۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۲۱

تاثیر کم‌رنگ‌تر صحبت کردن با سرنشینان در مقایسه با استفاده از موبایل در نزد رانندگان

محققین دریافتند که استفاده از تجهیزات hands-free نیز کمک زیادی به این قضیه نمی‌کند زیرا در بسیاری از موارد سرنشینان نقش چشم دوم راننده را ایفا نموده و اغلب با هشدارهای خود وی را در انجام مانورها یاری می نمایند. نتایج این پژوهش که در ژورنال Experimental Psychology به چاپ رسیده است تاکیدی بر یافته‌های پیشین مبنی بر خطرناک بودن استفاده از موبایل در داخل وسایط نقلیه محسوب می‌شود. Lee Strayer از دانشگاه Utah بهمراه همکارانش با انجام یکسری از آزمایشاتی که با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز صورت گرفت به نتایجی دست یافتند که نشان می‌دهد استفاده از ابزارهای hands-free می‌تواند باندازه در دست گرفتن گوشی بر تمرکز راننده تاثیر نامطلوبی بگذارد. مطابق آخرین تحقیقات انجام شده، تیم Strayer نشان دادند که بکارگیری hands-free باعث می‌شود تا راننده در حین مکالمه از مسیر خود منحرف شده و خروجی‌های بزرگراه را رد کند. مطلب جالب توجه اینست که این تاثیرات حتی ار هنگامی که راننده با سرنشینان خودرو صحبت می‌کند نیز بیشتر و قوی‌تر می‌باشند. Strayer می‌گوید: «تفاوت صحبت کردن با تلفن و حرف زدن با سرنشینان در این است که سرنشینان یک خودرو در داخل آن حضور داشته و شرایط محیطی را مشاهده می‌کنند. در بسیاری از موارد این سرنشینان خودرو هستند که برخی اخطارها را به راننده داده و توجه وی را به وضعیت جاده و خطرات احتمالی جلب می‌نمایند.» Strayer و تیم تحقیقاتی وی فایل ویدیوئی را تهیه نمودند که در آن رانندگانی دیده می‌شوند که در حین صحبت با تلفن همراه از تقاطع‌های مورد نظر خود عبور می‌کنند و در مقابل مواردی مشاهده می‌شود که سرنشینان در حین صحبت با راننده مکالمه خود را قطع کرده و به وی یادآوری می‌کنند تا خروجی بزرگراه را رد نکند.
کد مطلب: 11675
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام