۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۳۰

بزرگترین رآکتور همجوشی هسته‌ای جهان وارد مدار شد

ایتنا - «همجوشی (فیوژن) این پتانسیل را دارد که به نوعی کلیدی از تامین انرژی در نیمه دوم قرن جاری تبدیل شود».
بزرگترین رآکتور همجوشی هسته‌ای جهان وارد مدار شد
بزرگترین رآکتور آزمایشی همجوشی هسته‌ای جهان روز جمعه در ژاپن افتتاح شد، فناوری که در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما برخی آن را پاسخی به نیازهای انرژی بشر در آینده می‌دانند.
همجوشی (fusion) با شکافت (fission) تفاوت دارد؛ شکافت تکنیکی است که در حال حاضر در نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود و از طریق همجوشی دو هسته اتمی، به جای شکافتن یک هسته، انجام می‌شود.
 
هدف راکتور JT-60SA بررسی امکان همجوشی به عنوان یک منبع انرژی خالص ایمن، در مقیاس بزرگ و بدون کربن است، که در آن انرژی تولید شده بیشتر از انرژی که برای تولید آن صرف می‌شود باشد.
 
این ماشین شش طبقه، در آشیانه‌ای در منطقه ناکا در شمال توکیو، از یک دیگ «توکاماک» دوناتی‌شکل تشکیل یافته است که حاوی پلاسمای چرخشی است که تا دمای 200 میلیون درجه سانتیگراد (360 میلیون درجه فارنهایت) حرارتدهی می‌شود.
 
این یک پروژه مشترک بین اتحادیه اروپا و ژاپن است و نمونه اولیه‌ای برادر بزرگش در فرانسه، یعنی راکتور آزمایشی بین‌المللی حرارتی هسته ای (ITER) در حال ساخت، به شمار می‌رود.
 
هدف نهایی هر دو پروژه این است که هسته‌های هیدروژن را به هم پیوند بزنند تا، از طریق یک همجوشی، یک عنصر سنگین‌تر، یعنی هلیوم، تولید شوند و انرژی حاصل از آن به شکل نور و گرما آزاد گردد، و به این ترتیب فرآیندی که در داخل خورشید اتفاق می‌افتد بازتولید شود.
 

محققان در ITER، که از بودجه خود فراتر رفته است، از برنامه عقب مانده و با مشکلات فنی عمده‌ای مواجه شده است، امیدوارند به هدف عظیم فناوری همجوشی هسته‌ای، یعنی انرژی خالص، دست یابند.
 
سام دیویس، معاون مدیر پروژه برای JT-60SA، گفت که این دستگاه «ما را به انرژی همجوشی نزدیک‌تر خواهد کرد».
 
دیویس در مراسم افتتاحیه این راکتور گفت: «این نتیجه همکاری بین بیش از 500 دانشمند و مهندس و بیش از 70 شرکت در سراسر اروپا و ژاپن است».
 
کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، گفت JT-60SA «پیشرفته‌ترین توکاماک در جهان» است و شروع این عملیات را «نقطه عطفی برای تاریخ همجوشی» خواند.
 
سیمسون افزود: «همجوشی (فیوژن) این پتانسیل را دارد که به نوعی کلیدی از تامین انرژی در نیمه دوم قرن جاری تبدیل شود».
 
کد مطلب: 75908
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام