۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۸

راه‌کارهای دوستی با محیط‌زیست در حمل و نقل با حداقل اثرگذاری در گرمایش زمین

ایتنا - حمل و نقل دوست‌دار محیط‌زیست رویکردی جدید در حمل و نقل است که در نظر دارد با هدف ایجاد تغییرات در سیستم‌های حمل و نقل ضررهای زیست محیطی و تاثیرات منفی آن بر گرمایش زمین را کاهش داده و به حفظ منابع طبیعی کمک کند.
راه‌کارهای دوستی با محیط‌زیست در حمل و نقل با حداقل اثرگذاری در گرمایش زمین

انتخاب یک راه حل قطعی برای کاهش اثرگذاری در گرمایش زمین از راه بهبود شرایط حمل و نقل سخت خواهد بود، اما برخی روش‌ها عملی‌تر و امکان‌پذیرتر هستند.

دانشمندان ثابت کرده‌اند که دمای کره زمین در یک سال گذشته به میزان تقریبی ۰.۷۴ درجه سلسیوس افزایش یافته که اگر این روند ادامه داشته باشد دمای زمین برای انسان‌ها و حیات‌وحش در قرن‌های بعد شرایط نامطلوبی را به وجود می‌آورد.

آب شدن یخچال‌های قطبی و بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و دریاها، بروز خشک‌سالی‌های دوره‌ای و طولانی‌مدت در نقاط گرم و خشک کره زمین، گرمای سوزان و از بین رفتن بسیاری از جانداران در نقاط سردسیر و حتی مناطق گرم استوایی به علت افزایش گرمای هوا و همچنین نابود شدن پوشش گیاهی در بسیاری از مناطق جهان، بروز بیماری‌های عفونی که ناشی از رشد بی‌رویه میکروب‌ها و جانداران موذی است و صدها مشکل دیگر که قطعا بعد از بروز این وقایع علنی می‌شوند از معضل‌هاییست که با گرمایش زمین این سیاره را به سمت نابودی می‌برد.

تاثیری که سیستم حمل و نقل جهانی با استفاده از سوخت‌های فسیلی بر افزایش دمای زمین می‌گذارد، از طریق افزایش گازهای گلخانه‌ای و بخصوص ازدیاد میزان مونو اکسید کربن به وقوع می‌پیوندد.

از این رو تولید وسایل پیشرفته‌ای که نیاز به سوخت‌های فسیلی ندارند و از افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین جلوگیری می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.
 

محققان این حوزه در جهت بهبود شرایط از طریق سیستم حمل و نقل، توصیه کرده‌اند برای مسافت‌های کوتاه‌تر و شهری بهتر است از دوچرخه و دوچرخه‌های برقی که علاوه بر کمک به کاهش گازهای گلخانه‌ای به سلامت انسان نیز کمک می‌کنند استفاده شود.

حتی برای مسافت‌های شهری که کمی طولانی‌تر است، از مترو یا تراموا کمک بگیرند تا میزان آسیب به محیط‌زیست کاهش یابد.

در مسافت‌های طولانی‌تر و مسافرت‌های خارج شهر نیز توصیه شده، به جای استفاده از خودروهای شخصی به صورت تک سرنشین، هم‌سفری و کارپول را جایگزین کنند و به صورت مشترک از یک خودرو استفاده کنند. چراکه مصرف سوخت‌های فسیلی در یک خودرو بسیار کمتر از چند خودرو خواهد بود.
 

همچنین استفاده از اتوبوس و بعد قطار به ترتیب اولویت راهی بهتر برای مسافرت خواهد بود تا ضمن کاهش گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی سفری راحت‌تر و بدون خستگی را تجربه کنند.


همچنین استفاده از اتوبوس و بعد قطار به ترتیب اولویت راهی بهتر برای مسافرت خواهد بود تا ضمن کاهش گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی سفری راحت‌تر و بدون خستگی را تجربه کنند.

منبع: العین
کد مطلب: 75290
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام