۳
۰
plusresetminus
يکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۵

اعتیاد اینترنتی

ایتنا - استفاده از اینترنت، یکی از جلوه‌های آشکار دنیای مدرن و ابزاری مهم برای آموزش نسل‌نو به‌شمار می‌آید.
اعتیاد اینترنتی
 همزمان با دسترسی گسترده افراد به اینترنت، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد یعنی «اعتیاد اینترنتی» نیز هستیم که مسئله خاص عصر اطلاعات است.

به گزارش ایتنا به نقل از خبرگزاری دانشجویان، اعتیاد به اینترنت نیز با علائمی همراه است همچون، اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی‌قراری، تفکرهای وسواسی و یا خیال‌بافی راجع به اینترنت. از طرفی، در عین حال که روابط این افراد (به ویژه کودکان و نوجوانان) در جهان مجازی افزایش می‌یابد، در مقابل از دامنه روابط آنان در جهان واقعی کاسته می‌شود. ضمن آنکه، احتمال لطمه دیدن عملکرد آموزش نیز وجود دارد.

پدیده اعتیاد اینترنتی، همزمان با افزایش دسترسی روزانه مردم به منابع آنلاین شایع‌تر می‌شود. وب، اطلاع‌دهنده، مفید، دارای منابع غنی و سرگرم‌کننده است. اما برای بسیاری از مردمی که به آن معتادند، این منافع، در حال تبدیل شدن به آسیب‌ها و نابهنجاری‌های روانی و رفتاری است.

برخی از کارشناسان نیز ترجیح می‌دهند به جای واژه «اعتیاد به اینترنت»، از واژه «اعتیاد به کامپیوتر» استفاده کنند. چراکه هستند افراد زیادی که ساعت‌ها با کامپیوتر کار کرده و به آن وابسته‌اند، اما اصلاً، به اینترنت حتی فکر نمی‌کنند.

برخی دیگر نیز اظهار می‌دارند که اصلاً چیزی به عنوان اختلال اعتیاد اینترنتی وجود ندارد. این گروه معتقدند که لذتی که به‌خاطر استفاده از کامپیوتر به فرد دست می‌دهد، به هیچ وجه قابل مقایسه با لذت حاصل از ماده مخدر نیست.

تحقیقاتی هم که اخیراً راجع به اعتیاد اینترنتی صورت گرفته‌اند، چندین معیار را برای اعتیاد به اینترنت و بازشناسی آن برشمرده‌اند.

سه مورد از این معیارهای مهم عبارتند از موقعی که شخص سعی می‌کند تا از اینترنت خارج شود، احساس بی‌قراری و بدخلقی می‌کند؛ از اینترنت، برای فرار از مشکلات و یا کاستن از احساس یأس و ناامیدی، گناه، اضطراب و یا افسردگی استفاده می‌شود؛ کاربر اینترنت در مورد میزان و وسعت استفاده خود از اینترنت، به اعضای خانواده و یا دوستانش دروغ گفته و آن را کتمان می‌کند. نهایتاً، شخص با وجود هزینه بالای استفاده از اینترنت، مکرراً از آن استفاده می‌کند.

بر اساس مقاله‌ای که از سوی دفتر مطالعات و رسانه‌ها منتشر شده و اطلاعات این گزارش از آن برگرفته شده است؛ در پاسخ به سؤال اینکه اینترنت واقعاً چه چیزی دارد که افرادی که از آن استفاده می‌کنند، به‌طور بالقوه دچار رفتارهای مخرب می‌شوند و اینکه چرا برخی مردم خودشان را در معرض خطر از دست‌دادن شغل، ازهم‌گسیختگی روابط و یا زیان‌های مالی قرار می‌دهند، دیدگاه‌های مختلفی از زوایای گوناگون بیان شده است.

از طرفی، اعتیاد به اینترنت یک پدیده بین‌رشته‏ای است و علوم مختلف پزشکی، رایانه‏‌ای، جامعه‏شناسی، حقوق، اخلاق و روانشناسی هر یک از زوایای مختلف این پدیده را مورد بررسی قرار داده‏اند. در هر یک از این علوم مختلف، نظریه‏هایی برای این اختلال مطرح شده است.

هم‌چنین در بسیاری از موارد، نظریه‏های مطرح شده، از چارچوب یک علم خارج می‏شود و ترکیبی از مفاهیم چندین علم را در برمی‌گیرد. با وجود پژوهش‌های فراوان و تلاش‌های هماهنگ برای شناسایی مهمترین عوامل گرایش فرد به اعتیاد به اینترنت، همچنان موارد مبهم و پرسش‌های بسیاری فرا روی محققان و متخصصان این حوزه قرار دارد.

وجود دیدگاه‏ها، نظرات، تبیین‌ها و اختلاف‌نظر در مورد نحوه پدید آمدن، طبقه‏بندی، تشخیص، تداوم و استمرار اعتیاد به اینترنت، به پیچیدگی و معماگونه بودن این آسیب اشاره دارد. به همین دلیل است که هنوز هیچ فرد، نظریه و دیدگاهی که قادر به تبیین تمامی «رفتارهای اعتیادگونه» باشد، مطرح نشده است.
کد مطلب: 19666
نام شما
آدرس ايميل شما


مسعود
feedback
United States
من از وقتی به اینترنت نامحمدود دسترسی پیدا کردم حداقل هر روز بیشتر از 7 الی 8 ساعت پای اینترنت و فیس بوک هستم البته بیشتر مطالب آموزشی را دنبال میکنم و سراغ چت و و سرگمی های اون نمیرم
این کار باعث شده من سر کار نرم و درس نخونم حتی بعضی وقت ها غذا هم نمیخورم
niloufar
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام
منم دانشجوی سال 2 مهندسی فناوری اطلاعاتم از دانشگاه سراری علاوه بر اینکه اقتضای رشته ی تحصیلیمه گشتن توی اینترنت بزرگترین سرگرمیم هم حساب میشه و بیشتر از اینکه کنار خانواده باشم پای اینترنتم و خوب اینترنت احتیاج آدم رو به بیرون و فضای خارج کم می کنه و همین خصوصیتش هست که برای همه جالبه به هر حا ل استفاده از اینترنت به طور 100٪ در دراز مدت انسان رو دچار افسردگی می کنه این امر به خود من به شخصه ثابت شده است.
مرتضی
feedback
به خودم افتخار میکنم که یکی از معتادین به اینترنت و فناوری های روز هستم! و خیلی هم خوبه کسی با این مشکلی داره؟!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام