۰
plusresetminus
جمعه ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۲

تحصیلات عالی و کاهش خطر ژنتیکی ابتلا به آلزایمر

ایتنا - مطالعه جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که پیشرفت تحصیلی می‌تواند حتی در صورت وجود خطرات ژنتیکی قوی، خطر ابتلا به اختلالات شناختی بخصوص آلزایمر را کاهش دهد.
تحصیلات عالی و کاهش خطر ژنتیکی ابتلا به آلزایمر

به نوشته "مدیکال‌نیوز تودی"؛ در مطالعه جدیدی که در Nature Communications منتشر و توسط محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در دانشکده پزشکی هاروارد انجام شده است، ارتباط ژنتیک و سطح تحصیلات با زوال شناختی، از طریق تجزیه‌ و‌تحلیل داده‌های ۶۷۵ فرد مبتلا به جهش ژنتیکی موسوم به PSEN1 E280A مورد بررسی قرار‌گرفت. افراد مبتلا به این جهش معمولاً علائم زوال عقل را در حدود سن ۴۹ سالگی نشان می‌دهند.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، بر اساس نتایج این مطالعه، افراد مبتلا به این جهش که دومین جهش افزایش‌دهنده خطر ابتلا به آلزایمر، موسوم به APOE e4 را نیز داشتند، شروع سریع‌تری از زوال شناختی را تجربه می‌کردند.

تیم مطالعه همچنین ارزیابی کرد که چگونه آموزش بر سطح توانایی‌های شناختی در افراد حامل جهش PSEN1 E280A، از جمله افرادی که دارای انواع ژنتیکی APOE هستند، تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت تحصیلی بیشتر، یا سال‌های تحصیل بیشتر، با عملکرد شناختی بهتر، به‌ویژه در میان افرادی که بالاترین خطر ژنتیکی برای این بیماری را دارند، مرتبط است.

این یعنی اگرچه ممکن است یک فرد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلزایمر باشد، مسیر بیماری می‌تواند تحت تاثیر عوامل محیطی مانند پیشرفت تحصیلی باشد.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

یافته‌های این تحقیق از مطالعه قبلی تکمیل‌شده توسط محققان دانشگاه توهوکو در ژاپن حمایت می‌کند، که نشان می‌دهد افرادی که در کلاس‌های آموزش بزرگسالان در سنین میانی تا پیری شرکت می‌کنند، کمتر به زوال عقل یا زوال شناختی مبتلا می‌شوند.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. این بیماری پیشرونده با از دست‌دادن خفیف حافظه شروع و احتمالاً منجر به از دست دادن توانایی انجام مکالمه و واکنش به محیط می‌شود. بیماری آلزایمر قسمت‌هایی از مغز را درگیر می‌کند که فکر، حافظه و زبان را کنترل می‌کند.

در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند که بیش از ۶۰ درصد آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند. هر سال نزدیک به ۱۰ میلیون مورد جدید مبتلا به آلزایمر ثبت می‌شود.

این درحالی است که خردادماه سال جاری، معصومه صالحی، رئیس انجمن آلزایمر ایران از شناسایی ۴۰۰ مبتلای جدید به آلزایمر در کشور خبر داد و گفت: «بیش از یک میلیون نفر در کشور مبتلا به زوال عقل که ۷۰ درصد آن را آلزایمر تشکیل می‌دهد، هستند.» به گفته او "هر هفت دقیقه یک نفر" به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی تاکید کرد: «ابتلا به زوال عقل به خصوص آلزایمر در دوران همه‌گیری بیماری کرونا با توجه به کاهش ارتباطات اجتماعی، استرس و اضطراب‌ها بسیار افزایش یافت و در شمار مبتلایان بسیار تاثیرگذار بوده است.»
کد مطلب: 74633
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام