۰
plusresetminus
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۵۰

سرعت پیاده‌روی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است

ایتنا - بر اساس پژوهش‌‌ جدیدی که در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شده است، پیاده‌روی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. البته سرعت پیاده‌روی نیز بسیار موثر است.
سرعت پیاده‌روی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است

بر اساس این پژوهش، پیاده‌روی سریع خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در سنین بالاتر در زندگی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر احمد جیدی، سرپرست این پژوهش از دانشگاه علوم پزشکی سمنان، گفت: «پژوهش‌های پیشین نشان می‌داد که پیاده‌روی منظم و مداوم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به طور کلی کاهش می‌دهد. بر این مبنا، افرادی که زمان بیشتری از روز را صرف پیاده‌روی می‌کنند، با خطرات کمتری مواجه‌اند.» اما یافته‌های قبلی به سرعت پیاده‌روی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ اشاره‌ای نکرده بود و محققان می‌گویند شواهد جامعی که این موضوع را تایید کند، وجود ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، نویسندگان این پژوهش ۱۰ تحقیق قبلی را که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۲ انجام شدند، بررسی کردند. آن‌ها از طریق این پژوهش‌ها ارتباط بین سرعت راه‌ رفتن‌ــ با آزمایش‌های زمان‌بندی عینی و گزارش‌هایی که شرکت‌کنندگان داده بودند‌ــ و ابتلا به دیابت را در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ژاپن را سنجیدند.

محققان پس از بررسی داده‌ها طی هشت سال متوجه شدند افرادی که با سرعت متوسط پیاده‌روی می‌کردند، ۱۵ درصد کمتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه بودند، در حالی که در افرادی که سریع‌تر پیاده‌روی‌ می‌کردند، خطر ابتلا به دیابت ۲۴ درصد کاهش یافت. در افرادی که سریع و تند پیاده‌روی می‌کردند هم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۳۹ درصد کمتر گزارش شد.

در این تحقیق، سرعت پیاده‌روی آرام ۳.۲ کیلومتر در ساعت، پیاده‌روی معمولی ۳.۲ تا ۴.۸ کیلومتر در ساعت، پیاده‌روی نسبتا تند ۴.۸ تا ۶.۴ کیلومتر در ساعت و پیاده‌روی تند و سریع بیشتر از ۶.۴ کیلومتر در ساعت تعریف شد.

دکتر کارمن کاتبرتسون، از دانشگاه کارولینای شرقی آمریکا، در این زمینه می‌گوید: «شدت فعالیت بدنی برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ بسیار مهم است. البته که انجام دادن فعالیت بدنی برای سلامتی بسیار سودمند است اما وقتی پای دیابت نوع ۲ در میان است، شدت فعالیت‌ نیز بسیار مهم‌ است.»

آشنایی با فواید پیاده‌‌روی
بنابراین پژوهش، هرچه شدت فعالیت بدنی بالاتر باشد، از لحاظ بدنی به آمادگی جسمانی بهتری دست می‌یابید، چربی‌‌های بیشتری از دست می‌دهید و در نتیجه مقاومت بدن در برابر انسولین بیشتر می‌شود و خطر ابتلا به دیابت کاهش می‌یابد.

دکتر بورجا دل پوزو کروز، محقق سلامت در دانشگاه کادیز اسپانیا، گفت: «سرعت راه رفتن به‌سادگی نشان‌دهنده وضعیت سلامتی افراد است؛ به این معنی که افراد سالم‌تر احتمالا سریع‌تر راه می‌روند.»

کاهش خطر ابتلا به دیابت
پیام اصلی این پژوهش نشان‌دهنده تاثیر مثبت پیاده‌روی بر بهبود سلامتی افراد است. متخصصان می‌گویند: «واضح است که پیاده‌روی سریع بسیار مهم‌تر از پیاده‌روی است، اما از آنجا که برخی افراد به پیاده‌روی تمایل ندارند، ابتدا باید آن‌ها را تشویق به پیاده‌روی کنیم.»

آن‌ها توصیه می‌کنند: «اگر می‌خواهید خودتان را به چالش بکشید می‌توانید از سرعت‌سنج‌ها و قدم‌شمارهایی که روی تلفن‌های هوشمند تعبیه شده‌اند، بهره‌مند شوید. از این طریق می‌توانید سرعت پیاده‌روی‌تان را به صورت عینی و دقیق اندازه‌گیری کنید.»
کد مطلب: 75805
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام