۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷

IBM نخستین رایانه جهان با توان اگزافلاپ را می‌سازد

ایتنا - اگر توان اگزا را معادل اتومبیلی با سرعت ۱۰۰۰ مایل بر ساعت بدانیم، سریع‌ترین رایانه‌ امروزی با سرعت ۱۰ تا ۳۳ مایل بر ساعت حرکت می‌کند.
IBM نخستین رایانه جهان با توان اگزافلاپ را می‌سازد


آژانس فرانسوی GENCI فعال در حوزه سیستم‌های پردازشی پیشرفته با شرکت IBM روی پروژه مشترکی کار می‌کند تا نسل جدید سیستم‌های رایانه‌ای فوق پیشرفته ساخته شود.


به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از زد.دی.نت، این رایانه جدید توانایی پردازش اگزافلاپ دارد که این حجم معادل یک میلیارد میلیارد محاسبه در هر ثانیه محسوب می‌شود. این توان می‌توان هزار برابر بیشتر از رایانه‌های پتابایتی دانست که نخستین مدل آنها در سال ۲۰۰۸ میلادی ساخته شد.

کارشناسان در کنفرانسی که سال گذشته برگزار شده بود اعلام کردند نخستین رایانه جهان با توان اگزافلاپ سال ۲۰۲۳ میلادی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند.

ساخت چنین رایانه‌ای می‌تواند توان محسابتی در جهان را نسبت به آنچه که هم‌اکنون در اختیار داریم تا چند برابر افزایش دهد. به گفته IBM، پرسرعت‌ترین سیستم رایانه‌ای که هم‌اکنون در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد توان محاسباتی بین ۱۰ تا ۳۳ پتافلاپ دارد و به عبارت دیگر در هر ثانیه ۳۳ میلیون میلیارد محاسبه انجام می‌دهد. این رقم حدود یک‌سوم سرعت اگزافلاپ محاسبه می‌شود.

 

شرکت IBM با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد: «اگر سیستم محاسباتی در سطح اگزا را معادل اتومبیلی بدانیم که با سرعت ۱۰۰۰ مایل بر ساعت حرکت می‌کند، سریع‌ترین سیستم‌های رایانه‌ای امروزی با سرعتی بین ۱۰ تا ۳۳ مایل بر ساعت به حرکت خود ادامه می‌دهند.»

پیش‌بینی شده است همکاری‌های IBM/GENCI ظرف ۱۸ ماه آینده به نتیجه برسد و محصول نهایی آنها برای اجرای ابزارها و سیستم‌های پیچیده علمی ۱۰۰ برابر بیشتر از پتافلاپ آماده باشد.
 
کد مطلب: 37938
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام