۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۱

راه‌اندازی شبكه علمی، نماد پیشرفت كشور در فناوری‌های نوین

ایتنا - این شبكه دارای هسته پرسرعت با اتصال ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و میزان دسترسی مراكز علمی به حداقل پهنای باند یك گیگابایت بر ثانیه است كه امكان ارائه سرویس‌های اینترنت و اینترانت را به صورت مستقل و تفكیك شده فراهم می‌كند.


عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور در حالی هفته دولت را می‌گذراند كه تغییرات بنیادینی در این عرصه را تجربه می‌كند كه از آن جمله می‌توان به راه اندازی شبكه علمی كشور به عنوان حلقه اتصال مجازی مؤسسات آموزشی كشور اشاره كرد.
به گزارش ایتنا از ایرنا، عرصه ارتباطات وفناوری اطلاعات كشور در حالی سال‌های اخیر را طی می‌كند كه موفقیت‌های بنیادینی را تجربه می‌كند.
در سالیان گذشته پیشرفت‌های كشور بیشتر درعرصه ترویجی و فرهنگ‌سازی بود و این در حالی است كه هم اكنون پیشرفت‌های نسبتا قابل قبولی در عرصه اقدامات بنیادین انجام شده است.

الكترونیكی كردن ۳۵۰ خدمت در نهادهای دولتی
الكترونیكی كردن امور نخستین گام برای ایجاد دولت الكترونیك است؛ دولت‌ الكترونیك‌ یعنی‌ اینكه‌ مردم‌ مجبور نیستند برای‌ دریافت‌ اطلاعات‌ مورد نیاز یا استفاده‌ از خدمات‌ دولتی‌ مراجعه‌ حضوری‌ به‌ ادارات‌ مختلف‌ داشته‌ باشند و تنها كافی است تا ‌ در هر ساعت‌ شبانه‌روز و از هر مكان به‌ آدرس‌ اینترنتی‌ سازمان‌ مورد نظر مراجعه‌ و فرم‌ درخواست‌ خود را تكمیل‌ كرده‌ و با فشاردادن‌ یك‌ دكمه‌ اطلاعات‌ را ارسال‌ كنند و منتظر نتیجه‌ باشند.

الكترونیكی كردن خدمات در نهادهای دولتی در دولت نهم آغاز شده است و از این روش شفافیت خدمت، دقت و سرعت و كاهش قیمت تمام شده به دنبال خواهد داشت.
هر نهاد موظف به ایجاد یك وب‌گاه، هر استان موظف به ایجاد یك پرتال استانی و هر دستگاه ملی موظف به ایجاد یك پرتال ملی شده است

'احمد بزرگیان'، معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با بیان اینكه تا پایان سال ۹۰ بالغ بر ۳۵۰ خدمت الكترونیكی دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی را ابلاغ شده است اظهار داشت: بناست تا در سال ۹۱، حدود ۲۰۰ خدمت دیگر نیز الكترونیكی خواهند شد.

شبكه علمی كشور، حلقه اتصال مجازی مؤسسه آموزشی كشور
فاز نخست شبكه علمی كشور به عنوان یكی از طر‌ح‌های شبكه ملی اطلاعات، با امكان اتصال مراكز و مؤسسات آموزشی پژوهشی و شبكه‌های علمی معتبر جهانی، افزایش ۵۰۰ برابری سرعت دسترسی مراكز علمی را با حداقل دسترسی به پهنای باند دو گیگابایت بر ثانیه فراهم كرد.
این شبكه یكی از دستاوردهای شبكه ملی اطلاعات است كه براساس بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه باید تا پایان این برنامه در كل كشور اجرایی شود.

این شبكه دارای هسته پرسرعت با اتصال ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و میزان دسترسی مراكز علمی به حداقل پهنای باند یك گیگابایت بر ثانیه است كه امكان ارائه سرویس‌های اینترنت و اینترانت را به صورت مستقل و تفكیك شده فراهم می‌كند.
شبكه علمی كشور در فاز نخست اتصال ۳۷ مركز علمی، پژوهشی، دانشگاهی و دستگاه اجرایی را در تهران ممكن كرده است كه این مراكز با اتصال به ۱۹ مركز مخابراتی امكان دسترسی به محتوای الكترونیكی با حجم زیاد و اتصال به شبكه اینترنت با سرعت بالا را در اختیار دارند.

نخستین آنتی ویروس ملی، دستاورد محققان دانشگاه شیراز
در اردیبهشت ماه سال جاری نخستین آنتی ویروس ساخت متخصصان ایرانی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دانشگاه شیراز رونمایی شد.
این نسخه اولین محصول ضدبدافزار بومی است كه در یك مركز دانشگاهی كشور تولید شده است.

فعالیت تحقیقاتی طراحی این آنتی ویروس بومی كه با تكیه بر دانش متخصصان مركز آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه‌ای) دانشگاه شیراز و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری به بهره برداری رسیده است، از اواخر سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

دكتر 'محمدحسین شیخی'، مجری طرح ا ظهار داشت: در این پروژه، گروهی متشكل از ۵ نفر از اعضای هیات علمی دانشكده برق و كامپیوتر دانشگاه شیراز به همراه ۴ دانشجوی دكترا، ۲۰ دانش آموخته و دانشجوی كارشناسی ارشد و ۵ دانشجوی كارشناسی مشاركت داشتند.
وی گفت:در حال حاضر نسخه اولیه این ضد ویروس تولید شده و آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و با توجه به منابع انسانی و سخت‌افزارهای موجود در مركز آپا در صورت حمایت مالی و تأمین نیازمندی های لازم ، به تاپایان امسال شاهد تولید نسخه تجاری آن خواهیم بود.
به گفته وی از دستاوردهای جنبی این پروژه، ایجاد آزمایشگاه تخصصی تحلیل بدافزار و تهیه بانك بدافزار است كه در نوع خود منحصر به فرد است.

افتتاح شبكه گرید و تورین ملی
طرح كلان ملی فناوری «تورین(گرید) محاسباتی ملی» از سال ۸۸ در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی(IPM) بر اساس قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد. در فاز اول این طرح كلان ملی فناوری و نوآوری در دو دانشگاه، مركز ابررایانه ملی راه‌اندازی شد و در فاز دوم حداقل در ۱۲ دانشگاه و مركز علمی دیگر ، ابر رایانه‌هایی با توان پردازشی كم راه‌اندازی و از طریق تورین محاسباتی ملی به یكدیگر متصل می‌شوند.

دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس، صنعتی شیراز، بین المللی امام خمینی(ره)، علم و صنعت، تفرش، شیراز، فردوسی مشهد، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، رازی كرمانشاه و مركز بین المللی علوم و تكنولوژی پیشرفته كرمان، دوازده دانشگاه و مراكز علمی هستند كه در فازاول این طرح به گرید( شبكه ابررایانه ) ملی متصل می‌شوند.

هدف از فناوری گرید، یكپارچه كردن منابع پردازشی شامل رایانه‌ها، داده های خام، آشكارسازها و دستگاه های آزمایشگاهی است كه از طریق یك شبكه(مانند اینترنت) به همدیگر متصل شده اند؛ با فناوری گرید می‌توان منابع محاسباتی یك مؤسسه یا دانشگاه، دانشگاه‌ها یا مؤسسات یك كشور و یا چندین موسسه بین‌المللی را كه به ترتیب گرید محلی،گرید ملی و گرید جهانی نامیده می‌شوند یكپارچه كرد.

معاونت علمی حمایت كننده شركت‌های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات
حوزه فناوری اطلاعات در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به فعالیت‌های مختلفی پرداخت كه بیشتر آنها اقدامات حمایتی به ویژه از شركت‌های دانش بنیان است.
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت : مراكز آپا كه فعالیت آنها متوقف شده بودند با شروع كار ستاد توسعه فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات ) از سال ۸۹ مجددا احیا شدند و تاكنون با اختصاص ۴/۲ میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفتند.

دكتر 'كمال محامدپور' افزود: این مراكز با همكاری دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه صنعتی اصفهان ، صنعتی شریف ، یزد ، شیراز ، صنعتی امیركبیر ، فردوسی و امام حسین ( ع ) فعالیت خود را از سر گرفته‌اند .
دبیرستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان كرد : مراكز'آپا' وظیفه دارند تا در هنگام بروز موارد امنیتی آنها را تحلیل كنند و نتایج آن را در اختیار مراكز اجرایی كشور قراردهند و نیروهای متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و فضای سایبر را تربیت كنند.

طرح آمادگی پشتیبانی و امداد فضای سایبر (آپا) از دولت نهم در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده بود اما متاسفانه در دولت دهم تعطیل شد. اما این مراكز در دولت دهم دوباره توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احیا شد.
محامدپور همچنین از حمایت ۱۱میلیارد تومانی این ستاد از دانشگاه‌ها و شركت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته خبر داد و افزود: حمایت از دانشگاه‌ها و شركت‌های دانش‌بنیان یكی از برنامه‌های ستاد است از این رو اعتبارات پژوهشی برای كمك به توسعه آزمایشگاه‌ها و شركت‌ها نیز از طریق تسهیلات وام اعطا شده است.

'انجمن'، بزرگترین شبكه اجتماعی علمی كشور
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران كه تا قبل از این به پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمی ایران شناخته می شد، به عنوان نخستین مركز اطلاع رسانی علمی ایرنا محسوب می‌شود كه در سال ۴۲ تاسیس شده است.
این مركز در سال گذشته نخستین و بزرگ‌ترین شبكه اجتماعی علمی كشور به نام 'انجمن' ( اجتماع نخبگان جامعه ، محققان و نوآوران ) را تاسیس كرد.

ثبت نام جهت عضویت در «انجمن» در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی 'الكامپ' و دوازدهمین نمایشگاه هفته پژوهش آغاز شد و روز ۲۶ آذر رونمایی شد.
از ویژگی‌های این شبكه اجتماعی به اشتراك گذاری منابع علمی (شامل پایان‌نامه‌های كارشناسی ارشد و دكتری، طرح‌های پژوهشی، مقاله‌های همایش‌ها، مقاله‌های نشریات و گزارش دولتی) است، كاربران می‌توانند زمینه‌های پژوهشی را در پروفایل خود اضافه كنند و سیستم منابع اطلاعات علمی پژوهشگاه با بیش از ۷۰۰ هزار ركورد اطلاعات علمی، منابع علمی موجود در پایگاه اطلاعاتی را بر حسب ارتباط با زمینه پژوهشی انتخاب شده به كاربران پیشنهاد می‌دهد.

از سوی دیگر پایگاه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به عنوان فعالیت اصلی مركز محسوب می‌شوند.

دكتر 'سید امید فاطمی' اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار ركورد علمی شامل مقالات نشریات علمی، مقالات همایش‌ها، پایان‌نامه‌های دانشجویان ایرانی خارج از كشور، محل رجوع محققان برای یافتن موضوعات تحقیقاتی است.
وی با بیان این كه ۱۱ پایگاه علمی در پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمی ایران در حال فعالیت هستند، خاطرنشان كرد: از این رو در پایگاه ثبت پایان‌نامه به عنوان اصلی‌ترین پایگاه، حدود ۱۲۰ هزار پایان نامه ثبت شده است.

وی همچنین درباره دیگر موفقیت پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران كسب رتبه اول رتبه‌بندی وبومتریك در ایران و رونمایی شبكه اجتماعی انجمن دانست.
فاطمی هم‌چنین جذب هیئت علمی و دانشجوی دكتری پژوهش محور را از فعالیت‌های مثبت پژوهشگاه عنوان كرد و گفت: در سال۹۰ ، ۵ دانشجوی دكتری جذب كرده و امیدواریم ۸۰ هیئت علمی تمام وقت داشته باشیم.

چاپار، پست الكترونیك داخل برای رقابت با خارجی‌ها
به دستور ایجاد الزام برای استفاده از پست الكترونیكی داخلی در نهادهای دولتی، پست الكترونیكی چاپار به عنوان یكی از سه پست الكترونیكی داخلی كشور مورد رغبت كاربران قرار گرفت.
سرویس پست‌الكترونیك چاپار به عنوان یكی از محصولات مجموعه سرویس‌های چاپار كه تحت عنوان پست الكترونیك چاپار، ChMail (سی_اچ_میل) ارائه و شناخته شده است، با ساختار ساده و بر اساس خط و زبان فارسی، بدون نیاز به اخذ اطلاعات شخصی كاربران و با اختصاص یك گیگابایت فضا ارائه شد.
از مهم‌ترین شاخص‌های این سرویس می‌توان به سیستم ثبت‌نام آنلاین، ساختار بازیابی ایمن كلمه عبور مبتنی بر روش‌های مختلف رایج در دنیا، گستردگی طراحی و پیاده‌سازی به منظور جوابگویی به تعداد بالای كاربران همزمان سرویس گیرنده، یكپارچگی با پورتال مجموعه سرویس‌های چاپار، رمزنگاری اطلاعات محرمانه براساس گواهی دیجیتال معتبر جهانی و سرعت دسترسی بالا با توجه به میزبانی در مراكز داده امن داخلی اشاره كرد.

بر اساس اعلام واحد پشتیبانی مجموعه سرویس‌های چاپار، ۱۰ اسفند ماه همزمان با اولین روز از بازگشایی این سرویس، بیش از ۷۰۰ كاربر از شهرهای مختلف كشور اقدام به ثبت‌نام نموده و همچنان این تعداد به صورت تصاعدی در حال افزایش است.
حال با پیشرفت‌های یاد شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور، می‌توان امید داشت كه رتبه كشور در حوزه‌های مختلف این فناوری در منطقه و جهان كاهش یابد.
 
کد مطلب: 23416
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام