۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۵
یازده روز پس از فرود روی ماه؛

هند یک فضاپیما را برای مطالعه به سمت خورشید فرستاد

ایتنا - کمتر از دو هفته پس از فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای هند در جنوب کره‌ ماه، آژانس فضایی این کشور آسیایی اعلام‌ کرد اولین فضاپیما برای رصد ستاره خورشید را نیز شنبه به فضا پرتاب کرده است. 
هند یک فضاپیما را برای مطالعه به سمت خورشید فرستاد


این فضاپیما که مقام‌های هندی آن را «آدیتیای-ال۱» نامگذاری کرده‌اند، قصد دارد فعالیت‌های ستاره خورشید و اثرات آن بر محیط پیرامون سیاره زمین و دیگر سیارات کهکشان راه شیری را بررسی‌ کند. 

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، به گفته مقام‌های هندی، «آدیتیای» در سانسکریت کهن معنای «خورشید» می‌دهد و به همین دلیل، این نام برای این فضاپیما انتخاب شده است. 

این فضاپیما کمی پیش از ظهر به وقت محلی سوار بر راکت ساخت هند، «پی اس ال وی-ایکس ال»، از مرکز فضایی «ساتیش زاوان» به فضا پرتاب شد. این مرکز فضایی در شمال شهر چنای، در ایالت آندراپرادش و در جنوب شرقی شبه‌قاره هند قرار دارد. 

قرار است این فضاپیما پس از طی یک‌ونیم میلیون کیلومتر، بیش از ۴ ماه دیگر به نزدیک‌ترین فاصله لاگرانژی میان زمین و خورشید برسد و به دنبال آن، مطالعات آغاز خواهد شد. 

مقام‌های آژانس فضایی هند می‌گویند برای اینکه فضاپیمای آدیتیا-ال۱ سرعت لازم را به‌دست بیاورد، باید دست‌کم دوهفته در مدار زمین باقی بماند. آژانس فضایی هند هفت قطعه روی این فضاپیما برای تحقیقات مورد نظر نصب‌ کرده است. دست‌کم چهار قطعه را حس‌گرها با عملکردهای مختلف تشکیل داده و سه قطعه دیگر تجهیزات لازم برای آزمایش عناصر موجود در محل استقرار خواهند بود.

تاج‌نگار، تجهیزات مرتبط با تصویربرداری از خورشید، طیف‌سنج‌های پرتو ایکس و تحلیلگرهای ذرات طوفان‌های خورشیدی از جمله قطعه‌های پیشرفته‌ای‌‌اند که روی این فضاپیما نصب شده‌اند. آژانس فضایی هند قصد دارد سه بخش اساسی ماده‌های تشکیل‌دهنده خورشید از جمله فوتوسفر، کروموسفر و تاج خورشید را در جریان این عملیات بررسی‌ کند. 

آژانس فضایی اروپا، ای‌اس‌ای، در این ماموریت به هند کمک خواهد کرد. این آژانس روز شنبه اعلام‌ کرد در زمینه ردیابی، ارسال فرمان‌ها و دریافت اطلاعات به یاری فضانوردان هندوستان خواهد رفت. آژانس فضایی اروپا یکی از مهم‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای را در مدار زمین، از جمله در آسمان استرالیا، اسپانیا و آرژانتین دارد و می‌تواند در جریان ردیابی و مسیریابی فضاپیمای آدیتیای-ال۱ به آن کمک کند. 
کد مطلب: 74496
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام