۰
plusresetminus
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۵

اضطراب محیطی؛ آیا تغییرات آب و هوایی می‌تواند شما را افسرده کند؟

ایتنا- تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده‌ای بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد.
اضطراب محیطی؛ آیا تغییرات آب و هوایی می‌تواند شما را افسرده کند؟

در حالی که مطالعات اخیر میزان بالایی از اضطراب محیطی را در میان گروه‌های مختلف جمعیتی نشان داده، گزارش ۲۰۲۳ انجمن روانشناسی آمریکا و ECOAmerica به دقت رابطه پیچیده‌ای را که در آن تغییرات آب و هوایی با سلامت روان کودکان و جوانان تلاقی می‌کند، تجزیه و تحلیل می‌کند و طیف وسیعی از تأثیرات و واکنش‌های بالقوه را برجسته می‌کند.

اضطراب محیطی
به نظر می‌رسد جوانان به طور فزاینده‌ای احساسات پریشانی ناشی از تغییرات آب و هوایی را تجربه می‌کنند، که می‌تواند باعث اضطراب محیطی شود، از این رو اصطلاح اضطراب زیست‌محیطی به طور فزاینده‌ای رایج می‌شود، اما در واقع به چه معناست؟ آیا تشخیص این عارضه برای افراد منطقی است؟ همه نگران تغییرات آب و هوایی هستند. کسی که احساس اضطراب نمی‌کند در انکار می‌ماند.

به نظر می‌رسد‌ گرمای شدید، رطوبت و سایر رویدادهای مرتبط با آب و هوا باعث افزایش اختلالات سلامت روان و ترس‌های ناشی از آن می‌شوند که در واقع می‌توانند آنقدر شدید شوند که گاهی اوقات منجر به افسردگی می‌شوند.

افسردگی آب و هوا
افسردگی اقلیمی اصطلاحی است که از رسانه‌ها سرچشمه گرفته و مبنای علمی ندارد. پرسشنامه‌های موجود، بین اضطراب در مورد تغییرات آب و هوا و افسردگی اقلیمی تفاوتی قائل نمی‌شوند.

تحقیقات جهانی نشان می‌دهد که بین این پدیده‌های مرتبط با آب و هوا و پیامدهای نامطلوب سلامت روان از نظر افسردگی و اضطراب ارتباط وجود دارد. با بدتر شدن تغییرات اقلیمی، دما و رطوبت همچنان افزایش می‌یابد، همچنین بلایای طبیعی مانند سیل‌های شدید، که به طور فزاینده‌ای بر سلامت روان جمعی ما در سطح جهانی تأثیر می‌گذارد، افزایش می‌یابد.

محققان متغیرهای مرتبط با آب و هوا را در ۴۳ ایستگاه هواشناسی اندازه‌گیری کردند تا تغییرات ثبت شده در دما و رطوبت فصلی را در یک دوره دو ماهه نظارت کنند و نتایج نشان داد که «در افرادی که طی دو ماه قبل از آن یک درجه سانتی‌گراد افزایش دما را تجربه کرده‌اند، احتمال ابتلا به اختلال اضطراب ۲۱ درصد و احتمال ابتلا به افسردگی و اختلال اضطراب به طور همزمان ۲۴ درصد بیشتر بود. به همین ترتیب، افزایش ۱ گرمی رطوبت در هر متر مکعب هوا در رطوبت، احتمال اضطراب و افسردگی را ۶ درصد افزایش می‌یابد.»

به گفته کارشناسان بهداشت، قرار گرفتن در معرض تشدید سیل‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی، به دلیل افزایش خطر ابتلا به افسردگی تا ۳۱ درصد، اضطراب تا ۶۹ درصد و وجود هر دو وضعیت تا ۸۷ درصد است‌.

در این راستا، روانشناسان در حال حاضر در حال بحث هستند که آیا افسردگی آب و هوا باید به یک تشخیص رسمی تبدیل شود یا خیر، که ممکن است این تصمیم به افراد، توانایی تشخیص احساساتی که تجربه می‌کنند را بدهد. 

ریکرت، یکی از دانشجویان UvA، فکر می‌کند که ممکن است چیزی در آن وجود داشته باشد: او معتقد است که افسردگی عمدتاً به خاطر گیر کردن در ذهن است، در حالی که افسردگی آب و هوایی بیشتر به محیط اطراف شما مربوط می‌شود.

بنابراین، محیطی که در آن زندگی و کار می‌کنیم، بخشی از بافت وسیع‌تر زندگی ما را تشکیل می‌دهد، که در هنگام درمان هر گونه مشکل سلامت روان، باید به آن فکر کنیم.

 

چگونه محیط بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟

عوامل فیزیکی:
عوامل محیطی فیزیکی عوامل سختی هستند که از چیزهایی مانند صدا، دما، آلاینده‌ها و غیره ناشی می‌شوند. اغلب با عوامل اجتماعی مرتبط است، اما می‌تواند به طور مستقل نیز رخ دهد.

آلودگی محیطی:
بزرگ شدن در اطراف هوای آلوده احتمال ابتلای کودک به افسردگی را در آینده چهار برابر می‌کند. این ممکن است به سایر عوامل محیطی نیز مرتبط باشد اما خطر هنوز هم قابل توجه است.

جو افراطی:
هوای بد یا شدید استرس‌زا است و می‌تواند شما را خسته کند. اگر به صورت مداوم در معرض سرما یا گرمای بیش از حد، برف یا یخ هستید، سلامت روان شما آسیب می‌بیند. این امر به ویژه در مواردی که آب و هوای شدید زندگی، خانواده، عزیزان یا دارایی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد، بیشتر می‌شود.

عدم دسترسی به فضای سبز:
دسترسی به فضاهای سبز زیبا یا طبیعی تاثیر مثبت زیادی بر سلامت روان دارد. بنابراین گیر افتادن در یک جنگل بتنی به معنای عدم بهره‌مندی از مزایای روحی هوای تازه، برگ‌های سبز و ... است.

عوامل محیطی که بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارند ممکن است با عوامل دیگری مرتبط باشند. به عنوان مثال، افسردگی می‌تواند منجر به بیکاری شود که به نوبه خود باعث درگیری با فقر، سوء تغذیه و تمام مشکلات زیست‌محیطی مرتبط با آن‌ها می‌شود. به همین ترتیب، شرایط سلامت روان مانند احتکار می‌تواند منجر به مشکلات زیست محیطی شود. اغلب اوقات، عوامل محیطی و عوامل دیگر در یک چرخه معیوب مکمل یکدیگر می‌شوند.

علاوه بر این، کارشناسان بهداشت عمومی تعدادی توصیه در مورد چگونگی کاهش پریشانی سلامت روان ارائه می‌کنند. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که آمادگی جسمی و ذهنی کلید بقا در شرایط آب و هوایی شدید است. از این رو، داوطلبان آموزش دیده باید با دقت با افرادی که در طول سیل یا طوفان تجربه آسیب‌زا دارند، رفتار کنند.
کد مطلب: 75289
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام