۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۰۵:۱۱

تبلیغات سوال برانگیز همراه اول

تبلیغات سوال برانگیز همراه اول علی شمیرانی - ماهنامه دنياي مخابرات و ارتباطات در روزهای اخیر اپراتور دولتی با نام تجاری جدید خود یعنی همراه اول تبلیغات جدیدی را در برنامه‌های رسانه‌ای پخش می‌کند که بسیار تامل‌برانگیز است. واقعیت این است که وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات در پی فشارهای وارده از جهات مختلف بر این وزارتخانه مبنی بر کاهش قیمت پیامک، در آخرین اظهار نظرهای اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات و رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران، دایماً و در جریان پاسخ به پرسش‌های مربوط به تعرفه تلفن همراه موضوعی را به پیش کشیده‌اند که اتفاقاً به محور تبلیغات رسانه‌ای ایشان نیز تبدیل شده است. وزیر ارتباطات و معاون مخابراتی ایشان اخیراً و در پاسخ به علت ارزان نشدن نرخ پیامک پس از ردیف کردن مقدمات این جمله را هم می‌گویند که "اپراتور دولتی تنها از محل حذف هزینه نمایشگر بالغ بر 100 میلیارد تومان را از دست داده‌اند." پس از این اظهارات و ظاهراً در اقدامی هماهنگ شده تبلیغاتی با همین سناریو در رسانه‌ها پخش می‌شود که مثلا دو کاربر همراه اول در حال صحبت کردن با یکدیگر و از بابت حذف این هزینه سالانه 6 هزار تومان به نفعشان شده و تبلیغ این گونه پایان می‌یابد که به این ترتیب اپراتور دولتی در مجموع 21 میلیون مشترک از صد میلیارد تومان از درآمدهای خود چشم‌پوشی کرده است. به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها در راستای انحراف اذهان عمومی از کاهش تعرفه پیامک مطرح شده و این گونه القا می‌شود که حالا که این عدد بزرگ از درآمدهای ایشان کسر شده، همین برای مشترکان کافی است و مشترکان مانند همان تبلیغی که ساخته شده باید کلی هم خوشحال باشند و شاید پا را فراتر گذاشته و برخی نیز به فکر بیفتند که با حذف هزینه نمایشگر حالا باید تعداد مشترکان همراه اول افزایش هم بیابد! واقعیت آن است که موضوع هزینه نمایشگر از جمله آن خدماتی که خودشرکت ارتباطات سیار هم بابت دریافت مبلغی از این بابت از مشترکان خود تا حدودی شرمسار بود و زمانی که خبرنگاران فشار آوردند که این هزینه را باید حذف کنید، ایشان خود پیشنهاد حذف را مطرح کردند. آن هم در زمانی بسیار قبل‌تر از مسایل مربوط به ارزان سازی هزینه پیامک! جالب آن که این گونه به نظر می‌رسد که گویی منتی از این بابت بر سر مشترکان اپراتور دولتی است که هزینه این سرویس ابتدایی و اولیه از ایشان اخذ نمی‌شود! ظاهراً مدیران وزارت ارتباطات فراموش کرده‌اند که امروزه حتی در داخل کشور هم نه تالیا و نه ایرانسل نیز مانند بسیاری از اپراتورهای دنیا هزینه‌ای را برای خود از بابت این سرویس متصور نیستند. حتی جالب است که زمانی که امکان نمایشگر در تلفن‌های ثابت کشور فراهم شد، اصلا حرفی بابت اخذ وجهی از این بابت مطرح نشد. علت هم روشن بود چرا که اخذ هزینه‌ای از این بابت مثل این است که شما یک ماهی بخرید و بعد فروشنده به شما بگوید پول کله ماهی را هم بدهید. بیش از این نوشتن در این مورد زیاده‌گویی محسوب می‌شود، چراکه تصور می‌کنم موضوع به اندازه کافی روشن شده است.
کد مطلب: 8670
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام