۰
plusresetminus
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲

پیشنهادهای صنعتی برای سطح‌نشین ماه

ایتنا - ناسا برای سطح‌نشین برنامه آرتمیس به‌منظور اعزام فضانوردان به ماه، از فعالان صنعت پیشنهاد می‌پذیرد و شرکتی که بهترین پیشنهاد را ارائه دهد، برندهٔ مأموریت سال ۲۰۲۴ خواهد بود.
پیشنهادهای صنعتی برای سطح‌نشین ماه
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، آژانس فضایی ناسا روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) اعرام کرد که به‌طور رسمی در پی دریافت پیشنهادهایی برای سطح‌نشین‌های تجاری برای برنامه آرتمیس خودش است. این فراخوانی در قالب یک درخواست رسمی پیرامون یک «سامانه سطح‌نشین برای انسان» آگاهی‌رسانی شده است.
 
مقامات رسمی ناسا می‌گویند نخستین شرکتی که قادر باشد سطح‌نشین را کامل کند، خواهد توانست در سال ۲۰۲۴ فضانوردان ناسا را به ماه ببرد و پس از آن، شرکتی که در جایگاه دوم قرار می‌گیرد نیز برای مأموریت سال ۲۰۲۵ رزرو خواهد شد.
 
مارشال اسمیت (مدیر ناسا در برنامه کاوش‌های انسانی در ماه) می‌گوید: «به‌منظور شتاب بخشیدن به برنامه بازگشت به ماه و آماده شدن برای رفتن به مریخ، ما با شرکت‌های صنعتی پیرامون نظرهای‌شان برای ساده‌سازی این فرایند تأمین، به همکاری پرداخته‌ایم». وی می‌افزاید: «بخش خصوصی در سرتاسر این فرایند بسیار مشتاق بوده تا به ما بازخورد بدهد و ما در طی تابستان، بیش از هزار نظر درباره درخواست اولیه دریافت کردیم».
 
بر مبنای این دیدگاه‌ها، ناسا از برخی از الزاماتی که ممکن بود سبب کاهش سرعت توسعه سطح‌نشین روی ماه شود، چشم‌پوشی کرد. برای مثال، این نهاد تعداد گزارش‌های لازمی را که شرکت‌ها می‌بایست در خصوص سطح‌نشین خود ارائه دهند، از ۱۱۶ عدد به ۳۷ عدد کاهش داد.
 

در مثالی دیگر، در ابتدا ناسا خواهان سطح‌نشینی بود که بتواند سوخت مجدد دریافت کند تا بتوان از آن به‌طور مکرر برای کاوش‌های بیشتر بر سطح ماه استفاده گردد. اما برخی از نمایندگان صنعت، از آن سر باز زدند. لیزا واتسون-مورگان (مدیر برنامه سامانه سطح‌نشین انسانی) می‌گوید: «حق کاملاً با آنها بود. ما نیز از انعطاف‌پذیری لازم برای ترویج نوآوری و رویکردهای جایگزین برخورداریم. البته هنوز هم از گزینه سوخت مجدد سامانه سطح‌نشین استقبال می‌کنیم؛ اما دیگر یک الزام نیست».
 
گفتنی است زمان نهایی برای ارائه پیشنهاد، ۱ نوامبر برابر با ۱۰ آبان خواهد بود.
کد مطلب: 58386
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام