۰
plusresetminus
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸

تولید هارد دیسکی برای محافظت از داده‏‌ها تا یک میلیون سال

ایتنا- در این هارددیسک، دیتا به جای ذخیره به شکل صفر و یک، بر روی خطوط هارددیسک هک می‌شوند و یک لایه محافظ روی آنها را می‌گیرد.
تولید هارد دیسکی برای محافظت از داده‏‌ها تا یک میلیون سال


گروهی از دانشمندان هلندی موفق شده‌‏اند هارد دیسکی تولید کنند که می‏‌تواند داده‌‏های ذخیره شده بر روی خود را تا یک میلیون سال حفظ کند. 


به گزارش ایتنا از همکاران سیستم و به نقل از وب‏‌سایت itworld، یکی از دانشمندان دانشگاه توئینت (Twente) به نام یرون دو وریز (Jeroen de Vries) به همراه همکارانش موفق شده است هارد دیسکی تولید کنند که می‏‌تواند داده‌‏های ذخیره شده بر روی خود را تا یک میلیون سال حفظ کند، بی‏‌آنکه از کیفیت آنها کاسته شود.

در حالت معمولی، داده‌‏ها به صورت صفر و یک ذخیره می‏‌شوند و همیشه بین این دو رقم باید مانعی در برابر انرژی وجود داشته باشد. وقتی این مانع از بین برود، داده‏‌های ذخیره شده نیز از بین می‏‌رود. 

حالا یرون دو وریز و همکارانش موفق شده‌‏اند با انجام محاسباتی طول عمر این موانع را به یک میلیون سال افزایش دهند. آنها با انجام محاسباتی دریافته‏‌اند برای اینکه این موانع تا یک میلیون سال پابرجا باشند، به ۶۳ واحد کا بی تی (KBT) انرژی حرارتی احتیاج است. 

کا بی تی واحدی برای سنجش انرژی حرارتی است. آنها همچنین دریافته‌‏اند برای افزایش طول عمر این موانع به یک میلیارد سال، به ۷۰ کا بی تی احتیاج است.

به گفته دو وریز این ارقام در حال حاضر با فناوری‏‌های موجود قابل دسترسی است. دیسکی که این دانشمندان تولید کرده‌‏اند تفاوت چندانی با سایر هارد دیسک‏‌های معمولی ندارد. 
در این روش، داده‌‏ها بر روی خطوطی که بر روی یک دیسک فلزی حک شده است، ذخیره می‏‌شود و سپس یک لایه محافظ روی آنها را فرا می‏‌گیرد تا موانع بین ارقام صفر و یک دچار آسیب نشوند. 

فلزی که در تولید این دیسک به کار رفته است، تنگستن نام دارد که دمای ذوب بالا (۶.۱۹۱ درجه فارنهایت) و ضریب انتشار گرمایی پایین آن مانع از آسیب رساندن به داده‏‌ها می‌‏شود. ماده محافظی هم که روی داده‏‌ها را می‏‌پوشاند نیترید سیلکون است که مقاومت زیادی در برابر شکنندگی دارد و ضریب انتشار گرمایی آن نیز بسیار پایین است.

دانشمندان با انجام آزمایشاتی دریافته‌‏اند دیسکی که قرار است داده‏‌های خود را تا یک میلیون سال حفظ کند، باید بتواند تا یک ساعت در دمای ۳۴۱ درجه فارنهایت مقاومت کند.
کد مطلب: 28152
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام