۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۵

قانون اتحادیه اروپا برای امکان تعویض باتری گوشی توسط کاربر

ایتنا - گفتنی است مطابق مقررات مزبور، باتری‌های گوشی‌ها باید بدون نیاز به هیچگونه ابزار یا قطعات یدکی دیگر، به سهولت امکان تعویض توسط کاربر کاملا عادی را داشته باشند.
قانون اتحادیه اروپا برای امکان تعویض باتری گوشی توسط کاربر
در چند هفته اخیر، انتشار حکم اتحادیه اروپا در خصوص لزوم تعویض آسان باتری‌های گوشی‌های هوشمند تا سال 2027 سر و صدای زیادی ایجاد کرده است.
به نظر کارشناسان، این حکم که در پارلمان اروپا با رای  غالب اعضاء تصویب شد، موجب ایجاد تغییراتی در ساز و کار ساخت باتری گوشی‌ها خواهد شد. بر اساس این حکم، اتحادیه اروپا سازندگان گوشی‌های هوشمند را تسهیل در تعویض باتری‌هایشان می‌کند، که نتیجا سود آن نصیب محیط زیست و نیز کاربران خواهد گردید.
البته از آنجا که پیش‌تر، این اتحادیه قوانین دیگری در خصوص تطابق محیط زیستی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تصویب کرده،‌به نظر می‌رسد که قبل از فرا رسیدن سال 2027 تولیدکنندگان گوشی هوشمند، در حال فروش دستگاه‌هایی با باتری قابل تعویض توسط کاربر باشند.

گفتنی است مطابق مقررات مزبور، باتری‌های گوشی‌ها باید بدون نیاز به هیچگونه ابزار یا قطعات یدکی دیگر، به سهولت امکان تعویض توسط کاربر کاملا عادی را داشته باشند.
 

سهولت تعویض، یا طول عمر بیشتر باتری


به گزارش ایتنا با وجود همپوشانی بین این دو قانون، مقررات باتری که در این ماه توسط پارلمان اروپا به تصویب رسید هنوز مهم است. از سوی دیگر، سازندگان گوشی‌های در تلاشند تا به عمر باتریشان بیفزایند،‌ به طوریکه باتری‌ها 83 درصد از ظرفیت خود را پس از 500 بار شارژ شدن، و 80 درصد از ظرفیت خود را پس از 1000 بار شارژ شدن همچنان قابل استفاده باشند.
بدین ترتیب به نظر می‌رسد سازندگان، این راهکار با به امکان تعویض آسان باتری‌هایشان ترجیح دهند.
این سیاست از دیدگاه کارشناسان فنی نیز مناسب‌تر است؛ از جمله توماس اوپسومر یک کارشناس در این خصوص می‌گوید: «سیاست افزایش طول عمر مفید بیشتر در کنار امکان تعمیربذیری ساده‌تر برای باتری، نسبت به راهکار تعویض آسان برای کاربران، کاملا مناسب‌تر است و ما آن را ترجیح می‌دهیم. در حقیقت امکان حفظ ظرفیت 83 درصدی پس از 500 چرخه، و نیز حفظ ظرفیت 80 درصدی پس از 1000 بار شارژ شدن، هر چند کمی بلندپروازانه به نظر می‌رسد، اما در عمل به معنای طول عمر حداقل پنج سال برای باتری است.»
 
تعویض باتری گوشی هوشمند

در حال حاضر وضعیت تولیدکنندگان گوشی در برابر این انتخاب‌ها دقیقا معلوم نیست؛ از جمله شرکت اپل اشاره کرده که یک باتری معمولی آیفون حدود 80 درصد ظرفیت اولیه خود را با 500 شارژ شدن به شکل کامل حفظ می‌کند. همچنین یکی از مقامات Fairphone ادعا می‌کند که امکان باتری قابل تعویض در مدل Fairphone 4 همزمان با داشتن طول عمر بالا، هم اکنون عملی شده است.
از سوی دیگر Oppo به تازگی ادعا کرده که برخی از باتری‌هایش 80 درصد ظرفیت شارژ خود را بعد از 1600 بار چرخه شارژ نیز همچنان به‌خوبی حفظ می‌کنند.

Opsomer علاوه بر عدم ارائه حفره طول عمر، اشاره می کند که مقررات باتری همه محصولات دارای باتری قابل حمل را پوشش می دهد. این بسیار گسترده تر از مقررات طراحی محیطی مبتنی بر تلفن و تبلت است.
 

قوانین باتری‌ها در آغاز راه


با وجود تصویب قوانین مربوط به باتری و لزوم تسهیل در تعویض آسان آن توسط کاربران، بنظر می‌كسد هنوز راه درازی در پیش است. مقررات مزبور ابتدا باید رسما در شورای اتحادیه اروپا به تصویب برسد، ضمن آنکه این قانون و نیز قوانین طراحی زیست محیطی طبعا مورد تفسیر و تحلیل‌های گوناگون قرار خواهد گرفت؛ و تلاش برای ارائه تفسیر سختگیرانه یا آسان پیرامون آنها شکل خواهد گرفت.
کد مطلب: 73449
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام