۰
plusresetminus
دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۶:۴۴
ديدار رييس قبايل بومي آمريكا با مديران اپل

آی‌فون در ميان سرخپوست‌ها

ایتنا - زبان قبيله‌هاي سرخپوستي معروف به زبان چروکی به سیستم عامل آیفون اضافه می‌شود.
آی‌فون در ميان سرخپوست‌ها

شرکت اپل در پی تلاش اعضای جوان قبیله‌های سرخپوستی که خواهان حفظ میراث فرهنگی خود و زبان اصیل خود معروف به زبان چروکی بودند آن را به سیستم عامل آیفون اضافه می‌کند.

گفتنی است که در حال حاضر سیستم عامل آیفون دارای پشتیبانی از ۵۰ زبان بین المللی است که هیچ کدام به بومیان آمریکایی تعلق نداشته است .

به گزارش ایتنا، چاد اسمیت رئیس قبایل بومی آمریکا که برای اضافه کردن زبان چروکی سفرهای متعددی به شمال کالیفرنیا مقر شرکت اپل داشت در این مورد گفت: «ما از ۳ سال پیش تماس‌های فراوانی را با شرکت اپل در این مورد داشتیم و این شرکت سال ۲۰۱۱ را برای این بروز رسانی تعیین کرده بود.»

در حال حاضر در حدود ۱۰ هزار نفر در کشور آمریکا به زبان چروکی صحبت می‌کنند و اکثر اعضای قبیله نیز هیچ وقتی برای یادگیری زبان باستانی خود ندارند.

به طور کلی سرخ پوستان آمریکایی به بومیانی که در ایالات متحده و الاسکا اسکان داشته و یا زیسته‌اند اطلاق می‌شود و جمعیت کل قبایل در حدود ۲٫۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

سرخ پوستان آمریکایی با ورود اروپاییان با بیماری‌های واگیردار،نابودی فرهنگ و از دست دادن موطن روبرو شده و به مدت دوقرن در بردگی سفید پوستان بودند.

اضافه کردن این زبان به سیستم عامل آیفون در حالی صورت می‌گیرد که زبان چروکی با ۸۵ کاراکتر از سال ۲۰۰۳ به سیستم عامل مکینتاش اضافه شده بود.
کد مطلب: 16254
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام