن می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، اعتیاد و وابستگی به دستگاه‌های الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی از دیگر آسیب‌های جدی هستند که سلامت روان کودکان را تهدید می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب در کودکانی که زمان طولانی با گوشی و تبلت سپری می‌کنند، بیشتر است.

در نتیجه محققان توصیه می‌کنند والدین و معلمان زمان استفاده کودکان از محتوای الکترونیکی را محدود کنند و به جای آن، بر کتاب‌های چاپی یا دستگاه‌هایی کتاب‌خوانی (ای‌بوک ریدر) متمرکز شوند.
کد مطلب: 76647
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام