۳
plusresetminus
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۸

کووید اریس؛ سویه جدید کرونا چه نشانه‌هایی دارد؟

ایتنا - اریس از خانواده اومیکرون است و اینک دومین سویه شایع کووید در بریتانیا به‌شمار می‌رود.
کووید اریس؛ سویه جدید کرونا چه نشانه‌هایی دارد؟
تابستان امسال، با افزایش تعداد بستری‌های بیمارستانی در بحبوحه آب و‌ هوای بد و کاهش مصونیت، سویه جدید کووید به نام اریس پدیدار شد.
اریس یا ئی‌جی.۵.۱ (EG.5.1) که از خانواده اومیکرون است، نخستین بار در ۳۱ ژوئیه در بریتانیا به صورت یک سویه  دسته‌بندی شد، اما اینک یکی از هر ۱۰ مورد [ابتلا به] کووید است.

به گفته سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا (UKHSA)، این بیماری هم‌اینک پس از سویه آرکتوروس که با ۳۹.۴ درصد، تقریبا نیمی از کل موارد ابتلا را تشکیل می‌دهد، دومین نوع شایع است.

به گزارش «مطالعات سلامتی زویی» (The Zoe Health Study) که ارقام مربوط به ابتلا به کووید را در بریتانیا تخمین می‌زند، افزایش موارد کووید در حالی رخ می‌دهد که تعداد پیش‌بینی‌شده ماه گذشته تقریبا ۲۰۰ هزار مورد افزایش یافته و از ۶۰۶ هزار و ۶۵۶ مورد پیش‌بینی‌شده در چهارم ژوئیه به ۷۸۵ هزار و ۹۸۰ مورد در ۲۷ ژوئیه رسیده است.   

به گزارش سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، به‌تازگی ۵.۴ درصد از چهار هزار و ۳۹۶ نمونه تنفسی گزارش‌شده از طریق دستگاه تنفسی «دیتامارت» تا هفته منتهی به ۳۰ ژوئیه، کووید-۱۹ شناسایی شد. این در مقایسه با گزارش پیشین که چهار هزار و ۴۰۳ مورد بود، ۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 

اریس نخستین بار چه زمانی دیده شد؟


به گزارش سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، به دلیل افزایش گزارش‌ها در سطح بین‌المللی، به‌ویژه آسیا، اریس نخست سوم ژوئیه ۲۰۲۳ در پایش‌ها به مثابه یک نشانه مطرح شد.

در هفته‌ای که از ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳ آغاز می‌شود، ۱۱.۸ درصد از توالی‌های ابتلا به کووید در بریتانیا به نام اریس طبقه‌بندی شد (داده‌های مربوط به ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۳). آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که اینک ۱۴.۶ درصد موارد ابتلا، اریس است.

سازمان بهداشت جهانی، ئی‌جی.۵.۱ را به فهرست سویه‌های تحت نظارت افزوده است.
 

نشانه‌های اریس کدامند؟


اریس یک سویه اومیکرون است. به گفته «مطالعات سلامتی زویی»، پنج نشانه شایع اومیکرون عبارتند از:
- آبریزش بینی
- سردرد
- خستگی (خفیف یا شدید)
- عطسه
- گلودرد

پروفسور کریستینا پیگل، عضو گروه پزشکان ایندیپندنت سیج (independent Sage)، به ایندیپندنت گفت که معتقد است بریتانیا «قطعا موج دیگری در پیش دارد» که ناشی از آرکتوروس و اریس، زیرسویه‌های اومیکرون، کاهش مصونیت و آب‌و‌هوای نامناسب است.
او گفت:«آب‌ و‌ هوای مرطوب چند هفته گذشته نیز احتمالا کمکی نمی‌کند، چون باعث می‌شود مردم داخل خانه بمانند.»

با این حال، احتمال می‌رود که با تعطیلی مدارس و سفر مردم به خارج از کشور در طول تعطیلات تابستان، روند گسترش این سویه کند شود.
او گفت: «احتمالا در سپتامبر که بچه‌ها به مدرسه و بزرگترها به محل کار یا دانشگاه برمی‌گردند، و افزون بر آن، زمان بیشتری نیز در خانه می‌مانیم، این سویه غالب می‌شود.»
این کارشناس کووید افزود که: «اینک بیش از ۱۸ ماه از آخرین واکسیناسیون کووید بیشتر مردم می‌گذرد» و «چندین ماه نیز از آخرین ابتلای بیشتر افراد» گذشته است. بنابراین، پیش‌بینی ما این است که در سپتامبر این موج «سریع‌تر گسترش یابد.»
 

خطر سویه اریس چندان جدی نیست


با این حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بر پایه شواهد بدست آمده تاکنون، میزان شیوع زیرسویه جدید یعنی اریس به اندازه‌ای نیست که بتوان آن را خطری جدی دانست.

همچنین پروفسور عظیم ماجد، رئیس مراقبت‌های اولیه و سلامت عمومی امپریال کالج لندن، نگرانی در مورد سویه اریس را کم‌اهمیت جلوه داد.
او به ایندیپندنت گفت:«فکر نمی‌کنم لازم باشد که مردم به دلیل افزایش اخیر موارد کووید-۱۹ بی‌دلیل نگران‌ باشند. تعداد موارد ابتلا نوسان خواهد داشت و در دوره‌هایی، تعداد موارد در بریتانیا افزایش می‌یابد.»

او گفت که ئی‌جی.۵.۱ نسخه‌ای از سویه‌های اومیکرون است که در پایان ۲۰۲۱ در بریتانیا پیدا شد و سازمان بهداشت جهانی آن را سویه تحت نظارت (VUM) اما غیرنگران‌کننده (VOC) معرفی کرده است.
او افزود: «این یعنی باید به نظارت بر ئی‌جی.۵.۱ ادامه دهیم تا ببینیم چه تاثیری بر پیامدهایی مانند بیماری‌ها، بستری‌‌شدن‌های بیمارستانی و مرگ‌ومیر دارد.»
 
کد مطلب: 74142
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام