جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۴

کشف ۱۷ سیاره فراخورشیدی جدید دانشمندان را به جست‌وجوی حیات فرازمینی امیدوار کرد

ایتنا - ناسا می‌گوید ۱۷ سیاره جدید با اقیانوس‌های زیرسطحی احتمالی در آن‌ها را شناسایی کرده که ممکن است شرایط مناسبی برای حیات داشته باشند.
کشف ۱۷ سیاره فراخورشیدی جدید دانشمندان را به جست‌وجوی حیات فرازمینی امیدوار کرد

به گفته دانشمندان، این سیارات احتمالا اقیانوس‌هایی از آب مایع دارند که زیر پوسته‌های یخی ‌آن‌ها پنهان شده‌اند و از این رو ممکن است گزینه‌های مطلوبی برای جست‌وجوی حیات بیگانه باشند.

به گزارش لایوساینس، پژوهشگران با در نظر گرفتن این واقعیت که حیات به وجود آب وابسته است، تلاش‌هایشان را بر شناسایی آن دسته از سیارات فراخورشیدی متمرکز کرده‌اند که ممکن است اقیانوس‌های مایع داشته باشند.

آب به شکل مایع آن ممکن است در سطح سیارات مختلف وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، در سیاراتی که گرمای مستقیم ستاره میزبان آن‌ها می‌تواند از یخ زدن آب جلوگیری کند. اما این تنها حالت ممکن نیست و آب می‌تواند زیر سطح یک سیاره نیز وجود داشته باشد. در این حالت، منابع حرارتی ناشی از فعالیت‌های درونی سیاره اقیانوس‌های زیرسطحی را حفظ می‌کنند.

ناسا در گزارشی جدید می‌گوید که ۱۷ سیاره فراخورشیدی کشف‌شده ممکن است اقیانوس‌های زیرسطحی داشته باشند که زیر صفحات ضخیم یخی پنهان شده‌اند. از این رو این سیارات مانند قمرهای یخی مشتری و زحل، ممکن است مکان‌هایی امیدوارکننده‌ برای جست‌وجوی نشانه‌های زیستی‌ــ‌شیمیایی حیات باشند.

اگرچه ترکیبات دقیق این سیارات نامشخص است، براوردهای دانشمندان از دمای سطحی آن‌ها بر اساس مطالعات قبلی نشان می‌دهد که این سیارات به طور قابل‌توجهی از زمین سردترند و با وجود اینکه تقریبا با زمین هم‌اندازه‌اند، نسبت به زمین چگالی کمتری دارند.

لین کوئیک، از مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا، با اشاره به اینکه این ۱۷ سیاره احتمالا سطوحی پوشیده از یخ دارند، می‌گوید گرمای داخلی کافی ناشی از فروپاشی عناصر رادیواکتیو و همچنین نیروهای کشندی ستاره‌های میزبان ‌آن‌ها می‌تواند سبب شود اقیانوس‌های این سیارات حفظ شوند. به عبارت دیگر، اگرچه ستارگان میزبان این سیارات ممکن است شرایط کافی را برای حفظ آب به صورت مایع روی سطوح این سیارات فراهم نکنند، فرایندهایی وجود دارند که گرما را زیر سطح آن‌ها ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال، کشش و فشرده شدن سنگ‌های درون یک سیاره، در حالی که این سنگ‌ها به صورت گرانشی با «خورشید» خود نیز برهم‌کنش می‌کنند، ممکن است مقدار قابل‌توجهی گرمای داخلی برای سیاره فراهم کند. گرمایی که به گفته دانشمندان، ممکن است برای حفظ یک اقیانوس زیرسطحی کافی باشد. فروپاشی رادیواکتیو عناصر سنگین درون هسته یک سیاره نیز می‌تواند منبعی برای گرمای درونی در این سیارات ایجاد کند.

به گفته کوئیک، این سیارات ممکن است در اثر وجود این منابع گرمایی داخلی، فوران‌‌هایی از یخ یا اصطلاحا یخ‌فشان داشته باشند.

او اضافه کرد که بررسی اخیر بر مبنای داده‌هایی‌اند که محققان پیش از این از دو قمر اروپا و انسلادوس می‌دانستند. دو سیاره فراخورشیدی که در این پژوهش بررسی شده‌اند، «پروکسیما قنطورس بی» و «ال‌اچ‌اس۱۱۴۰بی» گزینه‌های امیدوارکننده‌ای برای داشتن اقیانوس‌هایی نسبتا نزدیک به سطح به شمار می‌روند.

به گفته کوئیک، مدل‌های دانشمندان نشان می‌دهد که اقیانوس‌های این سیارات تقریبا به سطح آن‌ها نزدیک‌اند و سرعت فعالیت ‌یخ‌فشان‌های آن‌ها ممکن است صدها تا هزاران برابر از قمر اروپا یعنی یکی از قمرهای سیاره مشتری بیشتر شود و ممکن است فعالیت‌های ژئولوژیکی نیز در آن‌ها شناسایی شود.

اخترشناسان در ادامه قصد دارند طیف‌های تابشی نوری را که در اتمسفر این سیارات حرکت می‌کنند، ثبت کنند. شناسایی مواد شیمیایی و مولکول‌هایی که در اثر فعالیت‌های یخ‌فشان‌ها به اتمسفر این سیارات فوران می‌کنند، ممکن است درباره وجود حیات احتمالی در اعماق تاریک و سرد این سیارات سرنخ‌هایی در اختیار ما بگذارد.

این پژوهش ماه اکتبر در آستروفیزیکال ژورنال منتشر شد.