۰
plusresetminus
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۵۶

شورش اپراتورها بر عليه انحصار گوگل و اپل

گروهي از شرکت‌ها و اپراتورهاي بزرگ مخابراتي دور هم جمع شده‌اند و يک گروه کارشناسي را تشکيل داده‌اند و به دنبال انجام بررسي و اقدامات لازم براي مقابله با قدرت گرفتن اپل و گوگل برآمده‌اند.

به گزارش طيف اپراتورهاي تشکيل‌دهنده اين گروه کارشناسي عبارتند از: فرانس تله‌کام، ايتاليا تله‌کام، تله‌فونيکا، ودافون و دويچه‌تلکام.
هدف اين گروه، پشتيباني از متحدان احتمالي خود از جمله نوکيا نيز مي‌باشد.

آنها به بحث و گفت‌وگو پيرامون تاکتيک‌هاي محدود کردن قدرت گوگل و اپل پرداخته‌اند.
مشهورترين فعاليت اين گروه، فرستادن نامه‌اي به رييس بخش رقابت کميسيون اروپا و اظهار مواردي پيرامون اين امر بوده است که سيستم‌هاي عملياتي iOs و آندروييد به موقعيت بسيار بالايي در بازار موبايل دست پيدا کرده‌اند و شرايط خاصي را از آن خود کرده‌اند.

شرکت‌هاي فوق معتقدند که اين مسئله اهميت بسيار زيادي براي کاربران تلفن همراه در اروپا دارد و آنها اکنون در حال تشکيل اتحادي هستند تا جلوي ايجاد انحصار دو جانبه گوگل-اپل را بگيرند.

البته اين گروه تا به حال موفق نشده‌ است که سند و مدرکي مشهود از فعاليت‌هاي غيرعادلانه و مغرضانه قانوني دو شرکت مذکور پيدا کند و تسليم کميسيون اروپا کند و بدون شک بدون داشتن چنين مدرکي، ادعاي آنها به هيچ عنوان مورد توجه مقامات اجرايي کميسيون قرار نخواهد گرفت.

گوگل اخيراً اقدام به خريد شرکت تبليغات تلفن همراه AdMob کرده است و اين امر بسيار مورد توجه مديران شرکت‌هاي رقيب قرار گرفته است چرا که به نحوي اين امر سبب افزايش رقابت گوگل با اپل مي‌شود.
در حالي که اين شرکت به دنبال تثبيت شرايط خود در رقابت است، گروه اپراتوري هر لحظه اقدامات گوگل را دنبال مي‌کند.

گروه مذکور بر چگونگي تحول و تکامل اين صنعت نظارت مي‌کند و اپراتور فرانس‌تله‌کام در اين باره مي‌گويد: «ما با دقت کليه فعاليت‌هاي غيرمنصفانه و تبعيض‌آميز و تحولاتي را که مي‌تواند به باز بودن اکوسيستم آسيب‌رسانده و آزادي انتخاب مشتريان را محدود کند، بررسي کرده و آنها را تحت نظر داريم.»

اين شرکت‌ها و اپراتورها نيز خود بايد اين تضمين را بدهند که بر عليه شرکت‌هاي مذکور با هم هم‌دست نشده و برخلاف قوانين و مقررات عمل نکند، مخصوصاً اينکه آنها از قدرت قابل ملاحظه‌اي در بازار برخوردار هستند و حتي بر روي کانال‌هاي پخش محصولات اپل و گوگل نيز تسلط دارند.
گرچه آنها بسيار در مورد انحصار دو جانبه گوگل و اپل مجادله مي‌کنند، اما واقعيت اين است که گزينه‌هاي ديگري هم براي پيشرفت وجود دارد که از ميان آنها مي‌توان به سيستم‌هاي عملياتي Symbian، بلک‌بري و ويندوز اشاره کرد.

در اروپا، سيستم عملياتي Symbian همچنان مطرح‌ترين سيستم در گوشي‌هاي هوشمند است. بنابراين کاربران گزينه ديگري به جز آندرويد و iOs را نيز مي‌توانند انتخاب کنند و نوکيا که قدرتمندترين عرضه‌ کننده گوشي در جهان است از سيستم Symbian پشتيباني مي‌کند. و نوکيا چون به دنبال حفظ منافع خود در مقابل گوگل است به اين گروه نزديک‌تر خواهد شد.
کد مطلب: 16715
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام