۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵ ساعت ۰۳:۲۴

باغبان ملی، سيستم عامل ملی

...و بالاخره خدا را شكر مي‌گويم كه پس از چند سال ،حداقل يك نفر حرف ما را قبول كرد، كه اسم سيستم عامل ملی في‌نفسه اشتباه است!
باغبان ملي، سيستم عامل ملي
black_hat@hat-squad.com

صحبت‌هاي آقاي دكتر جليلي را كه مي‌خواندم، به اين فكر مي‌كردم كه دواي درد امنيت اطلاعات استفاده از فرهنگ مخفف‌سازي كلمات و استخراج يك واژه به عنوان «فتا» يا «افتا» نيست.

من مانند جناب آقاي دكتر جليلي شايد به منابع مالي و انساني دسترسي زيادي نداشته باشم اما با تمام مشكلات در چند سال گذشته به بررسي مسائل امنيت در فضاي تبادل اطلاعات كشور پرداخته‌ام و با جمع‌آوري اطلاعات دسته‌بندي شده مي‌توانم در بسياري از موارد آمار مستندي را ارائه كنم.
اما دكتر عزيز پس از گذشت اين چند سال مي‌گويند: «تصور نمي‌كنم آمار و اطلاعاتي از نگراني‌هاي ايجادشده و يا آسيب‌پذيري‌هاي گزارش‌شده افتا، توليد يا جمع‌آوري شده باشد كه بتوان بر اساس آن اين مسأله را ارزيابي كرد.»

در جاي ديگر ايشات در مورد سوالي كه پرسيده شده است در مورد پتانسيل موجود در اين زمينه بسيار دلسوزانه و پدرانه جواب مي‌دهند: «در اين زمينه پتانسيل وجود دارد؛ فقط باغباني دلسوز مي‌خواهد تا به اميد چيدن ميوه آن در يك دهه بعد، با دلسوزي تمام محيط پرورش را فراهم كند.»
در دنياي امروز با تغيير هر تكنولوژي و رشد آن در هر ساعت و روز چگونه مي توان به 10 سال آينده اميد داشت در حالي كه هم اكنون مي‌توان به خوبي مشاهده كرد كه از لحاظ مسائل امنيت اطلاعات نيروي داخلي در حال بازي كردن با چيزهايي است كه در اروپا يا امريكا در حال به فراموشي سپرده شدن مي‌باشند.

نكته ديگر كه يك حلقه طلايي را در بالاي سر من ايجاد كرد (مانند فرشته‌ها)، اين بود كه منظور از يك باغبان فداكار مي‌تواند كسي باشد كه پروژه‌هاي دانشجويي را تبديل به طلا كند يا اينكه خوب بلد باشد تا چگونه از يك گل كمياب مراقبت كند تا در يك فرصت مناسب با قيمتي گزاف آن را در پشت ويترين يك مغازه قرار دهد... پس خدايي نكرده فكر نكنيد كه اين باغبان نمادي زيبا در جامعه سرمايه‌داري است! فقط اي كاش من به جاي اين باغبان بودم تا محيط را آماده مي‌كردم و كار سخت تحمل زمستان، سرما، گرما و بار سنگيني ميوه‌ها را فقط در خت تحمل مي‌كرد! و در آخر من با يك سبد ميوه رسيده راهي بازار مي‌شدم!

در ادامه ايشان نظر خود را در مورد سيستم عامل ملي بيان كرده‌اند: «نكته ديگر آنكه، سيستم عامل "ملي" معني ندارد؛ مي‌توان رابط كاربري يك سيستم عامل را فارسي كرد يا بر اساس زبان و نيازها و سمبل‌هاي ايراني، يك سيستم عامل را توسعه داد، ولي ملي كردن سيستم عامل ناممكن است.»

و بالاخره خدا را شكر مي‌گويم كه پس از چند سال ،حداقل يك نفر حرف ما را قبول كرد، كه اسم سيستم عامل ملي في‌نفسه اشتباه است! پس زنده باد سپر ملي، زره ملي، سيستم عامل ملي، اينترنت ملي، آفيس ملي، پول ملي، نفت ملي، آدامس ملي، فيلترينگ ملي، سرمايه ملي،...

پي‌نوشت: در قسمت در باره ما در سايت فتا در حالي كه به اين نكته اشاره شده است كه حمايت كننده پروژه ارگان دولتي است، اما باز محصولات شركت مجري تبليغ شده است!
 
 
کد مطلب: 4517
برچسب ها: اینترنت ملی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام