۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۳

جاسوساني كه بلاي جان سازندگان شده‌اند

ایتنا - اگر چه غرب تصور مي كرد با طراحي كرم استاكس‌نت تنها براي ايران ايجاد مشكل مي كند، اما حال خود نيز با مشكلاتي به مراتب بزرگتر مواجه شده است.


به گزارش ایتنا به نقل از فارس، جنايتكاران آنلاين كه با طراحي و عرضه استاكس‌نت متوجه وجود عرصه بكر ديگري براي فعاليت‌هاي خرابكارانه خود شده اند، حال ده‌ها كرم مشابه با استاكس نت را طراحي كرده‌اند و با سوءاستفاده از آنها تلاش مي‌كنند به درون سيستم‌هاي صنعتي در نقاط مختلف جهان و از جمله در كشورهاي اروپايي و آمريكايي نفوذ كنند.

موسسه امنيتي Idappcom در ماه مارس از شناسايي ۵۲ تهديد جديد خبر داد كه با استفاده از ضعف‌هاي سيستم‌هاي كنترل و نظرات ديتاي شركت زيمنس موسوم به اسكادا طراحي شده بودند.

كرم هاي طراحي شده بر مبناي اين آسيب‌پذيري‌ها از نظر عملكرد و توانايي‌ها شباهت زيادي به استاكس‌نت دارند و تمامي موسساتي كه از اسكادا بهره مي‌گيرند را به طور بالقوه تهديد مي‌كنند.

توني هيوود ودير واحد فناوري Idappcom معتقد است هكرها با بررسي نحوه استفاده از اسكادا در شركت‌هاي مختلف سيستم‌ها و شبكه‌هاي ضعيف ترو داراي آسيب پذيري بيشتر را به راحتي هدف قرار مي‌دهند.

اسكادا در بسياري از كارخانه‌هاي صنعتي شامل كارخانه‌هاي توليد غذا، دارو، بسته‌بندي آب و مواد زائد به كار مي‌رود و بنابراين تهديد حاصل از ضعف آن بسيار گسترده و جدي است.

در حالي كه تا سال قبل هيچ كرم و ويروسي براي حمله به اسكادا طراحي نشده بود، با انتشار خبر سوءاستفاده از ضعف اين سيستم براي مختل كردن فعاليت هاي نيروگاه اتمي بوشهر، هكرها در سراسر جهان تلاش كرده‌اند تا اين حربه را بر ضد خود غرب به كار بگيرند.

نكته نگران كننده قديمي‌بودن سيستم اسكاداست كه معمولا به سيستم‌عامل‌هاي بسيار قديمي مانند ويندوز ۹۵ متصل است.

مايكروسافت مدتهاست از اين سيستم عامل پشتيباني نمي‌كند و براي آن هرگز وصله امنيتي عرضه نكرده است.
کد مطلب: 17856
نام شما
آدرس ايميل شما