۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۳
پس از 50 سال

ایالات‌متحده در 25 ژانویه به ماه باز می‌گردد

ایتنا - در بهار امسال، یک استارت‌آپ ژاپنی تلاش کرده بود به اولین شرکت خصوصی تبدیل شود که موفق به فرود روی ماه می‌شود، اما این مأموریت با سقوط به پایان رسید. اسرائیل نیز در سال 2019 دچار شکست شد. تنها چهار کشور با موفقیت روی ماه فرود آمدند: ایالات متحده، روسیه، چین و اخیراً هند.
ایالات‌متحده در 25 ژانویه به ماه باز می‌گردد
رئیس شرکتی که می‌تواند اولین شرکت خصوصی باشد که بتواند با موفقیت سطح ماه را لمس کند گفت: بیش از 50 سال پس از آخرین مأموریت آپولو، ایالات‌متحده یک بار دیگر تلاش خواهد کرد تا در 25 ژانویه یک فضاپیما را روی ماه فرود آورد.
 
 این فرودگر که Peregrine نام دارد بدون سرنشین خواهد بود، و توسط شرکت آمریکایی Astrobotic ساخته شده است که جان تورنتون، مدیر عامل آن، گفته است که حامل ابزارهای سنجشی ناسا برای مطالعه محیط ماه در پیش‌بینی ماموریت‌های سرنشین‌دار آرتمیس ناسا خواهد بود.
 
چندین سال پیش، ناسا تصمیم گرفت - تحت عنوان برنامه ای به نام CLPS - شرکت‌های آمریکایی را مامور ارسال آزمایش‌ها و فناوری‌های علمی به ماه کند.
 
این قراردادهای قیمت‌ثابت باید امکان توسعه اقتصاد مبتنی بر ماه و ارائه خدمات حمل و نقل با هزینه کمتر را فراهم آورند.
 
تورنتون چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی در پایگاه شرکتش در پیتسبورگ گفت: «یکی از چالش‌های بزرگ کاری که ما در اینجا بر آن متمرکز هستیم تلاش برای پرتاب و فرود بر سطح ماه با کسری از هزینه‌های برآوردشده فعلی است.»
 
او گفت: «تنها نیمی از ماموریت‌هایی که به سطح ماه رفته‌اند، موفقیت‌آمیز بوده‌اند. بنابراین مطمئناً این یک چالش دلهره‌آور است. من در هر مرحله از این ماموریت لحظه‌ای از وحشت‌زدگی و هیجان‌زدگی خواهم شد».
 

برخاستن آن برای تاریخ 24 دسامبر از فلوریدا در پرواز افتتاحیه موشک جدید گروه صنعتی ULA به نام Vulcan Centaur برنامه‌ریزی شده است.
 
تورنتون گفت که سپس «چند روز» طول می‌کشد تا این کاوشگر به مدار ماه برسد، اما قبل از فرود باید تا 25 ژانویه صبر کند تا شرایط نوری در محل هدف مناسب شود.
فرود آن به صورت مستقل و بدون دخالت انسان انجام خواهد شد، اما مرکز کنترل شرکت برآن نظارت خواهد داشت.
 
در بهار امسال، یک استارت‌آپ ژاپنی تلاش کرده بود به اولین شرکت خصوصی تبدیل شود که موفق به فرود روی ماه می‌شود، اما این مأموریت با سقوط به پایان رسید. اسرائیل نیز در سال 2019 دچار شکست شد. تنها چهار کشور با موفقیت روی ماه فرود آمدند: ایالات متحده، روسیه، چین و اخیراً هند.
 
علاوه بر Astrobotic، ناسا با شرکت‌های دیگری همچون Firefly Aerospace، Draper و Intuitive Machines قرارداد امضا کرده است. دومی قرار است در ماه ژانویه با موشک اسپیس ایکس به پرواز درآید.
 
کریس کولبرت، مدیر برنامه CLPS گفت: «رهبری ناسا از خطرات آگاه است و پذیرفته است که برخی از این ماموریت ها ممکن است موفق نباشند اما حتی اگر هیچ یک از این فرودها موفقیت‌آمیز نباشد، CLPS توانسته است بر زیرساخت‌های تجاری مورد نیاز برای ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر ماه اثرگذار باشد».
 
ناسا با برنامه آرتمیس خود می‌خواهد پایگاهی در سطح ماه ایجاد کند.
 
کد مطلب: 75808
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام