۰
plusresetminus
شنبه ۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۶

کشمکش ایلان ماسک و میلیاردر هندی بر سر اینترنت استارلینک

ایتنا - ​​​​​​​ایلان ماسک مشتاق است که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به هند ببرد اما ثروتمندترین مرد جهان، با مقاومت شدید موکش آمبانی روبروست که ثروتمندترین مرد آسیا بوده و غول مخابراتی هندی ریلانس جیو را اداره می‌کند.
کشمکش ایلان ماسک و میلیاردر هندی بر سر اینترنت استارلینک


ایلان ماسک پس از دیدار با نارندرا مودی، نخست وزیر هند در آمریکا، گفت: مایل است استارلینک را در هند راه اندازی کند که می‌تواند در روستاهای دورافتاده که اینترنت ندارند یا فاقد خدمات اینترنت پرسرعت هستند، فوق العاده مفید باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، آنچه ماسک درباره آن صحبت نکرد، این است که چطور استارلینک در تضاد با موضع شرکت ریلانس آمبانی در خصوص توزیع طیف پهنای باند ماهواره‌ای دولت بوده و زمینه را برای نبرد بین دو مرد ثروتمند جهان برای خدمات ماهواره‌ای در پرجمعیت‌ترین کشور جهان فراهم می‌کند.

استارلینک در حال لابی کردن نزد دولت هند است تا برای طیف امواج، مزایده برگزار نشود و فقط مجوزها مطابق با یک روند جهانی، صادر شود و می‌گوید این یک منبع طبیعی است که باید به صورت اشتراکی توسط شرکت‌ها استفاده شود. در نامه‌ای که ماه جاری از سوی دولت هند علنی شد، این شرکت اعلام کرده بود: این مزایده ممکن است محدودیت‌های جغرافیایی ایجاد کند که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

ریلاینس مخالف بوده و خواستار برگزاری مزایده شده و می‌گوید ارائه دهندگان خدمات ماهواره‌ای خارجی می‌توانند خدمات صوتی و دیتا عرضه کرده و با بازیگران مخابراتی سنتی رقابت کنند. بنابراین، باید مزایده برگزار شود.

طبق اظهارات یک منبع آگاه، ریلاینس همچنان دولت هند را برای برگزاری مزایده طیف امواج ماهواره‌ای و عدم موافقت با درخواست‌های شرکت‌های خارجی، تحت فشار قرار داده است.

این موضوع اهمیت زیادی برای ماسک دارد. تلاش او پس از تلاش ناموفق در سال ۲۰۲۱ برای راه اندازی استارلینک در هند روی می‌دهد. در مقابل، اگر آمبانی موفق شود مانع حضور رقبای خارجی در این بخش شود، یک موفقیت برای او خواهد بود. شرکت ریلاینس جیو ۴۳۹ میلیون کاربر مخابراتی دارد و از این رو، بازیگر شماره یک بازار است و با داشتن هشت میلیون اشتراک پهنای باند ثابت، سهم بازار ۲۵ درصدی دارد.

بر اساس گزارش رویترز، ابتکار اینترنت ماهواره ای پروژه کوئیپر آمازون و شرکت انگلیسی وان وب هم در خصوص این مزایده‌ها، نقطه نظر مشترک با استارلینک دارند.
کد مطلب: 73431
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام