۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۳

اجرای طرح رجیستری موبایل از پایان مهر ماه

ایتنا- مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اجرای رجیستری تلفن همراه از پایان مهرماه خبر داد.
اجرای طرح رجیستری موبایل از پایان مهر ماه



حمیدرضا دهقانی نیا اظهار کرد: طی روزهای گذشته با حضور تمام بخش‌های فعال و مرتبط در این حوزه جلسات متعددی برگزار شده و در قالب این جلسات تصمیم گرفته شد طرح رجیستری تلفن همراه از پایان مهرماه اجرایی شود.


وی در عین حال عنوان کرد: یکی از ضرورت‌های اجرای این طرح آن بود که بیش از ۹۰ درصد واردات این حوزه از مجاری غیرقانونی و قاچاق تامین می‌شد، حال اگر قیمت هر گوشی را به طور متوسط ۱۳۰ تا ۱۶۵ دلار در نظر بگیریم، رقمی معادل ۱.۸ میلیارد دلار ارزش این بازار می‌شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در عین حال عنوان کرد: اکنون در طول سال ۱۲ تا ۱۴ میلیون گوشی تلفن همراه مورد نیاز کشور است که از این عدد حدود یک میلیون آن به واسطه تولید کنندگان داخلی تامین می‌شود و حدود دو میلیون دستگاه به صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود، اما همچنان حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد می‌شود که باید برای ساماندهی این بخش تصمیمی گرفته می‌شد.

دهقانی نیا در پاسخ به این سوال که آیا همزمان با اجرای رجیستری در تعرفه‌های گمرکی نیز تغییری صورت خواهد گرفت؟ اظهار کرد: تعرفه‌های گمرکی تغییری نکرده و در حد همان پنج درصد قبلی باقی می‌ماند.

وی همچنین عنوان کرد: در طول مدت باقی مانده قرار بر آن است که بخش‌های مرتبط بحث اطلاع‌رسانی این طرح را برعهده بگیرند تا اجرای این طرح به گونه‌ای باشد که کمترین اصطکاک را به همراه داشته باشد و مردم دچار مشکلی نشوند.
دهقان نژاد در عین حال از اعلام آمادگی کامل وزارت ارتباطات برای اجرای این طرح خبر داد.

رجیستری گوشی‌های همراه، طرحی است که در قالب آن شماره سریال‌ موبایل توسط واردکنندگان قانونی در گمرک و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ثبت می‌شود،این طرح راهی برای کاهش قاچاق عنوان شده که پیش از این هم دو بار در دولت‌های گذشته به صورت ناموفق اجرایی شده و افراد سودجو موفق به کپی کردن کد IMEI  گوشی‌های قاچاق شده بودند.در دولت قبل نیز تاریخ‌های متعددی برای اجرایی شدن این طرح اعلام شد اما در نهایت محمود واعظی_وزیر ارتباطات دولت یازدهم- اجرای طرح رجیستری موبایل را به دولت دوازدهم موکول کرد.حال باید دید آیا پس از اینکه چندین بار با وجود وعده‌های داده شده اجرای این طرح در دقیقه ۹۰ به تعویق افتاده، آیا این بار شاهد اجرای رجیستری خواهیم بود یا خیر؟

نکته دیگر آنکه ضروری است پیش از اجرای این طرح اطلاعات کاملی در این زمینه منتشر شده و افراد به طور شفاف بدانند که تکلیف گوشی‌های موجود در بازار یا آنچه مردم پیش از آن خریداری کرده‌اند چه خواهد شد.
 
کد مطلب: 49960
نام شما
آدرس ايميل شما


آرمین
feedback
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم با این طرح شاهد کاهش قیمت موبایل باشیم
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام