۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۷

برنامه جدید ناسا؛ نیویورک تا لندن فقط در ۹۰ دقیقه

ایتنا - بر اساس اعلام ناسا مبنی بر اینکه در حال تحقیق در مورد هواپیماهای فراصوت است، مسافران روزی خواهند توانست فقط در ۹۰ دقیقه از نیویورک به لندن بروند.
برنامه جدید ناسا؛ نیویورک تا لندن فقط در ۹۰ دقیقه

ناسا بر روی هواپیمایی مشابه با کنکورد- که اکنون بازنشسته شده است- کار می‌کند که می‌تواند با سرعت بیش از ۴۸۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و مدت پرواز از «بیگ اپل» (نام مستعار نیویورک) به پایتخت بریتانیا را بیش از سه چهارم کاهش دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) همچنین در حال تحقیق برای ساختن هواپیمایی است که می‌تواند به سرعت ۴ ماخ، یعنی چهار برابر سرعت صوت، برسد. ناسا گفت که هواپیماهای مسافربری بزرگ‌تر امروزی تقریبا با سرعت ۶۰۰ مایل بر ساعت (حدود ۹۶۵ کیلومتر در ساعت)، یا ۸۰ درصد سرعت صوت، حرکت می‌کنند.

این سازمان می‌گوید: «پرواز از نیویورک به لندن تا چهار برابر سریع‌تر از آنچه اکنون ممکن است چه‌بسا رویایی دور به نظر برسد، اما ناسا در حال بررسی این است که آیا بازار تجاری می‌تواند کشش سفر با چنین سرعتی را داشته باشد یا خیر.»

ناسا برای این پروژه بازارهای حمل مسافر در ۵۰ مسیر پروازی بین شهری را مشخص کرده است. با توجه به ممنوع بودن پرواز فراصوت بر فراز خشکی در آمریکا و کشورهای دیگر، این پژوهش روی «سفرهای بین‌اقیانوسی، از جمله مسیرهای پرتردد بر فراز اقیانوس اطلس شمالی و مسیرهای عبور از اقیانوس آرام» تمرکز کرده است.

 


این گام‌های نخستین نمونه‌ای از گام‌‌هایی است که در آغاز ماموریت «کوئست» ناسا برداشته شد، که هدف آن ارائه داده‌هایی به قانون‌گذاران است که به تغییر قوانین پروازهای تجاری فراصوت بر فراز خشکی کمک می‌کند. هواپیمای پژوهشی «اکس-۵۹» ناسا مجهز به فناوری خاصی است که هدفش کاهش صدای بلند و مهیب غرش به «صدای کم و ملایم» برای ساکنان روی زمین است.

لوری اوزوروسکی، مدیر پروژه تجاری فناوری فراصوت ناسا، می‌گوید: «این مطالعات جدید هم نگاه‌ها به ره‌نِگاشت‌ها (نقشه راه‌های) فناوری را به‌روز خواهد کرد و هم نیازهای پژوهشی تکمیلی برای دستیابی به بازه‌ای گسترده‌تر از سرعت‌های زیاد را مشخص می‌کند.»

گام بعدی تحقیق در عرصه سفر با سرعت زیاد به سرپرستی دو تیم- یکی بویینگ و دیگری سامانه‌های هوانوردی نورتروپ گرامن- برداشته خواهد شد که در حال تدوین طرح‌هایی برای هواپیماهایی‌اند که می‌توانند سرعت‌های بیشتر از فراصوت را تاب بیاورند.

مری جو لانگ دیویس، مدیر پروژه فناوری هایپرسونیک ناسا، گفت: «واقعا مهم است که وقتی کار این شرکت‌ها تمام می‌شود، طراحی مدل‌ها و راهبردهای فناوری در اختیار داشته باشیم.»

«همچنین، روی‌هم‌رفته، از نیاز به در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی، کارایی، اقتصادی، و اجتماعی آگاهیم. مهم است که با مسئولیت‌پذیری نوآوری کنیم تا هم به مسافران سودی برسانیم و هم به محیط‌زیست آسیبی نرسانیم.»

پژوهش‌های اداره هوانوردی غیرنظامی بریتانیا در اوایل سال جاری نشان داد که مسافران در یک دهه آینده- اگر از فضا[ی بالای زمین] عبور کنند- قادر خواهند بود در کمتر از دو ساعت پرواز، از لندن به سیدنی استرالیا برسند.
کد مطلب: 74527
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام