۰
plusresetminus
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۴

ضرر ۴۰ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ در متاورس

ایتنا - واحد «رئالیتی لبز»، مسئول واقعیت مجازی و سایر پژوهش‌های شرکت متا، از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۴۰میلیارد دلار ضرر کرده است
ضرر ۴۰ میلیارد دلاری مارک زاکربرگ در متاورس

این ارقام بزرگ بخشی از تازه‌ترین نتایج متا بود که درمجموع افزایش شدید درآمد تبلیغاتی را مشخص کر‌د. اما این را نیز نشان داد که هزینه‌های این شرکت، نه‌تنها به‌دلیل توسعه متاورس، بلکه به‌دلیل توسعه هوش مصنوعی و هزینه‌های قانونی، بالا رفته است.  

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، متا هزینه‌ها را به‌طور چشمگیری پایین آورده و کارکنانش را اخراج کرده است، اما هم‌زمان برای برخی پروژه‌ها مانند متاورس، با وجود انتقاد افرادی که معتقدند این شرط‌بندی بعید است به سود برسد، هزینه زیادی کرده است.  

کار متاورس را واحد رئالیتی لبز (Reality Labs) این شرکت انجام می‌دهد که توسعه فناوری‌هایی مانند عینک واقعیت افزوده را به عهده دارد. این واحد فروش‌هایی به مبلغ ۲۷۶ میلیون دلار را گزارش کرده که نسبت به مبلغ ۴۵۲ میلیون دلار سه ماه مشابه سال قبل، کاهش یافته است.

این واحد در سه‌ماهه دوم ۳.۷ میلیارد دلار ضرر کرد، این ضرر شرکت را در مسیری قرار داد که نسبت به هدف سالانه پنج میلیارد دلاری تعیین‌شده در یادداشت سرمایه‌گذاران، که به شکلی گسترده در پاییز منتشر شد، هزینه‌های بسیار بالاتری پرداخته است.

این واحد از سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ میلیارد دلار ضرر کرده که ۱۳.۷ میلیارد دلار آن در سال گذشته بوده است.

متا گفت پیش‌بینی می‌کند زیان‌های عملیاتی رئالیتی لبز در سال ۲۰۲۴ «به‌‌طور جدی»‌ افزایش یابد، چون این شرکت به سرمایه‌گذاری در واقعیت افزوده و مجازی و «مقیاس‌بندی اکوسیستم ما» ادامه می‌دهد. زاکربرگ پیش‌تر گفته بود که متا بعد از سال ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاری در این بخش را «افزایش» می‌دهد.

او به سرمایه‌گذاران گفت دلیل ناراحتی بسیاری از آن‌ها را درخصوص این شرط‌بندی بلندمدت درک می‌کند.

 


اما نتایج مثبت در سراسر شرکت باعث شد سهام متا ۷.۵ درصد افزایش یابد.

مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا، گفت: «تعامل قوی بین تمام برنامه‌هایمان همچنان برقرار است، و با لیاما ۲، تردز، ریلز، محصولات جدید هوش مصنوعی در دست اجرا و ارائه کوئست ۳ در پائیز امسال، نقشه راه هیجان‌انگیزی داریم که بی‌سابقه است.»

درآمد سه‌ماهه دوم متا، سه‌ ماه منتهی به ۳۰ ژوئن، ۱۱ درصد رشد کرد و به ۳۲ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که تحلیل‌گران آن را به‌طور میانگین ۳۱.۱۲ میلیارد دلار برآورد کرده بودند.

درآمد تبلیغات در این سه ماه، ۱۲ درصد افزایش یافت، سریع‌تر از گوگل که رشد درآمد تبلیغات در آن ۳ درصد بود. طبق داده‌های رفینیتیو (Refinitiv)، سود تعدیل‌شده هر سهم ۲.۹۸ دلار بود که از اهداف ۲.۹۱ دلار وال‌استریت پیشی گرفت.

این غول رسانه‌های اجتماعی موقعیت دشوار سال ۲۰۲۲، ناشی از هیاهوی فناوری نوظهور هوش مصنوعی و سیاست ریاضتی را که دلیل اخراج حدود ۲۱ هزار کارمند از پاییز گذشته بود، پشت سر گذاشته است.

درنتیجه، ارزش سهام این شرکت در سال جاری بیش از دو برابر شده است.

 


تبلیغ‌دهندگان، دلگرم به نشانه‌هایی که می‌گوید اقتصاد ممکن است بدون فروپاشی عظیم بر یک دوره تورم شدید غلبه کند، بعد از ماه‌ها کاهش هزینه‌، با سرازیر کردن دوباره پول به سمت تبلیغات دیجیتال، این دستاوردها را تقویت می‌کنند.

اما نشان‌های تجاری همه جوانب را در نظر می‌گیرند و به پلتفرم‌های معتبر و درست پایبند می‌مانند. این به متا و آلفابت کمک کرده است و هم‌زمان بازیکنان کوچک‌تری مانند اسنپ که روز سه‌شنبه فروش ناامیدکننده‌ای را گزارش کرد تنبیه می‌کند.

در پیش‌بینی درآمد متا مشخص نیست آیا فروش‌های احتمالی اپلیکیشن جدید تردز که هنوز تبلیغاتی ندارد در این رقم لحاظ شده است یا خیر.
کد مطلب: 74003
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام