۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۱
طی مراسمی با حضور وزیر ارشاد

دومین جشنواره جلوه‌های قرآنی در آینه نشریات مکتوب و دیجیتال پایان یافت

ایتنا - پنج رسانه برتر و موفق در نشر و ترویج فرهنگ قرآنی، با موضوع سیمای برتر، صدای برتر، خبرگزاری برتر، نشریه برتر و سایت خبری برتر انتخاب شدند.


برگزیدگان دومین جشنواره جلوه های قرآنی در آئینه نشریات مکتوب و دیجیتال و رسانه های برتر معرفی و با حضور "سید محمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از نمایندگان مجس شورای اسلامی و مدیران رسانه های جمعی، شامگاه ۱۹ اسفند ماه در مجموعه برج آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش ایتنا سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به وظیفه خطیر مطبوعات و خبرگزاری‌های قرآنی کشور گفت: باید اخلاق و منش رسانه ها قرآنی باشد.
وی افزود : اولین وظیفه اصحاب رسانه ای در حوزه قرآنی انعکاس اخبار و رویدادها و حتی مقالات و پژوهش های قرآنی بوده و در گام بالاتر باید این رسانه ها منش و اخلاق خود را با آموزه های قرآن کریم پیش ببرد.
وی با اشاره به حضور گسترده علاقه مندان در عرصه انعکاس رویدادهای قرآنی کشور در جشنواره قرآنی آیات خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۴ هزاراثر به هیئت علمی و دبیرخانه جشنواره ارسال شده که جای تقدیر دارد.
وی این میزان ارسال آثار را نشانگر اقبال خوب این جشنواره و رویداد معنوی در کشور عنوان کرد .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این جشنواره در ۲۲ رشته برگزار شده ابراز امیدواری کرد که در دوره های آتی رشته ها به ۳۲ موضوع ارتقا یابد و به دنبال برگزاری همایش ها و برنامه های قرآنی فراتر از مرزهای کشورمان هستیم .
وی ابراز امیدواری کرد که با کمک نشریات و مطبوعات قرآنی در سایر استان های کشور شاهد حضور پررنگ در عرصه قرآن کریم باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: جشنواره خبرگزاری ها و مطبوعات قرآنی در ابتدای راه خود قرار دارد و امیدواریم با برگزاری بالنده تر در سال های آینده شاهد شور و نشاط قرآنی در جامعه باشیم و اصحاب رسانه با استفاده از مضامین گرانبار قرآن کریم خالق آثار ماندگار در تاریخ باشند.

در ادامه سیداحسان قاضی زاده هاشمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر جشنواره نیز در این مراسم با بیان اینکه از شش ماه گذشته فراخوان دریافت آثار اعلام شد، گفت: بعد از این ششماه از ۲۵ بهمن ماه، مراحل داوری شروع شد و بهترین اساتید حوزه رسانه و مطبوعات قریب ۳۲ هزار اثری را که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود، داوری کردند . از مجموع مطالب ارسال شده ۳۰ هزار اثر در حوزه مطبوعات مکتوب و دو هزار اثر هم در بخش تولیدات رادیویی و تلویزیونی بود .
قاضیزاده با اشاره به کیفیت بسیار بالای مطالب ارسال شده، اعلام کرد : رقابت نزدیکی برقرار شد و همین عامل کار داوریها را سخت کرده بود.

لاله افتخاری رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس نیز در سخنانی ضمن تشکر از مسئولین برگزاری این جلسه گفت : رسانه نقش بسیار مهمی در انتقال فرهنگ قرآنی به سطح جامعه دارد. قرآن یک پیام مبارک از جانب خداوند است؛ پیامی که انسانساز است و نقش مهمی در تربیت انسانها دارد .
رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید پیامرسانی را از قرآن کریم بیاموزند، ادامه داد: باید از قرآن الهام بگیرند تا بدانند چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند. رسانه‌ها باید گاهی با زبان حقیقی و گاهی با زبان اشاره و کنایه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. گاهی لازم است از زبان هنر استفاده کنیم و گاهی با ابهت در وجود مخاطب اثر بگذاریم.

در ادامه ، بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو هیئت داوران این جشنواره نیز گفت: برگزاری جشنواره قرآنی بی‌بدیل است؛ یعنی قرآن کریم، کتاب خداوند و بالاترین ارزشی است که رقم زده شده است. از جمله علل مهجوریت قرآن کریم و عدم توانایی انسان در بهره‌برداری از آن، مانعی است که خود انسانها به وجود آورده‌اند. در صورتی که تزکیه و تربیت نباشد، امکان بهره‌برداری از قرآن کریم نیست. اگر آموزه‌های قرآنی ما را به یک تربیت الهی برساند، قطعا ما به اهداف خود رسیده‌ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: برگزاری این جشنواره خودبه خود دارای اهمیت و ارزش است؛ بررسی این حجم از آثار کار سختی است و انتخاب از بین آنها نیز کار سخت‌تری است. نگاه ما در بخش داوری بسیار تخصصی بود و در این میان مسئله مهم، خبرسازی و خبررسانی است و اخبار مذهبی صرفاً اخبار قرآنی نیست. خبرسازی مهمترین بحث در حوزه رسانه‌ای است و متأسفانه تولید اخبار قرآنی به شکلی که مهیج و جریانساز باشد، یا وجود ندارد و یا بسیار کم است.

در این آیین از پنج رسانه برتر وموفق در نشر و ترویج فرهنگ قرآنی با موضوع سیمای برتر، صدای برتر، خبرگزاری برتر، نشریه برتر، وسایت خبری برتربا حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تجلیل شد.
همچنین از ۲۸ نفر در رشته های داستان، مقاله، شعر، خبر، گزارش خبری، عکس و برنامه های رادیو و تلویزیونی با اهداء لوح تقدیر، تندیس و جوایزی تقدیر شد.
تقدیر از ۲۲ چهره قرآنی برتر سال با عنوان قرآن یاور،سه کانون تبلیغاتی قرآن در حوزه رسانه های یاور قرآن از دیگر برنامه ها بود .
" همچنین پنج رسانه برتر و موفق در نشر و ترویج فرهنگ قرآنی، با موضوع سیمای برتر، صدای برتر، خبرگزاری برتر، نشریه برتر و سایت خبری برتر انتخاب شدند .
در مراسم اختتامیه این جشنواره علاوه بر قدردانی از ۲۲ چهره قرآنی برتر سال با عنوان قرآنیاور، از سه کانون تبلیغاتی که در زمینه نشر فرهنگ نورانی قرآن فعالیت دارند، تجلیل به عمل آمد. برگزیدگان به شرح زیر است :
برگزیدگان بخش مقاله :
سید محسن امین از نشریه وحی به عنوان نفر اول شناخته شد و همچنین در این راستا محسن میرباقری از «نیمسالنامه قرآن و حدیث» و مرضیه ابوالحسنی نیارکی از خبرگزاری شبستان به عنوان نفرات دوم و سوم شناخته شدند .
برگزیدگان بخش شعر :
هیئت داوران در این بخش از علیرضا قزوه و علی فردوسی به عنوان نفرات برتر اول و دوم تقدیر کردند و همچنین اثری را به به نوان نفر سوم انتخاب نکردند .
برگزیدگان بخش عکس :
داوران این دوره جشنواره از علی محمدی برای کسب رتبه اول، حمید موقر برای رتبه دوم و نقی خوش خلق برای رتبه سوم تجلیل کردند. همچنین در این بخش داوران غلام رضا بنی اسدی از روزنامه خراسان را شایسته تقدیر دانستند .
برگزیدگان بخش داستان :
هیئت داوران این دوره جشنواره از کبری بابایی از مجله همشهری بچه ها، احمد صادقی اردستانی از مجله بشارت و مریم قاسم احمد از جله ترنم وحی به عنوان نفرات برتر تجلیل کردند. در این بخش داوران خانم سوسن تاقدیس را به علت تعدد آثار شایسته تقدیر دانستند .
برگزیدگان بخش خبر :
زهره سعیدی از روزنامه ایران، لیلا محمدی از ایکنا و حمید نورشمسی از خبرگزاری مهر تقدیر شدند. در این بخش داوران خبرگزاری شبستان را به علت ویژهنامه «مهر و مرهم» شایسته تقدیر دانستند .
برگزیدگان بخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی :
برنامه «اسرا» به تهیه کنندگی علی اکبری برای رتبه اول، برنامه «ضحی» به تهیهکنندگی مونا توسلی و منیژه جوادی برای رتبه دوم، «درسهایی از قرآن » به تهیهکنندگی زهرا چخماقی برای رتبه سوم تقدیر شدند .
در این بخش داوران سید وحید مرتضوی مجری برنامه «اسرا» و برنامه‌های «شب آسمانی»، «سمت خدا» و «تا نیایش» را شایسته تقدیر دانستند .
همچنین در این آیین از کتاب آرمان شهر اسلام از منظر قرآن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد .
در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب ۵ جلدی " آرمان شهر از نظر قرآن" حجت الاسلام دکتر عاملی نیز رونمایی شد .
 
کد مطلب: 25544
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام