به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اين شهرداري، علی آبسالان گفت : تاپایان سال در شهر مشهد دیگر بلیت کاغذی برای اتوبوسها استفاده نخواهد شد و همه مسافران از بلیت الکترونیک تحت عنوان «کارت من» استفاده خواهند کرد.
وی در ادامه افزود : هماكنون يكي از فعاليتهاي پرهزينه و زمانبر سازمان اتوبوسراني، عمليات مربوط به چاپ، توزيع و جمعآوري بليتهاي كاغذي است ، که به شیوه دستی انجام شده و هزینههای زیادی را برای شهرداری و شهروندان به همراه دارد به عبارت دیگر قریب به 14 درصد از مبالغی كه شهروندان بهعنوان هزینه سفر پرداخت میكنند صرف هزینههای تولید، توزیع و جمعآوری بلیت کاغذی میشود.
وی تصریح کرد: بسیاری از كشورها در سیستم حملونقلی خود به این نتیجه رسیدند كه استفاده از پرداخت الكترونیكی باعث كاهش هزینههای شهرداری میشود و از همه مهمتر کار مردم سهل میشود به عنوان مثال اگر شهروندی كه از قطارشهری استفاده میكند یك نوع بلیت تهیه كند و همان شهروند وقتی میخواهد از خطوط اتوبوسرانی استفاده كند، بلیت دیگری تهیه میكند و در نهایت چنانچه نیاز به استفاده از تاكسی را نیز در طول روز داشته باشد باید مبلغی را بهعنوان هزینه حملونقل بپردازد، یا از کارت های پرداخت دیگری استفاده کند سردرگمی و زحمت زیادی برای مردم فراهم میشود. حال اگر مکانیزمی را پیادهسازی کنیم که از یک کارت، شهروند بتواند هزینههای سفر خود را بپردازد کارش راحت میشود.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اشاره به اجرای برنامه بلندمدت شهرداری در جهت استفاده از این روش برای تمام سیستمهای حملونقل عمومی و در بعد كلانتر برای تمام خدماتی كه شهرداری ارائه میدهد، افزود: طراحی کارت الکترونیک با عنوان «کارت من» به عنوان اولین گام برای آغاز پروژه بود.
وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینكه سیستمهای كنترلی پیچیده و دقیقی جهت این كارتها که از تکنولوژی بالایی برخوردارند در نظر گرفته شده است امکان تقلب در این كارتها محال بوده و دانشمندان علم امنیت سیستمهای هوشمند گفتهاند حداقل تا بیست سال آینده راهی برای تقلب وجود ندارد.
شایان ذکر است: اکنون تکنولوژی انتخاب شده توسط مشهد درنشست کلان شهرها به تصویب رسیده است و حتی زودتر از مشهد شهرداری تهران این تکنولوژی را برای سیستم اتوبوسرانی و متروی خود عملیاتی میکند.