۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۱

افزایش 50 برابری توان محاسباتی/ اتصال مراکز پژوهشی با یکدیگر

ایتنا - این شبکه با یکپارچه سازی ابر رایانه‌های موجود در کشور قادر است توان محاسباتی کشور را در سطوح بالا افزایش دهد.


رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اعلام آخرین وضعیت شبکه «گرید» ملی گفت: محاسبات سریع در حوزه‌هایی چون هواشناسی، خودروسازی و زمین‌شناسی اهمیت دارد و با راه‌اندازی فاز اول گرید ملی توان محاسباتی ۵۰ برابر می‌شود.


به گزارش ایتنا محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت طرح ملی گرید ملی افزود: فاز اول طرح گرید محاسباتی از سوی معاون علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی شد.

وی با اشاره به جزئیات شبکه گرید ملی، ادامه داد: در فاز اول این طرح قرار است با محوریت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، ۱۲ موسسه پژوهشی دیگر به هم متصل شوند و در هیئت دولت رونمایی شود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با تاکید بر اینکه در فاز اول ۳۰ درصد این پروژه اجرایی می‌شود، یادآور شد: در صورت اجرایی شدن ۳۰ درصد این پروژه توان محاسباتی کشور تا ۵۰ برابر افزایش می‌یابد.
اهمیت بهره‌برداری از گرید ملی
لاریجانی با اشاره به اهمیت شبکه ملی گرید ملی، با تاکید بر اینکه اهمیت آینده گرید محاسباتی همانند اهمیت اینترنت در ۲۰ سال قبل است، خاطر نشان کرد: این شبکه با یکپارچه سازی ابر رایانه‌های موجود در کشور قادر است توان محاسباتی کشور را در سطوح بالا افزایش دهد.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اضافه کرد: داده‌های شبکه گرید ملی در حوزه‌های مختلف علمی چون فیزیک، شیمی، بیولوژی، مهندسی، مواد و علوم اجتماعی کاربرد دارد ضمن آنکه امکان ساخت مدل‌های عظیم محاسباتی را برای محققان کشور فراهم می‌کند.

کاربرد داده‌های این شبکه
لاریجانی با اشاره به کاربردهای داده‌های این شبکه گفت: محاسبات سریع (High Performance Computing) و محاسبات "تورین" (Grid computing) در حوزه‌هایی چون هواشناسی، صنایع خودروسازی و زمین‌شناسی اهمیت زیادی دارد.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در خصوص زمان بهره‌برداری از این شبکه تاکید کرد: در خصوص زمان بهره‌برداری از شبکه گرید ملی بهتر است از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری سوال شود.

وی همچنین اضافه کرد: اجرایی کردن فازهای بعدی این شبکه بستگی میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف زیرساخت‌های این شبکه دارد.
 
کد مطلب: 21843
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام