۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۱

آزمایش شبیه‌ساز زندگی در مریخ بر روی زمین + ویدئو

ایتنا - ناسا در مراحل اولیه آماده‌سازی ماموریت فضایی به مریخ است.
آزمایش شبیه‌ساز زندگی در مریخ بر روی زمین + ویدئو

ناسا چند روز پیش از زیستگاه شبیه‌سازی شده مریخ رونمایی کرد. چهار اتاق کوچک، یک باشگاه ورزشی و مقادیر زیادی ماسه سرخ، ازجمله تجهیزات زیستگاهی است که داوطلبان یک سال در آن زندگی می‌کنند تا آزمایش کنند و ببینند که زندگی در جریان ماموریت‌های آینده به این همسایه زمین، چگونه خواهد بود.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، این مرکز که برای انجام سه آزمایش برنامه‌ریزی شده به نام «کاوش سلامت و عملکرد خدمه» (CHAPEA) ایجاد شده، در پایگاه تحقیقاتی عظیم سازمان فضایی ایالات متحده در هیوستون، تگزاس واقع شده است.

چهار داوطلب نخستین آزمایش را در تابستان امسال آغاز می‌کنند. آزمایشی که ناسا در جریان آن قصد دارد سلامت جسمی و روانی آن‌ها را برای درک بهتر استقامت انسان برای چنین انزوای طولانی‌مدتی بررسی کند.

گریس داگلاس، محقق ارشد آزمایش‌های «چاپیا»، گفت: «با این داده‌ها، ناسا خواهد توانست نحوه (استفاده از منابع) فضانوردان در مریخ را بهتر بشناسد.»

او در یک تور بازدید مطبوعاتی از این آزمایشگاه گفت که ناسا با انجام این آزمایش واقعا می‌تواند بفهمد که چگونه و با ارائه چه چیزهایی از فضانوردان حمایت کند و این اطلاعات واقعا مهم برای تصمیم‌گیری در مورد منابع حیاتی خواهد بود.

او افزود که چنین ماموریت فضایی دوردستی با «حجم عظیمی از محدودیت‌های بسیار سخت» همراه است.


داوطلبان این آزمایش در خانه‌ای به مساحت ۱۶۰ مترمربع به نام «مارس دون آلفا» زندگی خواهند کرد که شامل دو حمام و سرویس بهداشتی، یک مزرعه عمودی برای پرورش سبزی‌ها، یک اتاق اختصاص داده شده به مراقبت‌های پزشکی، یک اتاق برای استراحت و چند اتاق کار است.

 


این آزمایشگاه در محفظه‌ای قرار گرفته‌ است که محیط مریخ را شبیه‌سازی می‌کند. همچنین یک تردمیل درون پایگاه تعبیه شده است که فضانوردان می‌توانند روی تسمه‌های آن راه بروند. دانشمندان می‌گویند این کار باعث می‌شود که حس حرکت در گرانش کمتر سیاره سرخ، بازسازی ‌شود. آن‌ها همچنین از این تردمیل به منظور شبیه‌سازی پیاده‌روی‌ بر روی سطح مریخ و در عین حال برای شبیه‌سازی گردآوری نمونه‌ها و داده‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین به منظور شبیه‌تر شدن هرچه بیشتر این آزمایشگاه با زندگی واقعی در مریخ، حدود ۲۲ دقیقه تاخیر ارتباطی میان داوطلبان و جهان بیرونی وجود خواهد داشت، دقیقا شبیه به آنچه فضانوردان هنگام برقراری ارتباط با زمین در سیاره سرخ تجربه می‌کنند.

ازجمله تجهیزات و امکاناتی که داوطلبان شبیه‌سازی فضانوردی از آن‌ها استفاده می‌کنند می‌توان به یک ایستگاه هواشناسی، یک ماشین آجرسازی و یک گلخانه کوچک اشاره کرد که در گوشه‌و‌کنار این محوطه پوشیده از شن و ماسه قرمز پراکنده شده‌اند.

نام اعضای نخستین تیم آزمایشی هنوز مشخص نشده است، اما سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که انتخاب این افراد «از معیارهای استاندارد ناسا برای متقاضیان گزینه‌‌های فضانورد پیروی خواهد کرد.»

پژوهشگران به‌طور منظم بازخورد رفتاری داوطلبان به موقعیت‌های استرس‌زا، ازجمله محدود کردن دسترسی به آب یا خرابی تجهیزات را آزمایش می‌کنند.

این زیستگاه یک ویژگی خاص دیگر نیز دارد: پرینت سه‌بعدی.

به گفته داگلاس: «این یکی از فناوری‌هایی است که ناسا به‌عنوان پتانسیلی برای ساختن زیستگاه در سایر سطوح سیاره‌ای یا ماه، به آن نگاه می‌کند.»

ناسا در مراحل اولیه آماده‌سازی ماموریت فضایی به مریخ است، اگرچه بیشتر تمرکز سازمان فضایی ناسا اینک بر روی ماموریت‌های آتی آرتمیس است که هدف آن بازگرداندن انسان به ماه برای اولین‌بار در نیم قرن گذشته است، اما ماه در جریان این ماموریت به‌عنوان گذرگاه یا پلی برای سفرهای طولانی آینده به مریخ و سایر سیارات در نظر گرفته می‌شود.

 
کد مطلب: 72567
برچسب ها: مریخ فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام